En smoothie för bättre ögonhälsa & metabolism

mars 3, 2019
Kombinationen av ingredienser i denna smoothie kommer att förebygga makuladegeneration och katarakt, samtidigt som den läker eventuella ögonskador. Den är även bra för metabolismen. Prova den!

Näring är väldigt viktigt för vår ögonhälsa. Tro det eller ej, vitaminer, mineraler och antioxidanter kan direkt påverka din ögonfunktion. Vi utsätts konstant för faktorer som påverkar vår syn och som kan orsaka olika ögonsjukdomar. Det är därför viktigt att man ser till att man äter tillräckligt med livsmedel som kommer att skydda ögonen.

Vissa naturliga smoothies har blivit populära på senaste tiden. Anledningen till detta är deras kombination av ingredienser som ger din kropp mycket näringsämnen för att regenerera okulär vävnad.

De ger dig även en metabolisk boost. Detta gör dem idealiska för personer som försöker att gå ner några kilo utan att behöva använda sig av strikta eller farliga dieter. Många personer försöker att lägga till dessa livsmedel i sin kost, och vi skulle vilja dela med oss av ett vitaminspäckat recept som du kan njuta av flera gånger per vecka. 

Njut!

En smoothie för bättre syn, metabolism och ögonhälsa

Denna naturliga vitaminspäckade smoothie är ett hälsosamt recept som är väldigt bra för dina ögon och din metabolism.

Den kommer från en kombination av ingredienser med en låg nivå av kalorier som:

Dessa ingredienser är väldigt näringsrika. De innehåller tillsammans en stor mängd vitaminer, mineraler, essentiella fettsyror och andra komponenter som kommer att skydda din syn.

Låt oss titta på vad dessa ingredienser kan göra för din hälsa.

Fördelarna med aloe vera gel

Sked med aloe vera

Aloe vera gel har länge använts som basen för olika naturliga kurer. Den innehåller först och främst biogeniska stimulatorer. Dessa ökar din produktion av vita blodkroppar. De stimulerar även läkning av vävnad. Detta gör aloe vera till en stor hjälp när det kommer till att behandla åkommor som grå starr.

Fördelarna med valnötter

De är rika på fettsyror och antioxidanter, och rekommenderas för ögonhälsan. Måttlig konsumtion främjar borttagandet av gifter samtidigt som det förbättrar cirkulationen och sänker kolesterolnivåerna.

Detta, tillsammans med deras förmåga att bromsa in oxidering, gör dem till ett bra val för att förebygga problem med synen.  De ger även stöd åt metaboliska funktioner eftersom de hjälper till att kontrollera glukos och motverkar ackumulering av lipider.

Fördelarna med honung för din ögonhälsa

Honung

Honung är antimikrobiell och hyperosmotisk. Den är även bra för att ta bort hornhinneödem. Honungens antibiotiska och terapeutiska krafter gör den till något väldigt hjälpsamt för dina ögon eftersom den motverkar infektion och kroniska sjukdomar.

Det har även visat sig att honung förbättrar synskärpan, även på samma sätt som konventionella behandlingar från apoteket gör. Som om det inte vore nog har den ett högt innehåll av naturligt socker som ger din kropp en energiboost. Detta främjar brännande av kalorier och fett.

Fördelarna med citronjuice

Citronjuice har visat sig ha många fördelar för immunförsvaret, ögonhälsan och metabolismen. Det är först och främst en av de bästa källorna för C-vitamin. Detta är en kraftfull antioxidant som är associerad med motverkande av katarakt och maculadegeneration.

Den innehåller även naturliga syror och oljor som skyddar ögats vävnad från infektioner.

Hör gör jag denna vitaminspäckade smoothie?

Glas

Denna utsökta, näringsrika smoothie är ett enkelt sätta att skydda dina ögon, stilla din hunger och motverka metaboliska problem. Om du inkluderar den i din kost kommer du att motverka sjukdomar, förbättra din produktivitet och stärka ditt immunförsvar.

Ingredienser

  • 6 1/2 msk aloe vera gel
  • 1 dl hackade valnötter
  • 1 msk honung
  • Juicen från 2 citroner

Gör så här

  • Skölj först aloe vera bladen ordentligt och ta ut gelen med en sked.
  • Placera sedan gelen i en gryta med vatten och låt det koka under 10 minuter.
  • Kyl sedan ner den i kylen under 12 timmar.
  • Därefter placerar du detta i mixern tillsammans med de andra ingredienserna och blandar.
  • Ta det en halvtimme innan lunch eller middag.

Njut av denna näringsrika smoothie som en del av din kost och för att se hur bra den är för din ögonhälsa.

Du kommer att älska den!

  • Ediriweera, E. R. H. S. S., & Premarathna, N. Y. S. (2012). Medicinal and cosmetic uses of Bee′s Honey – A review. AYU (An International Quarterly Journal of Research in Ayurveda). https://doi.org/10.4103/0974-8520.105233
  • Reiter, R. J., Manchester, L. C., & Tan, D. X. (2005). Melatonin in walnuts: Influence on levels of melatonin and total antioxidant capacity of blood. Nutrition. https://doi.org/10.1016/j.nut.2005.02.005
  • Hageman, G. S., Gehrs, K., Johnson, L. V., & Anderson, D. (1995). Age-Related Macular Degeneration (AMD). Webvision: The Organization of the Retina and Visual System.