Gå ner i vikt med en smoothie-dag varje vecka

· april 21, 2016

Vissa smoothies kan i vissa fall göra att man går upp i vikt, då de innehåller tillsatt socker och mycket fett. Men om man gör dem med de rätta ingredienserna går det faktiskt att göra jättegoda smoothies som är både söta och krämiga, och som även kan hjälpa vid viktnedgång. Vad sägs om en smoothie-dag varje vecka?

Vi rekommenderar att du tar en dag i veckan och dricker dem som måltidsersättning. På det sättet låter du ditt matsmältningssystem vila. De är enkla att bereda och hjälper dig att gå ner i vikt, samtidigt som du undviker överdriven konsumtion av ohälsosam mat andra dagar i veckan.

Hälsofördelar med smoothies

  • I smoothies kan du blanda en massa olika ingredienser, även sådant som du vanligtvis tycker om.
  • Vi tuggar generellt inte maten lika bra som vi ska, men smoothies kan göra det enkelt för maten att nå magen.
  • När smoothies har en tjock konsistens stillar de hungern.
  • Man kan kombinera olika typer av mat enligt eget tycke och fokusera på det som bäst fyller ens behov.
  • Man kan lägga till naturliga kosttillskott, vilket gör dem ännu mer näringsrika och terapeutiska.
  • Smoothies innehåller den nödvändiga mängden kolhydrater, protein och fett som kroppen behöver för effektiv energiproduktion.
  • De kan ge ett lämpligt avbrott efter en tid av överdriven matkonsumtion.
Ta en smoothie-dag i veckan!

Hur tillreder man smoothies?

Först och främst väljer du att ta din smoothie-dag en dag under veckan då du inte behöver anstränga dig så mycket vare sig fysiskt eller mentalt, eftersom kroppen behöver jobba hårt för att avgifta och regenerera sig själv.

Drick runt tre till tio smoothies under dagen. Det är viktigt att du inte går hungrig, men försök även vänta ett bra tag mellan dem så att din kropp kan smälta dem ordentligt.

Drick sakta och tugga delar av den blandade drycken. Om du är mer van vid fast föda kan du konsumera tjockare smoothies från en skål med en sked.

Det är bäst att alltid välja samma dag i veckan så att kroppen vänjer sig vid denna renande rutin.

Undvik att konsumera tobaksprodukter och andra ohälsosamma vanor.

Under dagen bör du utöva lätt träning, som yoga eller tai-chi, andningsövningar, meditation, avslappning, mm. Du kan även ta lätta promenader på stranden eller gå i skogen.

Utöver att dina smoothies bör du dricka ordentligt med vatten under dagen. Du kan även välja avgiftande teer för att främja rensningen av ditt system, exempelvis:

  • För att stärka levern: gör ett te med mjölktistel, maskros, boldo eller kronärtskocka
  • För att avgifta njurarna: gör ett te med kardborrerot eller åkerfräken
  • För att förbättra tarmrörelserna: linfröolja
  • För att rena huden: bered nässelte
  • För att lugna nervsystemet: blanda passionsblomma, lime och valerianarot
Te med linfrö förbättrar tarmrörelserna

Hur du förbereder dina smoothies för din smoothie-dag

För din smoothie-dag blandar du dina smoothies lite efter smak och känsla. Vi använder följande ingredienser nedan. För att undvika problem med matsmältningen bör du inte välja mer än en ingrediens från varje kategori i samma smoothie:

  • Färsk frukt: äpple, päron, ananas, jordgubb, papaya
  • Färsk banan
  • Babyspenat
  • Mogen avokado
  • Nötter: mandlar, valnötter, pinjenötter, hasselnötter
  • Torkad frukt: plommon, russin, dadlar
  • Dryck baserad på havre-, ris- eller sojamjölk, naturligt färsk äppeljuice eller vatten
Välj färsk frukt till dina smoothies

Du kan även ha i följande ingredienser som ger näring och mycket vitaminer, mineraler, fettsyror och mer.

  • Öljäst: perfekt för hud, naglar och nervsystemet, samt ger energi
  • Vetegroddar: bra som antioxidanter och en bra källa till vitamin E
  • Bipollen: en näringsrik ”superfood” som hjälper till att motverka utmattning, samtidigt som den ger stöd åt kroppens försvar
  • Kallpressad linfröolja: rik på fettsyror
  • Spirulinapulver: en riktig ”superfood”. Lägg till lite i din smoothie för att ge den en grön färg utan att ändra smaken
  • Vetegräspulver: perfekt för att rena kroppen och är även en bra källa till mineraler

För att göra din smoothie lite sötare, välj något av följande:

  • Stevia
  • Honung
  • Melass
  • Lönnsirap

Ibland räcker det med en mogen banan för att ge precis den typ av sötma din smoothie behöver.