Vad händer med din kropp när du äter mogna bananer?

Konsumtion av mogna bananer bidrar till att öka kroppens leukocytantal och stärka immunförsvaret. Det förbättrar också din kardiovaskulär hälsa och främjar bättre upptag av kalcium.
Mogna bananer

Bananer är läckra frukter som vi alla bör äta oftare, inte bara för att de smakar gott, utan också eftersom de innehåller några mycket viktiga näringsämnen som kan förbättra hälsan.

Vi har redan talat om det faktum att ökad konsumtion av bananer kan bidra till att lindra depression, optimera hjärnans funktion, bekämpa högt blodtryck och förebygga en rad andra sjukdomar. Men tack vare nyare forskning har fler fördelar med att äta bananer upptäckts, i synnerhet mogna bananer.

Bananer innehåller tumörnekrosfaktor

När bananer mognar utvecklar de flera mörka fläckar som så småningom täcker hela skalet och gör det brunt. Vissa undviker att köpa bananer som nått detta stadium eftersom smaken är mycket sötare och den mjukare konsistensen kan upplevas obehaglig. Men vad få känner till är att ju fler mörka fläckar en banan har, desto fler fördelar ger den kroppen och särskilt immunförsvaret.

Ny forskning i Japan har visat att mogna bananer innehåller en cytokin som kallas tumörnekrosfaktor (TNF), vilket frigörs av några av kroppens immunförsvarsceller och kan påverka andra celler i kroppen. Det är vad som ger mogna bananer deras förmåga att bekämpa cancer. Effekten är så stark att de faktiskt kan bekämpa tumörer och onormal celltillväxt i kroppen.

Funktionen hos denna cytokin jämförs med den hos lentinan, en kemisk immunstimulant som ges intravenöst som ett anticancermedel.

Effekten ökar i takt med att bananen mognar, vilket innebär att ju mognare frukten är, desto större är dess anticancereffekt.

Mognare frukter har bättre näringsvärden

I takt med att frukter mognar förändras deras näringsvärden, vilket kan öka eller minska effekten av vissa egenskaper. När det gäller bananer har det konstaterats att ju mognare de är, desto högre blir deras nivåer av koncentrerade antioxidanter. Och när du äter bananer med mörka fläckar omvandlas deras stärkelseinnehåll till enkla sockerarter som är mer lättsmälta.

Bananer, äpplen, vindruvor, ananas, päron, vattenmelon och persimoner: i den japanska studien vi nämnde ovan utförde de testerna i olika mognadsstadier för alla dessa frukter. Resultaten från studien visar att konsumtion av en mogen banan är mer fördelaktigt än konsumtion av någon annan frukt eftersom det kan öka antalet vita blodkroppar i blodet och stärka immunförsvaret.

För att dra nytta av denna viktiga fördel är det en bra idé att äta en eller två stora bananer om dagen.

Bananer

De stärker immunförsvaret och bekämpar sjukdomar

Forskarna tror att ju mognare en banan är, desto högre koncentration av TNF har den. Man tror att mogna bananer kan öka antalet vita blodkroppar upp till åtta gånger mer än bananer som är färska och gröna.

Röda blodkroppar

Vilka andra fördelar har mogna bananer?

Bara deras anticancerfördelar bör vara mer än tillräckligt som incitament för att inkludera dem i din dagliga kost. Men om det inte övertygar dig kommer här några andra viktiga fördelar du får från att äta mogna bananer.

Förbättrar matsmältningen

En medelstor banan innehåller upp till 3 gram fibrer, vilket bidrar till god tarmfunktion och underlättar transporten av livsmedel genom mag-tarmkanalen. Bananer är en naturlig källa till elektrolyter, som går förlorade när man till exempel har diarré. De innehåller också probiotiska föreningar som kan hjälpa till att bevara de goda bakterierna som finns naturligt i kroppen.

Förbättrar kardiovaskulär hälsa

Eftersom de är rika på kalium kan mogna bananer bidra till att minska mängden natrium i kroppen, vilket orsakar vätskeretention och påverkar hjärthälsan negativt. I en analys av 11 studier som publicerades i ”Journal of American College of Cardiology” konstaterades att människor som inkluderade kaliumrika livsmedel i kosten minskade risken för stroke och hjärtsjukdomar.

Plasthjärta

Förbättrar skeletthälsan

En studie från Micronutrient Information Center vid Oregonbaserade Linus Pauling Institute visade att en kost rik på kalium kan minska risken för benskörhet. Mogna bananer är en utmärkt källa till kalium, och de ökar kroppens förmåga att absorbera kalcium, vilket också bidrar till att stärka skelettet.