Övningar för att bekämpa överansträngda ögon

Läkare säger att belastning på ögonen är en oundviklig del av åldrandet. Men om man är uppmärksam på benämningen överansträngda ögon, kan man också se det som mer än en oundviklig sjukdom, som en obalans som orsakats av att ögonen har arbetat för hårt.

I den här artikeln kommer vi att förklara några övningar som hjälper dina ögons muskulatur att slappna av och också stärker den, för att bekämpa överansträngda ögon. Om du vänjer dig att göra dem några minuter varje dag, kommer du avsevärt förbättra eller till och med helt och hållet bli av med din överansträngning.

Massage och ansiktsuttryck

Innan du börjar övningarna, är det viktigt att du slappnar av i muskulaturen runt ögonen. Sätt press på ögonbrynen, från och med den inre delen av dina ögonbryn, genom att göra nästan omärkliga små cirklar och rör dig mot den yttre delen av ögonbrynet. Rör dig nedåt och följ cirkeln tills du kommer till början av ögonbrynet igen. Om du vill kan du använda en aning mandel eller onagra olja.

Du kan också hjälpa hela ansiktet att slappna av om du tillbringar en minut med att göra alla olika typer av ansiktsuttryck som du kan komma på, försök att röra på alla delar av ditt ansikte: läppar, käke, tunga, kinder, ögon, ögonbryn, ögonlock, näsa etc.

Vila sedan i några sekunder innan du fortsätter och andas djupt. Förutom att bekämpa överansträngda ögon, är detta också en bra övning för att hålla ditt ansikte ungdomligt.

ansiktsmassagejpg

Att klappa

Att klappa är en av de trevligaste övningarna som finns. För att göra detta, gnugga händerna för att få dem varma, särskilt om de är kalla, och klappa med handflatorna på dina slutna ögon.

Dessutom, om du har torra ögon, blinka flera gånger i rad och blunda därefter för att koppla av.

Medveten spänning

Många har ofta överansträngda ögon, eftersom de spänner sina ögonmuskler utan att de inser det. Det är därför vi kommer att lära dig hur man medvetet spänner dem som en övning i syfte att orsaka avkoppling efteråt. Du kan göra det närsomhelst, men särskilt när du tillbringar mycket tid framför datorn.

Övningen består helt enkelt i att sluta ögonen och vara medveten om trycket på dina ögonlock och även dina ögon. Till en början kommer det att verka som om de är avslappnade, men om du spänner dina ögonlock och koncentrerar dig, så kommer du att märka att dina ögon inte vilar, dina kindben är upphöjda och ögonbrynen och pannan är spända.

De första gångerna, kan du också dra nytta av omväxlande avkoppling med den spänning som du orsakar enligt ovan ( blunda tätt för ett par sekunder och koppla av, etc.)

Bli vindögd

Den här övningen är bra för att arbeta de sneda musklerna i ögat och är mycket effektiv för att bekämpa överansträngda ögon: det består helt enkelt av att titta på din nästipp. Om det är svårt i början, kan du börja med att sätta ett finger framför dig och följa det. Du kan också följa näsryggen till utrymmet mellan ögonbrynen. Det är förvånande att du kan observera delar av ditt ansikte utan att behöva en spegel.

Träna inte över 10-15 sekunder utan att ge dina ögon vila, särskilt de första gångerna.

Cirklar

En av de mest grundläggande övningarna består av att göra cirklar med dina ögon, försök att göra cirkeln så rund som möjligt, först medurs och sedan moturs, och fokusera på vilka delar av dina ögon som kämpar emot eller ändrar cirkeln. På detta sätt arbetar du alla de olika ögonmusklerna.

 

öga

Titta nära och titta långt bort

Det bästa sättet att arbeta din syn är att gå utomhus på jakt efter ett öppet naturområde (med utsikt över berg, dal, hav, etc.) för att titta på nära detaljer (en blomma, sten, etc.) och att fixera blicken omväxlande nära och långt borta på panoramautsikten, och därmed stretcha din syn så långt du kan. Även färgerna i naturen, särskilt grönt, har balanserande, terapeutiska och avkopplande effekter som kommer att bidra till att förbättra din syn och humör.

Kallt vatten

Ett annat sätt att slappna av och stärka ögonens muskulatur består av att du stänker kallt vatten på dina slutna ögon. Du kan göra det när du vill under dagen, och det kommer att vara särskilt effektivt när du känner att dina ögon är röda eller för varma.

Bilder med tack till The Style PA