10 fettbrännande livsmedel

Visste du att havre är en av de mest hälsosamma och kompletta livsmedel vi kan äta? Utöver att göra oss mätta kan havre även förbättra matsmältningen och hjälpa oss snabba på ämnesomsättningen.
10 fettbrännande livsmedel

Vi vet alla att fettbränning och viktnedgång inte är enkelt, men det är heller inte omöjligt. Oavsett om det är för att du vill ha bättre figur eller hälsa (eller båda) är viktnedgång ett mål du kan uppnå så länge du försöker tillräckligt och är målmedveten.

Du ska inte låta dig luras av de produkter och ”mirakeldieter” som lovar att du ska gå ned massor av kilon på kort tid. Det är sant att vissa av dessa produkter är hjälpsamma som diettillskott, men att bara ta dem kommer inte ge dig några resultat. Vissa av dessa produkter eller strikta dieter har dessutom bieffekter på din hälsa, vilket är varför vi inte rekommenderar dem.

Det bästa sättet att bränna fett och tappa vikt är att ha en väldefinierad hälsodiet och att träna regelbundet. Dessa två faktorer har mer påverkan på din kropp och är nyckeln till att ha en hälsosam vikt.

Med detta i åtanke ska vi visa dig några naturliga fettbrännande livsmedel du kan inkludera i din diet och komplettera din viktnedgångsrutin med.

Grönt te

Grönt te

Grönt te har blivit väldigt berömt under senare år eftersom studier har visat att dess egenskaper hjälper till att kontrollera viktnedgång, även om du har en diet som är rik på fett.

Forskare vid Penn State (Pennsylvania State University) kom fram till detta och fann att detta te sänker din förmåga att absorbera fett i livsmedel och höjer ämnesomsättningen, vilket är nyckeln till att bränna fett.

Vattenmelon

Vattenmelon är, precis som vanlig melon, ett livsmedel rikt på vatten som verkligen stödjer viktnedgångsdieter. Detta livsmedel får oss att bli mätta och har antioxidanter och näringsämnen som stimulerar fettbränning. Frekvent konsumtion av vattenmelon kan hjälpa dig bränna fett, framförallt i bukregionen.

Äpple

Äpplen

Äpplen har precis som päron en komponent vid namn pektin som hjälper till att avgifta kroppen och förebygger dåligt kolesterol. Dessa frukter är perfekta för viktnedgång eftersom de är rika på vitamin C, betakaroten, dietära fibrer, fytosteroler, flavonoider, antioxidanter, vitaminer och mineraler.

Vindruvor

Vindruvor och russin är utmärkta livsmedel för avgiftning för de som vill gå ned i vikt. Att konsumera dem hjälper till att kontrollera kolesterolet eftersom de är rika på kalium och vitamin B. Ett bra alternativ för att bränna fett med vindruvor är att följa vindruvsdieten (obs. engelsk text).

Tomat

Tomat

Tomater är en av de grönsaker med minst antal kalorier: en tomat har bara 33 kalorier. Detta livsmedel är perfekt för viktnedgång eftersom det är rikt på antioxidanter, vitaminer och mineraler som hjälper till att avgifta kroppen, aktiverar dess ämnesomsättning och höjer elimineringen av fett.

Råa grönsaker

Råa grönsaker, speciellt gröna bladgrönsaker, tillhandahåller stora mängder vatten för kroppen och är låga på kalorier. Du kan äta dem i sallader eller blandade i en shake. Vi rekommenderar spenat, morot, tomat, vårlök, sallad, selleri och äggplanta, bland andra.

Ägg

Ägg

Trots att ägg för sig själva inte har fettbrännande egenskaper är de starkt rekommenderade för dieter där du vill tappa vikt på ett hälsosamt sätt.

Att äta två ägg per dag hjälper dig att gå ned i vikt, framförallt om du äter dem till frukost. De gör att du känner dig mätt och är även en källa till protein och energi, vilket gör det lättare för dig att fullfölja viktnedgången.

Havre

Havre är ett av de mest hälsosamma livsmedel du kan äta. Det är rikt på komplexa kolhydrater samt fibrer och proteiner, vilket är anledningen till att det är ett spannmål med lågt glykemiskt index. Det har även omättade fetter och utmärkta mikronäringsämnen som ger dig energi. Det gör att du känner dig mätt, förbättrar matsmältningen och hjälper till att förbättra ämnesomsättningen.

Soppa

Soppa

En bra grönsakssoppa kan bli din främsta bundsförvant under viktnedgången. Till skillnad från andra rätter har soppa få kalorier, mättar hungern och låter dig njuta av grönsakernas alla fördelar på ett utsökt sätt. Du kan variera sopporna med grönsaker, kyckling, havre eller ris.

Fisk

Fisk är en av de bästa källorna till protein som finns och innehåller nyttiga fetter. De flesta fiskarna är magra och utgör en stor källa för omega-3. Bland rekommenderad fisk hittar vi sjötunga, kummel, torsk, bläckfisk, pangablecka, svärdfisk och sill.