Odla din egen stevia och gör ditt eget sötningsmedel

Här visar vi steg för steg hur du gör ditt eget sötningsmedel på stevia. Du kan använda det som ersättning för socker i en massa olika recept.
Odla din egen stevia och gör ditt eget sötningsmedel
Saúl Sánchez Arias

Skriven och verifierad av nutritionist Saúl Sánchez Arias.

Senaste uppdateringen: 05 januari, 2023

Stevia är ett sötningsmedel som man kan göra själv. På så sätt får man en råvara som kan hjälpa till att förbättra smaken i många recept, utan extra kalorier!

I de fall man behöver skapa ett kaloriunderskott för att mobilisera och oxidera fetter, är ett eget sötningsmedel på stevia ett bra tillskott till kostplanen. Dessutom hjälper det till att förbättra kroppens hälsa och stabilitet i helhet.

Innan vi börjar vill vi berätta att stevia ingår i gruppen för naturliga sötningsmedel. Detta i motsats till konstgjorda sötningsmedel som har en större negativ påverkan på våra kroppar.

Här menar vi sjukdomar som är i ett mellanstadium, dock är detta fortfarande är omdebatterat. Hursomhelst, vad som är klarlagt är att man bör undvika för mycket sötningsmedel och försöka tänka på att få i sig det i endast måttliga mängder.

Att odla stevia och göra sötningsmedel

Stevia kommer från växten med samma namn. Steviabladen har en söt smak och det är därifrån som man utvinner tillsatsen. Denna kan ändra de organoleptiska egenskaperna i vissa rätter och livsmedel.

Det första du behöver göra för göra ditt eget sötningsmedel är att odla plantan stevia. Plantera bara fröerna i en kruka och placera den på terrassen eller i trädgården. För mer information och tillvägagångssätt om detta, se följande artikel.

När plantan väl får blad så klipper du av dem. Från dessa kan du utvinna de olika glykosiderna som ger den söta smaken. Kom ihåg att skölja växten noggrant för att få bort alla rester av jord.

Sedan skär du bladen i fina, tunna strimlor med en kniv och låter dem torka några dagar i solen. Du kan med fördel också använda en mattorkare. Nästa steg är att lägga bladen i en behållare och hälla på vodka så att det täcker.

Du kan använda olika sorters alkohol men eftersom denna har minst smak så blir inte smaken och lukten på den färdiga produkten påverkad. Täck över behållaren och låt stå i ett mörkt rum i minst 24 timmar. Sila sedan bort bladen.

Odla stevia hemma för att använda bladen till att sötningsmedel.
Odla stevia hemma för att använda bladen till att sötningsmedel.

För att avlägsna alkoholen värmer du upp vätskan i en djupare panna eller gryta utan att koka den. Det är bäst att värma den i cirka 30 minuter så att det bildas en sirap. Förvara sedan vätskan i en behållare. Det är bäst att förvara den i kylen. Där håller den i max tre månader.

Fördelar med stevia som sötningsmedel

Ett intag av stevia kan vara fördelaktigt för att hjälpa till att förbättra kroppens generella hälsa och stabilitet, och således minska ner på kalorier i kosten. Olika typer av socker är inte bara rikt på kalorier utan kan också ge problem i form av exempelvis insulinresistens och diabetes. Detta framgår av forskning publicerad i tidskriften Current Diabetes Reports. Att minska sitt sockerintag är lösningen för att uppnå god hälsa.

Men för att uppnå en positiv effekt bör du anta flera goda vanor. Till exempel är det viktigt med regelbunden fysisk aktivitet, med speciellt fokus på styrketräning.

Styrketräning stimulerar muskeluppbyggnad vilket gör att näringsupptaget blir bättre. Det hjälper också till att förbränna fler kalorier när man vilar, enligt en studie publicerad i Frontiers of Hormone Research.

Man bör använde socker och andra sötningsmedel med måtta, och detta gäller även stevia.

Men allt är inte guld som glimmar. Ett för stort intag av sötningsmedel kan leda till skadliga konsekvenser i mag- och tarmfloran. Att konsumera dessa ämnen regelbundet har visat sig minska tätheten och mångfalden av mikroorganismer som lever i matsmältningskanalen. Resultatet innebär en ökad risk att utveckla inflammatoriska sjukdomar och få problem med näringsupptaget.

Av denna anledning är den bästa lösningen att minska intaget av söta livsmedel, oavsett om de innehåller socker eller sötningsmedel. Framför allt är det nödvändigt att äta mer färska livsmedel som normalt sett har hög näringstäthet.

Gör din egen stevia

Som du fått läsa så är det alltså möjligt att enkelt göra sin egen stevia. Därigenom får du en tillsats du kan använda för att förhöja organoleptiska karaktärsdrag hos vissa produkter. Stevia innehåller inga kalorier och kommer därav inte påverka kaloribalansen i kosten. Däremot bör stevia konsumeras med måtta för att undvika förändringar i bakteriefloran på längre sikt.

Avslutningsvis bör man tänka på att många av tillsatserna som finns i industriframställda produkter har låg kvalitet. De kallas även E-nummer. Om det finns flera E-nummer i innehållsförteckningen kan det betyda att livsmedlet i fråga inte rekommenderas för en hälsosam kost. Det är alltid bäst att prioritera färska ingredienser.

Detta kanske intresserar dig
Tips för att minska konsumtionen av raffinerat socker
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Tips för att minska konsumtionen av raffinerat socker

Vi har en överdriven konsumtion av raffinerat socker i dagens värld. Vi ger några tips på hur du kan minska på raffinerat socker i kosten.



  • Yoshida, Y., & Simoes, E. J. (2018). Sugar-Sweetened Beverage, Obesity, and Type 2 Diabetes in Children and Adolescents: Policies, Taxation, and Programs. Current diabetes reports18(6), 31. https://doi.org/10.1007/s11892-018-1004-6
  • Moghetti, P., Bacchi, E., Brangani, C., Donà, S., & Negri, C. (2016). Metabolic Effects of Exercise. Frontiers of hormone research47, 44–57. https://doi.org/10.1159/000445156
  • Suez, J., Korem, T., Zeevi, D., Zilberman-Schapira, G., Thaiss, C. A., Maza, O., Israeli, D., Zmora, N., Gilad, S., Weinberger, A., Kuperman, Y., Harmelin, A., Kolodkin-Gal, I., Shapiro, H., Halpern, Z., Segal, E., & Elinav, E. (2014). Artificial sweeteners induce glucose intolerance by altering the gut microbiota. Nature514(7521), 181–186. https://doi.org/10.1038/nature13793

Innehållet i denna publikation är endast i informationssyfte. Det kan inte under några omständigheter tjäna till att underlätta eller ersätta diagnoser, behandlingar eller rekommendationer från en fackman. Konsultera din betrodda specialist om du har några tvivel och sök dennes godkännande innan du påbörjar några procedurer.