Öka din ämnesomsättning och gå enkelt ner i vikt

När du äter frukost aktiverar du din ämnesomsättning och börjar bränna kalorier redan tidigt på dagen. Du uppnår också en mättnadskänsla som bidrar till att undvika oroskänslor under dagens lopp.
Öka din ämnesomsättning

Ämnesomsättningen är en serie av kemiska reaktioner som omvandlar den mat vi äter till energi, som blir ett slags bränsle för välfungerande celler och organ i kroppen. Om du ökar din ämnesomsättning så den är ”aktiv” främjar du viktminskning eftersom denna process effektivt bränner de kalorier du konsumerar.

Människor som inte äter mycket, lever ett stillasittande liv, äter ohälsosamma livsmedel eller lider av hälsobekymmer, som sköldkörtelproblem, tenderar att ha en långsammare ämnesomsättning och som ett resultat omsätts inte socker, fett och kalorier på rätt sätt, vilket i sin tur leder till att fett och celluliter ansamlas samt att man går upp i vikt.

Den goda nyheten är att genom att ändra några dagliga vanor och följa ett par rekommendationer kan du aktivera din ämnesomsättning och bli av med de extra kilona som har byggts upp på grund av att ämnesomsättningen varit för långsam. Är du redo att öka din ämnesomsättning?

Nyttiga matvanor

Nyttig frukostDe flesta går upp i vikt på grund av en långsam ämnesomsättning som orsakas av dåliga matvanor. Det är sant att livsmedel som innehåller mycket fett och socker får oss att gå upp i vikt snabbt, men det finns även andra matvanor som påverkar ämnesomsättningens funktion och därmed vikten.

Om du vill öka din ämnesomsättning bör du börja med att förstå att frukosten spelar en viktig roll för dess funktion. Många gör misstaget att hoppa över frukosten, vare sig det är på grund av att de inte har tid eller felaktigt tror att det hjälper dem att gå ner i vikt. Sanningen är att frukost är en av de viktigaste måltiderna eftersom den aktiverar ämnesomsättningen och säkerställer att den fungerar på rätt sätt under loppet av dagen.

Vikten av en bra frukost

Att äta frukost är en av de bästa vanorna att komma in om du vill öka ämnesomsättningen och gå ner i vikt. Det har alltid sagts att det är den viktigaste måltiden på dagen och det är sant; när du äter frukost aktiverar du din ämnesomsättning och börjar bränna kalorier redan tidigt på dagen. Du uppnår också en mättnadskänsla som bidrar till att undvika oroskänslor under dagens lopp.

Med detta sagt är det mycket viktigt att komma ihåg att du bör äta frukost senast en timme efter att du vaknat eftersom ett senare intag tenderar att försämra dess metaboliska effekter.

En bra frukost inkluderar proteiner, som du kan få genom att äta ett ägg, antioxidanter som finns i livsmedel som frukt, samt en god mängd fiber som finns i bland annat fullkorn, frukt och grönsaker.

Ät flera gånger om dagen

FruktsalladEn annan nyckel till att öka din ämnesomsättning genom din kost är att äta hälsosamt åtminstone fem gånger per dag. Detta har visat sig öka ämnesomsättningen, för när du inte äter tillräckligt aktiverar din kropp en försvarsmekanism som försöker behålla en större mängd kalorier som kompensation för brist på mat. Att äta små portioner regelbundet under dagen gör att ämnesomsättningen arbetar kontinuerligt med bearbetningen av de näringsämnen du stoppar i dig.

Motionera regelbundet

Att ha en bra träningsrutin är nyckeln till att hålla dig frisk, öka din ämnesomsättning och gå ner i vikt. Om målet är att öka ämnesomsättningen är det viktigt att kombinera hjärt- och motståndsövningar, som lyft av vikter med maskiner på gymmet.

Studier har visat att minst 40 minuters daglig motion är avgörande om du vill öka ämnesomsättningen.

Drick mer vatten

Vatten mellan måltidernaAtt hålla sig välhydrerad är en annan nyckel till att öka din ämnesomsättning. Ett högt vattenintag är perfekt för rengöring och eliminering av gifter ur kroppen, vilket förebygger att fett ansamlas. Enligt studier kan vattenintag öka din ämnesomsättning med 30% under den efterföljande timmen.

Ät kryddstark mat

Kryddstark mat genererar mer energi enbart på grund av en värmeeffekt, vilket snabbar upp fettförbränningen under matsmältningen. Så inkludera oftare kryddor i din kost, som curry, cayennepeppar, svartpeppar, spiskummin och gurkmeja, med flera.