7 sätt att kontrollera högt blodsocker

maj 17, 2018
Även om de kanske inte verkar relaterade kan förhöjda stressnivåer påverka ditt blodsocker.

Blodsockernivåerna runt om i världen har ökat kraftigt på senare år, i huvudsak på grund av ett större sockerintag. Därför är det otroligt viktigt att lära sig att kontrollera högt blodsocker.

Det finns många sockerprodukter på marknaden, som läsk, godis, choklad och kakor, etc. Socker finns dessutom i produkter som du kanske aldrig hade trott innehålla det, som pasta och paketerad mat.

Socker är en av huvudorsakerna till följande:

  • Fetma
  • Glukosintolerans
  • Typ 2-diabetes
  • Övervikt

Högt blodsocker

Hyperglykemi är när blodglukosnivåerna är för höga; det är resultatet av en brist på insulin.

  • Det första steget är att kolla dina glukosvärden med en glukosmätare.
  • Om dina värden är högre än 180 mg/dl bör du behandlas av en läkare direkt.

Tips för att sänka och kontrollera högt blodsocker

Sänk ditt dagliga sockerintag

Sked med socker

  • Välj livsmedel med ett lågt glykemisk index och tänk på vad och hur mycket av det de innehåller.
  • Ät mer färska frukter och grönsaker.
  • Sikta på att ha en diet som är hälsosam, varierad och balanserad, och undvik livsmedel som har ett högt fettinnehåll.
  • Lägg till protein och hälsosamma kolhydrater som fullkorn i dina måltider.

Lägg till linfrön i kosten

Linfrön har många hälsofördelar, som:

  • Sänkt risk för hjärtsjukdomar
  • Motverkar cancer
  • Minskar dåligt kolesterol (LDL)

Daglig träning

Kvinna med träningsboll

Fysisk aktivitet reglerar blodsockret eftersom musklerna bränner glukos för att producera energi och röra sig, vilket leder till mindre socker i blodet. Se till att du mäter dina värden regelbundet för att reda ut vilka övningar som är bäst för dig och för att undvika plötsliga blodsockerfall.

Återställ vätskebalansen

Drick minst 2 liter vatten per dag för att återställa vätskebalansen i blodcellerna, sänka blodsockret och minska risken för att utveckla diabetes. Det är viktigt att återställa vätskebalansen för att njurarna ska kunna fungera ordentligt, eftersom de ansvarar för att ta bort överskottssocker från blodet genom urinen.

  • Det rekommenderas att du dricker vatten och drycker utan kalorier.
  • Undvik sötade drycker eftersom de kan leda till viktökning och höja blodglukosnivåerna.

Hantera din stress för att kontrollera högt blodsocker

Stressad kvinna vid laptop

Stress kan påverka blodsockret, oavsett om det handlar om fysisk eller mental utmattning, oro, problem på jobbet, etc. Avslappning och meditation lindrar stress och sänker blodsockret, och har även många fördelar för kropp och sinne.

Testa övningar och avslappningsmetoder som:

  • Meditation
  • Yoga
  • Mindfulness (medveten närvaro)

De är väldigt hjälpsamma för att sänka blodsockret och förbättra den allmänna hälsan.

Få tillräckligt med sömn

Vila är viktigt för att man ska kunna må bra. Dåliga sömnvanor påverkar blodsockret och insulinkänsligheten. Det kan därför öka aptiten och få dig att gå upp i vikt.

Lägg till kanel i kosten

Omlindade kanelstänger

Kanel har många hälsofördelar och kan intas som stång eller i pulverform. Studier visar att det kan sänka högt blodsocker med 29%. Kanel fungerar som insulin, bara långsammare.

Slutliga rekommendationer för att kontrollera högt blodsocker

  • Konsultera en läkare innan du gör några livsstilsförändringar eller förändringar i din kost.
  • Det finns många naturliga alternativ för att sänka blodsockret som inte har några bieffekter.
  • Kom ihåg att gå ner i vikt och äta en balanserad kost.
  • Mät dina sockervärden regelbundet.
  • Du måste ta ett blodprov för att få reda på vilka värden du har; din läkare kommer ge dig råd.

Om du har några tvivel kan du prata med en dietist som kan rekommendera en kost som är lämplig för dig.

En balanserad kost och hälsosam livsstil är viktigt för att motverka sjukdomar och bibehålla god hälsa.

  • Stocks, T., Lindahl, B., & Stattin, P. Ä. R. (2007). Hälsosam livsstil tycks minska risken för cancer: Nytt stöd för hypotesen att övervikt och högt blodsocker ökar cancerrisken. Lakartidningen.
  • Brown, I. J., Stamler, J., Van Horn, L., Robertson, C. E., Chan, Q., Dyer, A. R., … Elliott, P. (2011). Sugar-sweetened beverage, sugar intake of individuals, and their blood pressure: International study of macro/micronutrients and blood pressure. Hypertension. https://doi.org/10.1161/HYPERTENSIONAHA.110.165456