Tips för att förbättra metabolismen och gå ner i vikt

gå ner i vikt

Varje gång vi äter eller dricker något måste kroppen inte bara smälta det utan även distribuera näringsämnena till våra organ. Metabolismen ansvarar för att omvandla dessa ämnen till energi. Hur snabb den är påverkas av ålder, vikt och kön.

Om du vill lära dig hur du förbättrar din matsmältning och gå ner i vikt ska du inte tveka att läsa denna artikel.

Tänk på att ju snabbare metabolismen är, ju fler kalorier bränner du och ju snabbare går du så klart ner i vikt. Om du inte har ”äran” av att vara en av de som aldrig går upp i vikt kan våra tips vara till stor hjälp.

Hur du förbättrar metabolismen och går ner i vikt

Undvik mat som är förpackad i BPA

Fetma beror ofta på lite träning och dåliga matvanor, men det finns även andra orsaker: Bisfenol A, även känt som BPA. Denna komponent finns i plastbehållare och konserver. En studie utförd av Journal of the American Medical Association fann att överviktiga barn ofta har mycket BPA i sina kroppar.

Därför rekommenderas det att man äter råa frukter och grönsaker.

Ät mer mat med folsyra

Försök äta livsmedel rika på vitamin B9 för att gå ner i vikt. Många studier har visat att folsyra kan skydda mot skadliga effekter från gifter, som exempelvis BPA och andra östrogena kemikalier, som har relaterats till olika typer av cancer, speciellt bröstcancer och prostatacancer.

Ät korsblommiga grönsaker

Korsblommiga grönsaker är fyllda med vitamin B9. Välj brysselkål, kål, blomkål, grönkål, mangold eller broccoli. Ju mer du äter av det, ju mer minskar du risken för fetma, kardiovaskulära sjukdomar, demens och depression.

gå ner i vikt

Byt ut läsk mot vatten och te

gå ner i vikt

Njut av te och kaffe (med måtta)

Det finns många fördelar med te; till exempel innehåller det en katekin som snabbar upp metabolismen. Kaffe innehåller i sin tur koffein, som ökar hjärtrytmen och därmed hjälper dig att bränna fler kalorier.

En annan fördel med att dricka varma drycker är att de smälter betydligt långsammare än andra vätskor, något som också är bra om du vill ha balanserade blodsockernivåer.

Sov ordentligt

Antalet gå ner i vikt

Det är viktigt att du inkluderar högintensiv intervallträning (HIIT) i ditt schema för att kroppen ska bränna fler kalorier också efter träningspasset, något som kallas för ”afterburn”. Muskelövningar är också väldigt användbara eftersom de omvandlar fett till muskler och tvingar kroppen att bränna mer kalorier.

Inkludera mycket kryddor i kosten

Ett av de bästa exemplen är cayennepeppar, som är väldigt användbar för att snabba upp metabolismen. Den kryddiga smaken beror på en kemisk komponent som kallas capsaicin, som hjälper till att bränna kalorier i kroppen. Den har även antioxidantiska och anticancerogena egenskaper.