11 vanor du bör undvika under graviditeten

oktober 26, 2019
I denna artikel ska vi titta på vilka vanor man bör undvika under graviditeten för att hålla sig själv och bebisen frisk.

Om du väntar barn måste du modifiera vissa vanor för att se efter din egen och barnets hälsa. I denna artikel ska vi presentera några av vanorna du bör undvika under graviditeten.

Missa inte det!

Vanor att undvika under graviditeten

I det dagliga livet utför vi ofta ändlösa aktiviteter som i vissa fall inte är särskilt bra eller hälsosamma. När du är gravid är det dock extra viktigt att vara medveten om dem för att undvika problem.

Din läkare har säkert redan gett dig vissa av dessa instruktioner, men låt oss påminna och kanske lära dig något nytt.

1. Rökning

Ett av de första och mest självklara tipsen för gravida kvinnor är ”sluta röka”. Rökning kan bevisligen påverka barnets utveckling och är mycket farligt.

Bland problemen som tobak kan orsaka hittar vi:

  • Ökad risk för tidig födsel.
  • Högre risk för missbildningar i ansikte, lemmar, njure och hjärta.
  • Minskad lungfunktion.
  • Ökad risk för plötslig död.

Missa inte: Positiva förändringar när man slutar röka

2. Dricka alkohol

Hoppa över alkoholen som gravid

Ytterligare ett tips som kan kategoriseras under sunt förnuft är att inte dricka alkohol eftersom det kan orsaka allvarlig skada, abstinens och utvecklingsskador.

Om du brukade gå ut och dricka med dina vänner ska du komma ihåg att du numer endast får dricka vatten eller icke-alkoholhaltiga drycker.

Världshälsoorganisationen (WHO) varnar om riskerna med att dricka alkohol under graviditeten. Detta eftersom alkohol passerar direkt till bebisen genom blodomloppet, och det är väldigt giftigt för den.

Bebisar som utsätts för alkohol upprepade gånger kan drabbas av:

  • Fetalt alkoholsyndrom, vilket inkluderar en serie fysiska, kognitiva och mentala utvecklingsproblem.
  • Försämrad tillväxt och/eller utvecklingsförseningar.
  • Hjärndysfunktion.
  • Abnormiteter i ansiktet.

3. Äta rå fisk

Att äta sushi eller andra rätter som inkluderar rå fisk under graviditeten kan vara en risk för din ofödda. Visste du att man kan drabbas av matförgiftning eller infektioner av parasiter i rå fisk?

Tala med din läkare eller barnmorska och följ dennes instruktioner angående konsumtion av rå fisk. Att bli allvarligt sjuk på grund av t.ex. anisakis kan äventyra graviditeten och din hälsa.

4. Inte dricka tillräckligt med vatten

Läkare rekommenderar generellt att man dricka 6-8 stora glas med vatten om dagen, men ofta följer vi inte detta. Att drabbas av uttorkning under graviditeten kan orsakat trötthet, kramper, förstoppning och halsbränna.

Konsekvenserna för din bebis kan dock vara allvarligare:

  • Problem med fostervattnet.
  • Ökad risk för tidig födsel.
  • Problem med moderkakan eftersom den mestadels utgörs av vatten.

5. Lida av långvarig stress

Du bör undvika stress under graviditeten

Det moderna livet leder till att folk har tusentals saker att göra varje dag. Eftersom ihållande stress kan vara skadligt för ditt barn bör du undvika det under graviditeten.

Om du är stressad ska du försöka slappna av genom att utöva fysiska aktiviteter som simning eller yoga för gravida.

En utredning slog fast att gravida kvinnor som lider av utdragen stress löper förhöjd risk att bebisen drabbas av fysiska eller mentala sjukdomar, såsom ADD/ADHD.

6. Du ska undvika att äta rått kött och korv under graviditeten

Bakterierna som orsakar toxopasmos och salmonella kan överföras genom konsumtion av rått kött.

Dessa sjukdomar kanske inte är jätteallvarliga för dig, men de kan orsaka födelsedefekter hos bebisen.

7. Att undvika under graviditeten: att äta råa ägg

Om äggen du äter inte är helt tillagade kan du drabbas av salmonella – en infektion som till och med kan leda till missfall.

Du bör även vara försiktig med majonnäs och andra rätter som görs med råa ägg.

Denna artikel kanske intresserar dig: Allt om graviditetstoxikos: en komplikation vid graviditeter

8. Äta opastöriserade mejeriprodukter

En annan vana du bör undvika under graviditeten är konsumtionen av opastöriserade mejeriprodukter. Detta eftersom de kan innehålla bakterier som listeria, vilken kan orsaka missfall eller andra problem.

9. En obalanserad kost

Gravid lagar mat

Rätt näringsintag kommer hjälpa dig att inte gå upp för mycket i vikt, utöver att tillhandahålla näring till det utvecklande embryot.

En kost baserad på fett och socker är inte näringsrik, utan tvärtom skadligt om du är gravid! Under graviditeten bör du även undvika livsmedel med mättade fetter och tomma kalorier.

Denna rekommendation går bortom att bara se smal och snygg ut. För stor viktuppgång är associerat med problem som högt blodtryck och risk för graviditetstoxikos och graviditetsdiabetes.

10. Dricka för mycket kaffe

American College of Obstetricians and Gynecologists uppger att man inte funnit någon koppling mellan måttlig koffeinkonsumtion (mindre än 200 mg dagligen) och för tidig födsel.

Andra studier bekräftar att över 200 mg kan öka risken.

11. Du bör undvika flygresor under graviditeten

Även om flygresor inte nödvändigtvis är farliga för riskfria graviditeter, måste du alltid tala med en läkare innan du ger dig iväg. Under de första tre och sista två månaderna av graviditeten rekommenderas det inte att flyga.

Om din graviditet är riskabel kommer du inte tillåtas att flyga, för att skydda ditt barn. Tala med din läkare och barnmorska innan du köper flygbiljetten!

Utöver från punkterna vi delat med oss av idag bör du tala med din läkare om vilka andra vanor du bör undvika under graviditeten.

Om det känns svårt ibland ska du tänka på att du kommer ha en bebis i dina armar om bara några månader.

  • Fundación Española de Pediatría. Consumo de tabaco en el embarazo. https://enfamilia.aeped.es/noticias/consumo-tabaco-en-embarazo
  • Organización Mundial de la Salud. El costo que conlleva beber alcohol durante el embarazo. https://www.who.int/bulletin/volumes/95/5/17-030517/es/
  • University of Zurich. (2017). Too much stress for the mother affects the baby through amniotic fluid. https://www.sciencedaily.com/releases/2017/05/170529090530.htm
  • Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social. En el embarazo. http://www.mscbs.gob.es/ciudadanos/proteccionSalud/mujeres/recomendaciones/recEmbarazo.htm
  • The American College of Obstetricians and Gynecologists. (2010). Moderate Caffeine Consumption During Pregnancy. https://www.acog.org/Clinical-Guidance-and-Publications/Committee-Opinions/Committee-on-Obstetric-Practice/Moderate-Caffeine-Consumption-During-Pregnancy
  • NCBI. (2008). Maternal caffeine consumption during pregnancy and the risk of miscarriage: a prospective cohort study. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18221932