De bästa fröna för viktminskning

Chiafrön 3

Mirakeldieter existerar inte och det vet vi. Att gå ner i vikt kräver ansträngning och framför allt att välja rätt kost som inte bara gör att du bränner fett, men också bryr sig om din hälsa. Och fiber är viktigt. Det är därför vi vill visa dig de bästa fröna för viktminskning. Dessa små skatter är rika på hälsosamma egenskaper som du inte får missa.

Frön för viktminskning

Idealvikt
En sak som vi bör fastställa är att fiber är nödvändigt för att ta hand om din kropp. Det hjälper dig att reglera mag-tarmkanalen så att den fungerar väl och bidrar till att undanröja allt som du inte vill ha. Det är också nyckeln till att gå ner i vikt hälsosamt.

Visste du till exempel att en kost rik på fibrer också kan skydda dig mot diabetes? Eller att det skyddar dig mot hjärtsjukdomar? Det är också bra för att hålla dina kolesterolnivåer balanserade. Och glöm inte att frön är de mest fiberrika ämnena i naturen. Förutom att ge dig energi ger de dig extremt nyttiga bakterier för din bakterieflora. Och kom ihåg att de är läckra. Vem gillar inte solros- eller pumpafrön?

När du vill gå ner i vikt är de mer än perfekta allierade. De hjälper dig att bränna fett, får dig att känna dig mätt, påskyndar din ämnesomsättning, är perfekta att ha i sallader och smoothies eller att äta som mellanmål. Låt oss ta en titt på de bästa fröna för viktminskning nedan. Lägg dem på minnet!

1. Chiafrön

Chiafrön 2

Du säkert har hört folk prata om dem. Chiafrön är rika på både lösliga och olösliga fibrer. De är perfekta för att påskynda din ämnesomsättning och gå ner i vikt lite i taget så länge du äter dem regelbundet. Du måste också hålla i minnet att chiafrön är bra för alla cirkulationsproblem eftersom de har en hög halt omega 3- och omega 6-fettsyror. Dessa fettsyror minskar det onda kolesterolet och triglycerider och, inte att förglömma, höjer det goda kolesterolet (HDL).

Och vad ska du göra för att gå ner i vikt med chia? Väldigt enkelt. Du hittar dessa frön i både naturbutiker och vanliga livsmedelsbutiker. Bara tillsätt 2-3 små matskedar per dag i dina sallader, yoghurtar, och shakes.

2. Linfrön

Linfrösallad

Du har förmodligen hört folk prata om linfrön. Och varför är de så berömda? Jo, dessa små superfrön innehåller en stor mängd kostfiber. De är den rikaste kända, vegetabiliska källan till omega 3-fettsyror och innehåller svagt östrogen, vilket gör dem till en supermat. Helt enkelt fantastiska.

Experter hävdar att om du äter linfrön får du i dig en större mängd fibrer än du får från något annat spannmål. Tack vare dem förebygger du förstoppning, sänker kolesterol, samt får en fantastisk dos av omega 3, vilket gör dem ännu bättre än någon slags fisk. Så hur kan du klara dig utan en daglig dos av linfrön?

Det är mycket lätt att hitta linfrön i alla hälsokostbutiker. Du kan äta dem som du vill: med yoghurt, sallader, shakes… Och de är jättegoda!

3. Senapsfrön

SenapsfrönDe är välsmakande och du kan använda dem som en läcker krydda till fisk, kött och sallader. De är mer än utmärkta att äta vid sidan av tack vare deras innehåll av omega 3, kalcium, fibrer, järn, magnesium, niacin, fosfor, proteiner, selen och zink. De är också mycket matsmältningsvänliga frön eftersom de har den sunda egenskapen att stimulera produktionen av magsyra.

Du kommer inte att ha några problem att hitta senapsfrön då detta är en mycket vanlig kulinarisk tillsats som används till massor av rätter. Du kan tillsätta dem till sallader, läckra laxtallrikar, kalkon eller kyckling (alltid magert kött).

4. Solrosfrön

SolrosfrönVem älskar inte solrosfrön? De är en klassiker men man ska aldrig äta dem med salt. Vi vet att de är läckra så, men saltet hjälper dig inte att gå ner i vikt, tvärtom kommer du att uppleva mer vätskeretention och njurarna kommer att påverkas.

Varför är de bra för viktminskning? Eftersom de är mättande, accelererar din ämnesomsättning och är extremt hälsosamma tack vare sitt innehåll av oljesyra, linolsyra, palmitinsyra, stearinsyra, och arakinsyra. Allt detta bidrar till att minska det onda kolesterolet och öka nivåerna av det goda slaget. Glöm inte att de också är en bra bundsförvant för din levers hälsa.

Fibrerna i solrosfrön hjälper dig särskilt att minska upptaget av kolesterol i tarmen och fetter som inte borde stanna i din kropp. Men var försiktig – du bör bara äta en liten näve om dagen! Två matskedar per dag är tillräckligt. Allt över denna mängd ger en alltför hög kalorinivå. Det handlar om att hitta balansen för att kunna dra nytta av deras egenskaper för att hjälpa dig att gå ner i vikt. Kom ihåg, bara två matskedar. Du kan äta dem som mellanmål på förmiddagen eller eftermiddagen.