Vitaminer som hjälper dig att läka lungorna efter rökning

oktober 14, 2017
Det är viktigt att komma ihåg att tobak är en av de mest allvarliga riskfaktorerna för att utveckla många sjukdomar. Om du vill hjälpa din kropp att hålla sig frisk är det viktigt att du slutar röka och ser till att du får i dig dessa viktiga vitaminer.

Har du för vana att röka? Har du nyligen gett upp om det? Oavsett vilket kan vissa vitaminer hjälpa dig att läka dina lungor efter rökning. Många tror att det räcker att ge upp rökning för att allt ska bli bra igen, men man får inte glömma att rökning är ett beroende som orsakas av nikotin.

Denna drog skadar dina celler och organ, och de läker inte alltid av sig själva eller speciellt snabbt. Det finns som tur är livsmedel med näringsämnen som motverkar skador från nikotin. De hjälper därför dina lungor och motverkar respiratoriska sjukdomar.

I den här artikeln vill vi berätta vilka vitaminer som är viktiga för att läka dina lungor efter rökning.

Vitamin C

kiwi har vitamin C

Rökning minskar mängden vitamin C i din kropp med 25%, och därför är det viktigt att öka ditt intag av det. Brist på vitamin C gör att du löper större risk för infektioner eftersom ditt immunförsvar är svagare.

Andra problem som kan uppstå är:

  • Tidig uppkomst av rynkor
  • Insomnia
  • Problem med tandköttet, som smärta, inflammation och lätta blödningar

Frukter som innehåller vitamin C inkluderar:

Om du fortfarande röker behöver du inta tre gånger så mycket vitamin C för att läka dina lungor efter rökning. Om du försöker sluta röka ska du veta att vitamin C kan hjälpa dig att minska suget efter nikotin.

Vitamin A

Brist på vitamin A eller betakaroten kan påverka ditt immunförsvar. Antalet infektionssjukdomar i ditt respiratoriska system kan därför öka.

Du kan hitta det i:

  • Plommon
  • Pumpa
  • Mango
  • Persikor
  • Rosa grapefrukt
  • Sallad
  • Vattenmelon
  • Tomater
  • Morötter
  • Broccoli

Vitamin E

E-vitaminkapslar

Vitamin E minskar risken för lungtumörer kopplade till tobaksanvändning. Det är även känt som tocopherol. Det är en fettlöslig vitamin som fungerar som en antioxidant. Det hjälper samtidigt till att skydda essentiella fetter.

För att få fördelarna och läka dina lungor efter rökning, se till att du får i dig vitamin E. Vissa naturliga sätt att få det är med:

  • Äggula
  • Jordnötter
  • Kokosnötter
  • Ris, soja, spannmål
  • Broccoli
  • Sallad
  • Brysselkål
  • Fullkornsbröd

Utöver att återställa din lunghälsa när du slutar med tobak kan vitamin E även att hjälpa vid behandling av:

  • Alzheimers
  • PMS
  • Manlig infertilitet

Vitamin B9

Vitamin B9 eller folsyra bidrar till skapandet av blodceller. Det motverkar anemi och hjälper till att hålla huden frisk. Utöver att läka dina lungor efter rökning är vitamin B9 viktigt för att det centrala nervsystemet ska fungera ordentligt.

För att få vitamin B9 behöver du äta:

  • Avokado
  • Lök
  • Vitlök
  • Soja
  • Nötter
  • Jordgubbar
  • Russin
  • Citroner
  • Morötter
  • Pumpa

Andra sätt att motverka uppkomsten av lungsjukdomar från rökning

Undvik att dricka läsk

  • Undvik att äta skräpmat, som friterat, eller mat med artificiella sötningsmedel

Det finns först och främst livsmedel du ska vara försiktig med. Det gäller speciellt läskedrycker. De påverkar ditt nervsystem och sättet dina tarmar fungerar på, och därför förvärrar de de skadliga effekterna av rökning.

  • När du planerar dina måltider ska du inkludera mat som är rik på tryptofan. Det är den aminosyra som hanterar produktionen av serotonin.

Det är hjälpsamt för de som försöker sluta röka. Höga nivåer av serotonin minskar din ångest.

  • Få mer kalcium

Nikotin snabbar upp förlust av benmassa som uppstår med åldern. Därför kan ett extra kalciumintag sakta ner denna benförlust. Det hjälper dig även att hålla dina ben friska, vilket minskar risken för frakturer och andra skador.

  • Träning hjälper lungorna och även ditt hjärta. Den ökar din blodcirkulation och hjälper till att motverka trombos i dina artärer. I det långa loppet kan det annars leda till hjärtattacker.

Träning minskar även uppkomsten av högt blodtryck och förbättrar dina lungors prestanda, vilket hjälper dig att behålla en stabil andningsrytm (mellan 14 till 22 andetag per minut).

Det är viktigt att komma ihåg att tobak är en av de största riskfaktorerna vid utvecklingen av olika sjukdomar.

Om du vill sluta röka ska du hålla dig borta från höga doser av betakarotentillskott i det långa loppet.