Varför det är bra att räkna ut glykemiskt index

december 27, 2019
Glykemiskt index är användbart för diabetiker, men även för personer med hypoglykemi. Vad utgörs det av? Hur räknar man ut det? I denna artikel ska vi tala om just det.

Att räkna ut glykemiskt index är faktiskt ganska lätt, men många vet inte hur man gör eller varför det kan vara viktigt.

Glykemiskt index är ett mått som fått allt större vikt på senare år, speciellt för diabetiker. Denna parameter mäter ett livsmedels förmåga att höja blodsockret.

Blodsockret är mängden glukos som finns i blodet, vilket sker efter smältning av kolhydrater som finns i mat.

Glykemiskt index skapades för runt 30 år sedan för att klassificera livsmedel i enlighet med hastigheten med vilken de höjer blodsockret.

Dess användbarhet är dock inte begränsad till diabetiker. I denna artikel ska vi berätta varför det är bra att räkna ut glykemiskt index.

Vad är glykemiskt index?

Person tester blodsockret

Glykemiskt index är en parameter som mäter ett livsmedels förmåga att höja blodsockernivåerna.

För att förstå detta koncept är det först viktigt att lära sig lite om diabetes. Detta är en sjukdom som påverkar blodsockernivåernaDetta sker eftersom kroppen inte producerar insulin eller inte kan använda det ordentligt.

Insulin möjliggör för glukos att komma in i cellerna. När detta sker kan det överflödiga blodsockret orsaka stor skada i takt med att tiden går. Många studier kopplar diabetes till hjärt-, ögon- och njursjukdomar.

Glykemiskt togs fram på grund av detta problem, eftersom det låter folk uppskatta sina blodsockernivåer efter att ha ätit lika livsmedel.

Därmed blev det möjligt för folk att välja de lämpligaste livsmedlen i enlighet med deras hälsotillstånd.

En diabetiker behöver till exempel livsmedel med lägre glykemiskt index medan en person som lider av hypoglykemi (ett potentiellt livshotande tillstånd som kännetecknas av lågt blodtryck) behöver högre.

Du kanske även vill läsa: 7 sätt att kontrollera högt blodsocker

Hur man kan räkna ut glykemiskt index

Kort sagt kan man säga att detta index är ett numeriskt uttryck som slår fast hur blodsockret varierar efter att man ätit ett specifikt livsmedel. Det är faktiskt ett enkelt laboratorietest.

Nuförtiden finns det många uträknare som låter dig räkna ut glykemiskt index hos olika livsmedel. Man använder dem för att röka ut hur snabbt kolhydrater kommer till blodet i form av glukos.

Skalan går från 0-110:

  • 0 till 55 är lågt index.
  • 56 till 69 är medelhögt.
  • 70-110 är högt.

Ju högre värde desto snabbare kommer blodsockernivåerna att höjas. Diabetiker bör försöka undvika toppar i blodsockret, och därför är det användbart för dem att planera sina måltider med detta index.

Hur det varierar

Kvinna dricker juicer

Glykemiskt index hos livsmedel varierar beroende på faktorer som tillredning och konsumtionssätt. Juicer har t.ex. högre glykemiskt index än naturliga frukter.

Som vi nämnde ovan kan denna parameter hjälpa folk att planera sina måltider, men det finns många andra influerande faktorer, som glykemisk belastning. Därför är det viktigt att tala med en specialist när man lägger upp kostplanen.

Glykemiskt index kan dessutom variera hos samma livsmedel beroende på olika aspekter. När det kommer till frukt och grönsaker ökar det till exempel ju mer moget livsmedlet är.

På samma sätt kan tillredning och konsumtionsform också påverka detta index. Bröd kan till och med ha olika index beroende på hur det bakats.

Hur maten tillagats kan påverka dess index. Tiden man kokar pastan kan till exempel påverka det, där pasta al dente har lägre index än pasta som kokats längre.

Du kanske även vill läsa: Vad man ska äta när man har diabetes

Slutsats

Glykemiskt index är en användbar parameter i många situationer för att få bättre kontroll över blodsockertoppar efter att man ätit.

Några av de mest rekommenderade livsmedlen för diabetiker inkluderar baljväxter, grönsaker och många frukter. Fibrer tenderar att sänka ett livsmedels glykemiska index.

Å andra sidan kan det även hjälpa personer som lider av hypoglykemi. I detta fall kan livsmedel med lågt index hjälpa dem att kontrollera symptomen.

Det är dock alltid bäst att tala med en läkare eller nutritionist för att lära sig om vilken kostplan man bör följa innan man experimenterar själv.

  • Kharroubi AT, Darwish HM. Diabetes mellitus: The epidemic of the century. World J Diabetes. 2015;6(6):850–867. doi:10.4239/wjd.v6.i6.850
  • ¿Qué es la diabetes? | NIDDK. (n.d.). Retrieved September 5, 2019, from https://www.niddk.nih.gov/health-information/informacion-de-la-salud/diabetes/informacion-general/que-es
  • Índice glucémico y diabetes: American Diabetes Association®. (n.d.). Retrieved September 5, 2019, from http://archives.diabetes.org/es/alimentos-y-actividad-fisica/alimentos/que-voy-a-comer/comprension-de-los-carbohidratos/indice-glucemico-y-diabetes.html
  • El índice glucémico de los alimentos. (n.d.). Retrieved September 5, 2019, from https://www.fundaciondiabetes.org/general/articulo/47/el-indice-glucemico-de-los-alimentos
  • Vega-López S, Venn BJ, Slavin JL. Relevance of the Glycemic Index and Glycemic Load for Body Weight, Diabetes, and Cardiovascular Disease. Nutrients. 2018;10(10):1361. Published 2018 Sep 22. doi:10.3390/nu10101361
  • Eleazu CO. The concept of low glycemic index and glycemic load foods as panacea for type 2 diabetes mellitus; prospects, challenges and solutions. Afr Health Sci. 2016;16(2):468–479. doi:10.4314/ahs.v16i2.15