Säg farväl till smärta i nacken med 6 naturliga lösningar

· maj 13, 2017
Stretchning och lokala övningar kan vara väldigt effektiva för att lindra smärta i nacken, men du ska inte tvinga fram det eftersom du då kan göra det värre. Lär dig om 6 naturliga lösningar för att få ett stopp på din nacksmärta.

Smärta i nacken är ett vanligt problem som uppstår när musklerna i nacken drar ihop sig, vilket gör det svårt att röra på huvudet.

De flesta fall är ett resultat av att man sover i en dålig position eller har dålig hållning, även om det också kan bero på trauma eller kroniska sjukdomar, såsom ledgångsreumatism.

Någon med smärta i nacken kan vara oförmögen att röra sig på flera dagar, eftersom muskelsammandragningarna kan vara långvariga och även kan komma med huvudvärk.

Men det är ett godartat tillstånd som kan behandlas relativt enkelt, inklusive med naturliga kurer som kan sätta dig på bättringsvägen på nolltid.

Eftersom du kan vakna med smärta i nacken vilken dag som helst vill vi dela med oss av 6 lösningar du kan vända dig till nästa gång det händer.

1. Eterisk lavendelolja

Eterisk lavendelolja har lugnande och antiinflammatoriska egenskaper som kan hjälpa med stelhet och smärta i nacken.

Den avslappnande doften kan motverka stress samtidigt som musklerna slappnar av.

Hur gör man?

  • Häll lite eterisk lavendelolja i händerna, gnugga dem och massera varsamt din nacke.
  • Massera varsamt i 5-8 minuter och upprepa två gånger dagligen om så behövs.

2. Övningar och stretchning

Att träna och stretcha musklerna är ett utmärkt sätt att lindra smärta och stelhet i nacken.

Det hjälper dig att återställa full muskelfunktion och minimerar effekten av överansträngning.

Hur gör man?

Ta några minuter för att stretcha din nacke, t.ex.:

  • Gör cirkelrörelser med skulderbladen.
  • Sträck nacken framåt och bakåt, varpå du roterar.
  • Sträck dina bröstmuskler.
  • Stärk dina axelmuskler.
  • Gör isometriska övningar.

Vill du lära dig mer? Läs: Hur man blir av med smärta i ischiasnerven med träning

3. Kompress med te på apelsinskal

Det här teet på apelsinskal är avslappnande och antiinflammatoriskt. Det hjälper till att behandla spänningar och stress i nackområdet, då varma kompresser kan lindra smärta och muskelsammandragningar.

Hur gör man?

  • Koka apelsinskal i vatten. När du har fått ett bra te doppar du en ren trasa i vätskan.
  • Se till att temperaturen är säker för din hud och applicera sedan på det drabbade området.
  • Upprepa två till tre gånger per dag.

4. Rosmarinolja

Rosmarinolja har antiinflammatoriska och smärtlindrande krafter som gör dina nackmuskler avslappnade när den har absorberats.

Att använda oljan med massage förbättrar cirkulationen i området och kan få dig att må bättre på bara några minuter.

Hur gör man?

  • Applicera en liten mängd rosmarinolja och gnugga på nacke och axlar med varsamma cirkelrörelser.
  • Undvik att använda för mycket tryck eftersom det faktiskt kan göra tillståndet värre.
  • Upprepa massagen två gånger dagligen.

5. Arnika

Arnika är en potent muskelavslappnare som kan lindra smärta i nacken vid extern användning.

Väl absorberad minskar det inflammationen och aktiverar samtidigt cirkulationen för att snabba upp syresättningen av de drabbade musklerna.

Hur gör man?

  • Tillsätt flera droppar arnika i 25 cl varmt vatten och applicera sedan omedelbart med en bomullstrasa som kompress.
  • Efter tio minuter vilar du.
  • Upprepa två gånger dagligen.

6. Kalla kompresser

Att direkt applicera kalla kompresser är ett effektivt sätt att minska inflammation och förbättra blodflödet i det drabbade området.

Hur gör man?

  • Krossa flera iskuber och slå in dem i en ren trasa eller lägg dem i en plastpåse för att göra en kompress.
  • Applicera på området där du känner smärta och låt sitta i 5-10 minuter tills inflammationen lägger sig.
  • Efter det applicerar du en uppvärmd trasa för att förbättra behandlingens lugnande effekt.
  • Vila sedan och upprepa två gånger dagligen.

Redo att prova dessa naturliga kurer? Om du har jobbig smärta i nacken kan du välja någon av lösningarna ovan för att få snabb lindring.

Huvudbild från wikiHow.com