Tappa vikt genom att dricka smoothies varje vecka

smoothies

Smoothies är ibland kända för att få en att gå upp i vikt, då de kan innehålla socker och fett, men om man gör dem med de rätta ingredienserna går det faktiskt att göra jättegoda smoothies som är både söta och krämiga, och som även kan hjälpa vid viktnedgång.

Vi rekommenderar att du tar en dag i veckan för att dricka dem som måltidsersättning. På det sättet låter du ditt matsmältningssystem vila. De är enkla att bereda och hjälper dig att gå ner i vikt, samtidigt som du undviker överdriven konsumtion av ohälsosam mat andra dagar i veckan.

Hälsofördelar med smoothies

  • smoothies2

    Hur tillreder man smoothies?

    Först och främst väljer du en dag under veckan då du inte behöver anstränga dig så mycket vare sig fysiskt eller mentalt, eftersom kroppen behöver jobba hårt för att avgifta och regenerera sig själv.

    Drick runt tre till tio smoothies under dagen. Det är viktigt att du inte går hungrig, men försök även vänta ett bra tag mellan dem så att din kropp kan smälta dem ordentligt.

    Drick sakta och tugga delar av den blandade drycken. Om du är mer van vid fast föda kan du konsumera tjockare smoothies från en skål med en sked.

    Det är bäst att alltid välja samma dag i veckan så att kroppen vänjer sig vid denna renande rutin.

    Undvik att konsumera honung

    Hur du förbereder dina smoothies

    Vi använder följande ingredienser. För att undvika problem med matsmältningen bör du inte välja mer än en ingrediens från varje kategori i samma smoothie:

    • Färsk frukt: äpple, päron, ananas, jordgubb, mango

      Du kan även ha i följande ingredienser som ger näring och mycket vitaminer, mineraler, fettsyror och mer.

      • Öljäst: perfekt för hud, naglar och nervsystemet, samt ger energi
      • Vetegroddar: bra som antioxidanter och en bra källa till vitamin E
      • Bipollen: en näringsrik ”superfood” som hjälper till att motverka utmattning, samtidigt som den ger stöd åt kroppens försvar
      • Kallpressad linfröolja: rik på fettsyror
      • Spirulinapulver: en riktig ”superfood”. Lägg till lite i din smoothie för att ge den en grön färg utan att ändra smaken
      • Vetegräspulver: perfekt för att rena kroppen och är även en bra källa till mineraler

      För att göra din smoothie lite sötare, välj något av följande:

      • Stevia
      • Honung
      • Melass
      • Lönnsirap

      Ibland kan en mogen banan ge precis den typ av sötma din smoothie behöver.