Linfrön: ett naturligt viktminskningsalternativ

juli 12, 2015
Linfrön har i många år haft ett bra rykte tack vare dess fördelaktiga hälsoegenskaper. Studier har visat att det är ett naturligt viktminskningsalternativ.

Linfrön har i många år haft ett bra rykte tack vare dess fördelaktiga hälsoegenskaper och komponenter. Olika studier har visat på att linfrön har väldigt hälsosamma egenskaper som hjälper olika delar av kroppen att fungera bättre. Det inkluderar att det är ett bra naturligt viktminskningsalternativ.

Vidare har detta så kallade superfrö antiinflammatoriska egenskaper så väl som avgiftande och anti-allergiegenskaper. Det förbättrar hjärtat och matsmältningssystemet, samt hjälper till att förhindra sjukdomar så som cancer, artrit, klimakteriesymtom, och har många andra fördelar. 

Varför hjälper linfrön med viktminskning?

Linfrön är ett bra naturligt viktminskningsalternativ. För att åstadkomma detta behöver du bränna kalorier och linfrön kan hjälpa med det. Som vi nämnde tidigare har linfrön antioxidantegenskaper som förbättrar metabolismen. Dess fiber gör att folk känner sig mätta, vilket hjälper till att lindra oro och tack vare dess Omega-3 fettsyror kan linfrön minska suget efter socker.

Linfröbehandling för ett naturligt viktminskningsalternativ

linfrön

Om du vill ta vara på fördelarna av linfrön som ett naturligt viktminskningsalternativ bör du börja inkludera det i din dagliga kost på ett disciplinerat och kontrollerat sätt. För att göra det finns det en behandling du borde göra varje dag på ett kontrollerat sätt vid varje måltid.

Du kommer behöva:

  • Malda linfrön
  • Vatten

Vad du behöver göra

Innan du börjar behandlingen är det bäst om du går till en näringsterapeut så att han eller hon kan hjälpa dig att lista ut hur mycket din kropp behöver. Vanligtvis rekommenderar vi att du tar tre teskedar med linfrön varje dag, vid olika tidpunkter på dagen.När du börjar borde du använda dig av denna rekommenderade dos och äta det tre gånger om dagen.

För varje tesked med malda linfrön behöver du dricka ett glas vatten. Eftersom du borde äta tre teskedar borde du dricka tre glas med linfrövatten innan varje måltid på dagen. Ett annat alternativ är att ta samma dos med linfrön och lägga till det i mat så som flingor, yoghurt, smoothies, sallader, mm. Dess viktminskningsegenskaper förblir desamma och kommer ge dig samma goda resultat.

Slutligen rekommenderar vi att du använder linfrön för att ersätta olja, margarin, smör, och ägg. Om en rätt du tillagar innehåller någon av dessa ingredienser rekommenderar vi att du använder tre teskedar linfrön istället, eller vilken dos du nu tycker är lämplig.

Tips för bästa resultat

linfrön hel och malet

  1. Du borde hålla dig till samma dos linfrön hela tiden. Behandlingen kommer då ge dig resultat och du kommer börja märka förändringarna första månaden.
  2. Vi rekommenderar att du äter linfrön två månader i rad och sedan låter kroppen vila i 3 eller 4 veckor innan du börjar om.
  3. Kombinera hur mycket linfrön du äter med en balanserad, hälsosam, och fettfri kost.
  4. Kom ihåg att det är viktigt att du motionerar ordentligt för att förbättra din figur.

Sidoeffekter och Behandlingsvarningar

Att äta linfrön kan ha sidoeffekter för vissa personer eftersom alla inte reagerar likadant. Desom äter linfrön och samtidigt äter medicin måste först rådfråga sin doktor innan påbörjan av ett naturligt viktminskningsalternativ. Linfröolja kan påverka mediciner, främst hur snabbt mediciner absorberas av kroppen. Sådana mediciner brukar vara de som förtunnar blodet, hjälper mot diabetes, samt hormonbehandlingar. 

Omega-3 fettsyror, fastän de är bra för dig, kan orsaka blödningar i vissa personer på grund av dess antikoagulerande egenskaper.Det kan också sätta igång blodsockret lite grann, då det minskar suget efter socker. Vi föreslår att du bara använder den rekommenderade dosen med linfrön och inte överäter under dagen.

Goyal, A., Sharma, V., Upadhyay, N., Gill, S., & Sihag, M. (2014). Flax and flaxseed oil: an ancient medicine & modern functional food. Journal of Food Science and Technology. https://doi.org/10.1007/s13197-013-1247-9

Nitrayová, S., Brestenský, M., Heger, J., Patráš, P., Rafay, J., & Sirotkin, A. (2014). Amino acids and fatty acids profile of chia (salvia hispanica L.) and flax (linum usitatissimum L.) seed. Potravinarstvo. https://doi.org/10.5219/332

Rabetafika, H. N., Van Remoortel, V., Danthine, S., Paquot, M., & Blecker, C. (2011). Flaxseed proteins: Food uses and health benefits. International Journal of Food Science and Technology. https://doi.org/10.1111/j.1365-2621.2010.02477.x