Tre naturliga medel mot nikotinberoende

juni 1, 2020
Visste du att det är möjligt att besegra nikotinberoende med naturliga hjälpmedel? I denna artikeln utforskar vi ett antal effektiva alternativ.

Idag ska vi berätta om tre naturliga medel mot nikotinberoende för att hjälpa dig sluta röka. Dessa alternativ kan hjälpa dig att nå ditt mål.

Nikotinberoende är ett allvarligt problem. Trots att många rökare vill sluta med denna skadliga vana, har de väldigt svårt att göra detta på grund av de beroendeframkallande substanser som cigaretter innehåller.

Naturliga medel mot nikotinberoende

Naturliga medel är utmärkta metoder när du vill hantera att nikotinberoende. Nedan förklarar vi några av de bästa alternativen. Det finns flera olika växter och olika typer av sammansättningar som är effektiva naturliga medel.

1. Besegra ditt nikotinberoende med cytisin

cytistin är ett av några effektiva naturliga medel mot nikotinberoende

Trots att cytisin är ett naturligt ämne bör en läkare övervaka ditt intag.

Enligt en vetenskaplig studie är cytisin är ett naturligt alternativ för att hantera nikotinberoende. Kliniska test bevisar detta.

Cytisin är ett extrakt som finns i frön från trädet Sydgullregn (Cytisus laburnum), som redan används av olika länder i Östeuropa för att hjälpa människor att sluta röka. Detta naturliga medel tas enligt följande:

  • Börja med att träffa din läkare för att få råd.
  • Sedan kan du skaffa cytisin i tablettform.
  • Du bör ta sex tabletter under de första dagarna.
  • Från dag tre bör du minska dosen gradvis.

Du bör ta detta växtextrakt i högst 25 dagar. Detta är den uppskattade tiden det tar för att bli av med ett nikotinberoende. Var konsekvent. Men kom ihåg att det är viktigt att du rådgör med din läkare innan du börjar med detta extrakt.

Denna artikel kanske intresserar dig: Vitaminer som hjälper dig att läka lungorna efter rökning

2. Kudzuböna

Kudzuböna (Pueraria lobata) är ett annan effektivt medel för nikotinberoende. Det är roten vi använder i detta syfte. Dess egenskaper härmar belöningssystemet, vilket gör det enklare för rökaren att minska intaget av nikotin.

Det finns flera olika sätt att konsumera detta naturliga läkemedel. Vi rekommenderar att du först pratar med en läkare och sedan väljer det alternativ som passar din livsstil bäst.

  • Tabletter. Du bör börja med att ta mellan fem till sex tabletter om dagen och sedan gradvis minska intaget.
  • Pulver. Du kan lägga till det i mat eller lösa upp pulvret i ett glas juice. Vi rekommenderar inte att du blandar det med vatten eftersom smaken kan vara oangenäm.
  • Extrakt. Du kan lösa upp kudzudroppar i ett glas vatten eller konsumera det direkt.

3. Inom homeopati finns olika naturliga medel mot nikotinberoende

sluta röka

Utöver naturliga medel är medicinsk övervakning och viljestyrka viktiga faktorer för att lyckas sluta med denna dåliga vana.

Det sista tipset om naturliga medel mot nikotinberoende är ett naturligt medel som kallas för homeopati. Forskning visar att detta alternativ kan ge fantastiska resultat.

Homeopati är komplementära läkemedel, vilket innebär att du kan använda detta samtidigt som du använder något av ovan nämnda medel.

I homeopati föreskrivs tabletter som inte har några biverkningar. Ett exempel är bachblommor.

Obs: Alternativa mediciner för att sluta röka har inte verifierats fullständigt av vetenskapliga studier. Därför kräver det övervakning av en läkare för att du ska bli guidad rätt.

Läs vidare för att lära dig mer: 8 skäl till varför du ska sluta röka nu

Viljestyrka hjälper!

Att tro att dessa naturliga hjälpmedel helt på egen hand kommer att hjälpa dig sluta röka är ett stort misstag. Det är viktigt att du också ska vilja sluta röka, och också vara medveten om att du vid vissa tidpunkter kommer att känna ångest och abstinens.

I dessa fall måste du förlita dig på din viljestyrka och de naturliga hjälpmedel som vi nämner ovan. Att verkligen ha tillit till att dessa medel kan hjälpa dig besegra ditt beroende är nödvändigt för att det faktiskt ska ske.

Det är inte lätt att sluta röka. Därför rekommenderar vi också att du undviker platser som kan få dig att falla tillbaka i din vana. Gå till exempel inte till rökrutor om du är ute på krogen. Detta kan underlätta.

Vi hoppas att denna artikel kan hjälpa dig att bli av med ditt nikotinberoende så att du kan sluta röka.

Vilken del har varit svårast för dig? Har du trillat tillbaka i din vana utan att ens ha insett det? Har du några tips att dela med dig av?

  • Beck, A., Newman, C. F., & Wright, F. D. (1999). Terapia cognitiva de las drogodependencias. Barcelona: Paidós.
  • Guangcheng, Z., & Siming, F. (1997). Antioxidation of Pueraria lobata Isoflavones (PLIs)[J]. Journal of Chinese Medicinal Materials7.
  • Pérez Cruz, Nuvia, Pérez Cruz, Hayvin, & Fernández Manchón, Eduardo J.. (2007). NICOTINA Y ADICCIÓN: UN ENFOQUE MOLECULAR DEL TABAQUISMO. Revista Habanera de Ciencias Médicas6(1) Recuperado en 01 de mayo de 2019, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2007000100006&lng=es&tlng=es.