Vad är hemligheten bakom Rodrygo Goes träningsrutin?

Efter att ha varit en stjärna i Champions League avslöjar Rodrygo Goes och hans tränare vilka rutiner som gör honom till en så explosiv spelare på planen.
Vad är hemligheten bakom Rodrygo Goes träningsrutin?

Senaste uppdateringen: 26 augusti, 2022

Efter att ha varit en stjärna i Champions League avslöjar Rodrygo Goes och hans tränare vilka rutiner som gör honom till en så explosiv spelare på planen. Lär dig allt om hemligheten bakom Rodrygo Goes träningsrutin här.

Rodrygo Goes är en ny toppspelare i Real Madrid. I den senaste matchen mot Manchester City vände den unge brasilianaren situationen och ställde upp den mer rutinerade Benzema, vilket ledde till det avgörande målet i Champions League-semifinalen.

Vad är den här 21-åringen som exploderar med precision på planen gjord av? Ja, han har tränat med samma personliga tränare sedan han var 13 år gammal, och han har erkänt att han inte letar efter märkbara muskler, utan efter snabbhet och reaktionsförmåga.

I den här artikeln ska vi berätta om Rodrygo Goes personliga historia och hemligheten bakom Rodrygo Goes träningsrutin som positionerar honom som en obestridd anfallare för Real Madrid och det brasilianska landslaget.

Rodrygo Goes livshistoria

Den unge Real Madrid-spelaren föddes i Osasco, en del av Sao Paulo (Brasilien), 2001. Hans far har alltid varit ett stort fotbollsfan och har fört denna passion vidare till sin son.

Faktum är att han älskade sporten så mycket att hans dröm var att spela för Real Madrid. Goes pappa var också ett fan av Real Madrid med Robinho som referens, spelaren som Pelé valde som sin efterföljare.

Vid 9 års ålder skrev Santos på ett kontrakt med Rodrygo Goes. Det är samma klubb som har haft Pelé. 2017 gick han från ungdomsleden till första divisionen, eftersom alla märkte att han hade en speciell talang.

Säsongen 2018 med Santos var den säsong som kom att etablera honom. Goes spelade 58 matcher det året och gjorde 12 mål. Men han stod även för 12 assists, och detta ledde till att han drog till sig blickar inom europeisk fotboll.

2019 köpte Real Madrid hans kontrakt. Liknande köp har skett tidigare, men detta var lite annorlunda eftersom han ännu inte uppnått laglig ålder för att följa internationella rekryteringsregler.

Hans två mål mot Manchester City i en så viktig match som denna månads match visar att han är en naturlig målskytt. Det faktum att han har varit med samma personliga tränare i nästan 10 år ger oss också en indikation på brasilianarens hängivenhet till sin sport.

Real Madrid flagga
Real Madrid köpte brasilianaren när han nådde myndig ålder, men förhandlingar om att köpa hans kontrakt hade redan pågått innan dess.

Hastighet över styrka

Rodrygo Goes personliga tränare är Marcel Duarte. Han anlitades av den unge pojkens pappa för att ge honom kontinuerlig långtidsuppföljning. De har nu varit tillsammans i nästan 10 år.

Vårt fokus är enbart på kvaliteten på hans rörelser och hans färdigheter och egenskaper.
– Marcel Duarte

Även om han ogärna erkänner att deras träning innehåller en betydande komponent av styrketräning lämnar bilderna inget utrymme för tvivel. Faktum är att anfallaren nyligen publicerade olika bilder som visar tillväxten av hans muskelmassa på sina sociala nätverk.

Dagens fotboll tillåter trots allt inte svaga eller stillastående kroppar. Flera elitspelare är ett bevis på att gymmet spelar en viktig roll för hög prestation. Så är fallet med till exempel Goretzka, Cristiano Ronaldo och Lewandowski.

En viktig del av muskelmassans funktion är dock också explosivitet, särskilt framåt. Därför är Goes smidig på planen och rör sig med lätthet.

Du kanske också skulle vara intresserad av att läsa den här artikeln: Robert Lewandowskis träningskost håller honom på topp

Rodrygo Goes träningsrutin: Balans mellan aeroba och anaeroba övningar

Vad vi vet kombinerar Rodrygo Goes styrketräning med löpning i sin träningsrutin. Spelaren har bland annat setts jogga runt i sitt hem när han återhämtar sig från skador.

