Ska du äta frukt med skal eller utan?

08 september, 2020
I den här artikeln visar vi varför det är klokt att äta frukt med skal och hur man gör det på rätt sätt utan hygienisk risk.

Fruktskal är mycket intressanta element ur näringssynpunkt. Vissa experter rekommenderar att vi inte ska äta frukt med skal på grund av eventuell förekomst av tungmetaller eller potentiellt skadliga kemikalier i dem.

Skalet är dock rikt på näringsämnen och element som du behöver för att hålla dig vid god hälsa. Nedan visar vi vad dessa näringsämnen är och vilka åtgärder du behöver vidta för att äta frukt med skal utan att utsätta dig själv för fara.

Äta frukt med eller utan skal: Fruktskal ger mycket fiber

Även om inte alla fruktskal är ätliga, innehåller de alla en betydande mängd fiber. Fiber är positivt för att förebygga tjocktarmscancer, för att förbättra de gastrointestinala rörelserna och för att minska förekomsten av andra komplexa sjukdomar.

Dessutom förbättrar ett regelbundet intag av fiber kvaliteten på tarmfloran och dess biologiska mångfald. Detta har positiv påverkan på många andra kroppsfunktioner.

Du bör komma ihåg att ett adekvat fiberintag bromsar matsmältningen och därmed absorptionen av socker. Därför ger det en lägre insulintopp och orsakar mindre ansträngning på bukspottkörteln. I en värld där diabetes har blivit en endemisk sjukdom är alla strategier för att förhindra dess utveckling välkomna.

frukt med skal: fruktsallad

Vi rekommenderar att du läser den här artikeln: 6 nyttiga grönsaker för att öka din muskelmassa

Fruktskal innehåller också näringsämnen

Fruktskal innehåller vanligtvis mycket vitaminer och mineraler, och du förbättrar intaget av mikronäringsämnen genom att äta dem.

I vissa kulturer och länder äter man skalen stekta och använder dem i matlagningen eller även för att brygga te, så att vitaminerna som de innehåller kan ta sig ut i tevattnet. Detta är en effektiv metod eftersom de flesta vitaminerna i frukt är vattenlösliga. Därför har de förmågan att ta sig från skalet till det heta vattnet. Av samma anledning är det ganska vanligt att använda citrusskal i salladsdressingar.

Å andra sidan är skalet på vissa frukter rikt på antioxidanter. Dessa ämnen är viktiga för att förhindra oxidation och åldrande och för att bekämpa bildandet av fria radikaler.

Regelbundet intag av antioxidanter är också viktigt för att säkerställa god hälsa. Av denna anledning är det bättre att äta frukt med skal, eftersom de är rika källor till dessa ämnen.

Risken för bekämpningsmedel när man äter frukt med skal

Experterna som förespråkar att man ska äta skalad frukt baserar detta på eventuell förekomst av kemikalier på skalet. För att förhindra att få i sig dessa ämnen är det nödvändigt att tvätta frukten noggrant innan den kan anses vara lämplig som livsmedel.

Därför är det tillrådligt att skölja frukten under kranen och gnugga den lite för att vara säker på att man upprätthåller korrekt hygien. Det kan vara tillräckligt att sedan bara torka av den med en fuktig trasa.

Experter rekommenderar att gravida kvinnor undviker att äta fruktskal för att förhindra möjlig förgiftning på grund av toxoplasmos. Om man som gravid vill äta frukt med skal, bör man först desinficera frukten med en produkt som dödar de bakterier som kan förekomma på frukter.

En annan anledning till att du bör tvätta frukt noggrant innan du äter den är att ta bort vax. Normalt används detta ämne för att förbättra utseendet på produkterna när de säljs i affärerna. Vax appliceras vanligtvis med aerosol på oätliga fruktskal. Det är dock bäst att tvätta dem alla för att förhindra intag av oönskade kemikalier.

Hur som helst är det alltid att föredra att välja ekologiska frukter från pålitliga källor. På så sätt får du tillgång till märkbart renare och hälsosammare produkter som som regel innehåller färre kemikalier och som dessutom ofta smakar bättre.

frukt med skal: kvinna sköljer grönsaker
Läs mer i den här artikeln: Tips för att tvätta frukt och grönsaker

Slutsats angående att äta frukt med eller utan skal

Du bör generellt äta frukt med skalet på. Fruktskal ger fiber, vitaminer och antioxidanter som är nödvändiga ämnen för att kroppen ska fungera korrekt.

Du måste dock tvätta av frukterna innan du äter dem för att förhindra oönskat intag av kemikalier. Köp frukt från försäljare som du kan lita på och som garanterar fruktens kvalitet och skölj frukten med vatten innan du äter den för att minska förekomsten av bekämpningsmedel på skalet.

  • Simpson HL., Campbell BJ., Review article: dietary fibre microbiota interactions. Aliment Pharmacol Ther, 2015. 42 (2): 158-79.
  • Mebdoua S., Lazli M., Ounane SM., Tellah S., et al., Evaluation of pesticide residues in fruits and vegetables from algeria. Food Addit Contam, 2017. 10 (2): 91-98.