Knäsmärtor? Orsaker och behandling

Tack vare knäleden kan vi gå uppför trappor, springa, hoppa… När det kommer till rörelser är den utan tvekan en av de viktigaste delarna av kroppen, vilket är varför det är så vanligt att ibland uppleva smärta, obehag, inflammation och slit.

Det kan finnas flera anledningar till knäsmärtor. Vi kommer förklara dessa nedan samt ge dig några enkla tips.

Du kan drabbas av knäsmärtor i vilken ålder som helst. Ett blåmärke, ett ligamentproblem eller början på artrit tycks vara de vanligaste orsakerna. Vad som är säkert är att smärtan kan bli paralyserande och påverka ditt dagliga liv. Det är viktigt att förhindra att det händer med en aktiv livsstil och bra diet.

När smärtan dock redan har börjat kan du lindra den med några enkla knep.

Vad orsakar knäsmärtor?

Knäledens anatomi

Tänk på att knät är den största leden i kroppen. Du kan utföra nästan alla dagliga rörelser med den. För att behålla sin flexibilitet måste allt som knät består av hållas i god form: ben, brosk, ligament, muskler och senor.

Vi ska nedan analysera vad som orsakar smärta i denna del av kroppen.

Började smärtan efter en felaktig rörelse?

  • Ibland kan du böja knät på fel sätt, slå i det eller göra en starkt ryckande rörelse. Om du har gjort en oväntad sväng kan du ha orsakat en meniskskada. Smärtan i knät är då en dov sådan, men efter 24 timmar blir den intensivare.
  • Du kan ha en ligamentskada. Om du känner smärta och inte kan sätta foten i marken kan du ha skadat ett av de två ligament som finns i knäleden, och det kan ta lång tid att läka.
  • Tendonit och bursit i knät är också vanliga typer av skador som uppstår på grund av felaktiga rörelser eller en smäll. De orsakar inflammation av bursan, som är en liten säck fylld med vätska som agerar som en kudde mellan benet och muskler eller senor.

Inträffar smärtan utan tydlig anledning?

  • Artros: Det inträffar på grund av slit i ledens brosk. Benen skrapar mot varandra och även enkla uppgifter, såsom att gå uppför en trappa, resulterar i smärta. Denna knäsmärta är som mest intensiv under natten. Det finns dessvärre inget botemedel mot artros. Det enda du kan göra är att lindra smärtan med läkemedel eller naturliga behandlingar.
  • Reumatoid artrit: Det är en sjukdom som drabbar lederna. Den orsakar trötthet, sjukdomskänsla, smärta och till och med feber. Den kan även dyka upp plötsligt och sedan försvinna. Det positiva med det är att den kan behandlas med tiden. Medicinering och till och med ersättning av knäts brosk kan återställa dess funktion. Din läkare bör dock vara den som tar beslutet om den bästa lösningen i just ditt fall.

Behandlingar som kan lindra knäsmärtor

Vegetabiliska oljor

Olivolja

Olivolja är en bra resurs för att lindra smärta. Den har antiinflammatoriska egenskaper och stimulerar även cirkulationen. Du kan varsamt massera knät två gånger dagligen med två matskedar olivolja och sedan linda in knät i gasbinda.

Ispaket

Is-2

Det är ett effektivt sätt att minska inflammation och lindra smärta. Lägg bara en påse med is på ditt knä i 20 minuter (inte längre än det eftersom du då kan skada din hud).

Behandling med vetemjöl och gurkmeja

Gurkmeja

Du kan göra en antiinflammatorisk kräm med mjölk, vetemjöl, ricinolja och gurkmeja. Ta ett halvt glas varmt vatten och lägg i tre matskedar vetemjöl, en matsked olja och en nypa gurkmeja. Se till att blandningen är jämn och har en relativt tjock konsistens. Applicera sedan på ditt knä medan den fortfarande är varm. Detta ger stor lindring.

Naturliga antiinflammatoriska medel

Gojibär

Det finns livsmedel som minskar inflammation i knän. Om du har en varierad diet där dessa livsmedel finns med kommer du redan ha fått stor hjälp. Det är viktigt att äta en diet med en god mängd omega 3 (hittas i lax, sill, sardiner), chiafrön, linfrön, broccoli, tranbär, gojibär, gurkmeja, ananas och grönt te.

Andra rekommendationer för knähälsa

  • Undvik att gå upp mycket i vikt. Dina knän lider av övervikt.
  • Att simma är en mycket bra sport för att göra dina knän motståndskraftiga.
  • Om du lider av knäartros ska du undvika krävande träning, såsom löpning eller cykling, under en längre tid. Under perioder av skarp smärta är det bäst att vila.