Idrottsmedicinsk forskning lyfter fram vikten av balans. Det är därför viktigt att en ökning av den totala muskelmassan inte resulterar i att du blir tyngre om du ska springa i 90 minuter eller när en spelare ska spurta efter en boll.

Balans uppnår man när muskeln som bli större faktiskt kan arbeta med syre. Denna mätning indikerar att idrottaren inte bara lyfter vikter med lätthet, utan också kan röra sig med lätthet.

Styrka är mycket viktigt, men balans är nödvändig.”
– Rodrygo Goes

En av nycklarna för att uppnå detta är att minska kroppsfettet till en nästan minimal nivå. Från filmskådespelare som Henry Cavill till en av världens bästa fotbollsspelare, Cristiano Ronaldo, så verkar det som om andelen fett som är fäst vid musklerna har blivit en besatthet!

Gillar du den här artikeln? Du kanske också kommer tycka om att läsa den här: 5 effektiva övningar för att få hårda magmuskler

Att minska andelen kroppsfett med träning och kost

Enbart motion räcker inte för att minska kroppsfettet till en minimal nivå. Rodrygo Goes har en strikt kostplan, precis som många andra fotbollsstjärnor. Dessa riktlinjer baserar kalorierna på protein och hälsosamma fetter medan den begränsar eller utesluter enkla kolhydrater.

Samtidigt främjar vissa rutiner explosiva reaktioner, vilket studier av unga elitfotbollsspelare visar. Bland dessa är följande de viktigaste:

  • Squats med hopp
  • Hoppa med rörelser som byter riktning
  • Korta spurter

Upprepning av dessa övningar gör att musklerna aktiverar olika fibrer. När de delar av muskelvävnaden som är avsedda för snabba rörelser används nästan dagligen, släpper de sedan sin fulla potential när spelaren är på planen.

Genom att minska andelen kroppsfett hos elitfotbollsspelare försöker man ta bort de lipider som finns mellan muskelfibrerna, speciellt bland de snabbare fibrerna. Detta gör att reaktiviteten ökar och spelaren kan då bättre utnyttja syret för att vara snabb.

En fotbollsspelare
En fotbollsspelare får aldrig tappa fart, även om han ökar muskelmassan. Detta eftersom att hastigheten är vad som gör den största skillnaden när man ska nå bollen på planen.

Rodrygo Goes, en spelare med en ljus framtid

Rodrygo Goes träning och disciplin garanterar oss en exceptionell fotbollsspelare i många år framöver. Hans Real Madrid-lagkamrater säger också att han aldrig hamnar i konflikter, att han alltid lyssnar på instruktioner och att han använder de äldre spelarna i truppen för att lära sig, precis som Modric.

Med tanke på de tydliga resultaten kan vi i stort sett anta att hans personliga tränare också kommer att förbli densamma. Han har hjälpt den unge spelaren att nå de viktigaste matcherna i världen och de är båda ivriga att ta det till nya höjder.

Detta kanske intresserar dig
Hur du blir bättre på fotboll utanför planen
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Hur du blir bättre på fotboll utanför planen

Hur vill du bli bättre på fotboll? Vill du veta hur? Dagens artikel kommer att berätta om tre enkla saker du kan göra för att uppnå det.



  • Chamorro, R. G., & Lorenzo, M. G. (2006). Volumen de oxígeno por kilogramo de masa muscular en futbolistas. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte/International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport6(21), 44-61.
  • Di Giminiani, R., & Visca, C. (2018). Adaptaciones de la Fuerza Explosiva y de la Resistencia en Jugadores de Fútbol de Élite Jóvenes Durante dos Temporadas de Fútbol-Ciencias del Ejercicio. Revista de Entrenamiento Deportivo32(3).
  • Acero, R. M. (2000). Velocidad en el fútbol: aproximación conceptual. Revista Digital, Buenos Aires, ano5.
  • Obando, D. A. A., Martinez, A. I. C., Moreno, E. R. A., Patarón, C. P. E., & Caguana, J. G. C. (2021). Los ejercicios isométricos como preparación física en el rendimiento deportivo de jóvenes futbolistas. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional6(6), 1279-1294.