Våra bästa smoothies för din viktnedgång

En smoothie med banan är jättebra till frukost bananer är mycket närings- och fiberrika. Smoothien ger dig massor av energi och du känner dig inte hungrig igen förrän vid lunchtid.
Smoothies för viktnedgång

När vi hör ordet smoothie tänker vi oftast direkt på något som gör oss tjocka, då det låter som något som innehåller fet grädde, glass och andra ingredienser med mycket kalorier. Men det är inte svårt att tillreda smoothies i hemmet med naturliga ingredienser som hjälper oss att gå ner i vikt.

Vi delar här med oss av några recept som du kan dricka under alla tider på året för att gå ner i vikt.

Fördelarna med hälsosamma smoothies

  • De är mättande eftersom de innehåller mycket fibrer och vatten
  • De är lättsmälta
  • Du kan ha i frukt eller andra ingredienser som du inte annars äter tillräckligt av
  • De är väldigt energigivande, men de gör dig inte tjock
  • Du kan dricka dem snabbt på vilken plats som helst
  • De är enkla att tillreda
  • Även om de är mycket näringsrika bidrar deras fibrer och hälsosamma fetter till en mer hälsosam viktnedgång
  • Du märker snabbt av dess fördelaktiga effekter om du dricker dem till frukost eller som ett mellanmål istället för vanliga snacks

En klassisk smoothie med banan och kakao

Bananer ger en söt smak med en krämig textur till dina smoothies, så därför är den vår huvudingrediens i den här. Se dock till att den är ordentligt mogen.

  • Banan
  • Mandeldryck
  • Osötad kakao

Mandeldrycken kan du köpa i vätskeform eller som kräm, som du sedan blandar ut med vatten. Eftersom drycken tillsammans med bananen gör smoothien rätt söt behöver du inte sötsätta den mer.

Smoothien är mycket närings- och fiberrik, så vi rekommenderar att du dricker den till frukost. På det sättet får du i dig mycket energi och du håller dig mätt fram till lunch.

Det bästa med denna smoothie är smaken av banan och kakao, och att den trots det inte innehåller någon krämig och onyttig choklad.

Smoothie med jordgubbar och ”grädde”

Denna smoothie kommer överraska dig med sin goda smak och du behöver inte ens ha i vanlig grädde. Du behöver inte ens mjölk eller socker.

  • Färska smoothie2

    Tropisk smoothie med ananas och kokos

    Denna intressanta smoothie kan du variera med flera olika frukter. Den är uppfriskande, vätskedrivande och hjälper till att bränna fett, allt tack vare dess huvudingredienser.

    • Naturlig ananas
    • Kokoskräm eller kokosmjölk
    • Gurkmeja
    • Flytande stevia

    Gurkmejan ger dina smoothies en stark, gul färg och stärker dess antiinflammatoriska egenskaper, anticarcinogena egenskaper samt gör dem mer antioxidantiska – därför är de perfekta för alla som lider av smärta.

    Naturlig stevia är en genomskinlig sötsättare utan kalorier. Du behöver bara ha i lite grann, för effekten kan vara ganska kraftig.

    Smoothies med bakade äpplen

    Den här smoothien är också bra som efterrätt; den gör dig inte tjock och den är väldigt mättande. Vi rekommenderar att du dricker den när det är kallt ute, då den kan hjälpa till att hålla dig varm.

    • Ugnsbakande smoothie3

      Andra hälsosamma ingredienser

      Du kan välja mellan många andra hälsosamma ingredienser för annat än viktnedgång:

      • Öljäst: förbättrar hår, hud och naglar
      • Spirulinapulver: ger dina smoothies en grönaktig färg och hjälper dig att gå ner i vikt ytterligare
      • Macapulver: energigivande, hormonreglerande och förbättrar även huden, håret och naglarna
      • Ingefära: väldigt bra för att gå ner i vikt och hjälper dig att hålla dig varm under vintern

      Bilder: eleana’s pantry och NathanaelB