Kan barn äta en paleokost?

Paleodieten är en kosthållning som har sitt ursprung i stenåldern. Se hur det kan hjälpa ditt barn, och om det är lämpligt och hälsosamt för barn att följa en paleodiet.
Kan barn äta en paleokost?

Senaste uppdateringen: 18 september, 2022

Om en paleokost stödde utvecklingen av människor från den paleolitiska perioden, från 2,5 miljoner till 10 000 år sedan, är den då inte lämplig för alla, inklusive våra barn? På grund av vårt stenåldersursprung menar vissa specialister att även barn utan fara kan följa en paleokost.

Denna kost representerar ett sätt att äta som är inspirerat av vad våra förfäder, som jägare och samlare, åt innan de började bruka jorden. Det handlar om att äta färska, obearbetade ingredienser och jobba mot att minska beroendet av bearbetade livsmedel. Den utesluter även vissa alternativ av fullkorn och baljväxter.

Det är också känt som paleolitisk kost, stenåldersdiet, grottmanskost eller jägarsamlaredieten. Liksom med alla andra typer av dieter och kostinriktningar, bör föräldrarna se till att deras barn får i sig alla de näringsämnen de behöver.

Livsmedel som ingår i paleokosten

I allmänhet består paleokosten av magert kött, fisk, grönsaker, frukt, nötter, frön, nyttiga fetter och oljor. Den bygger på tanken att människor inte är anpassade till att äta och metabolisera livsmedel från det moderna jordbruket.

Liksom andra experter har författaren till denna kostplan, Dr Loren Cordain, dragit slutsatsen att den moderna kosten är förknippad med en ökning av kroniska icke-smittsamma sjukdomar, som typ 2-diabetes, hjärt-och kärlsjukdomar, fetma, högt blodtryck och osteoporos.

De livsmedel som ingår i en paleokost är följande:

  • Frukt och grönsaker. Gärna tropiska frukter som ananas, papaya, mango och fujiäpple.
  • Fisk och skaldjur som inte kommer från fiskodlingar.
  • Ägg från höns, vaktlar och gäss från ekologiska gårdar.
  • Fjäderfä och rött kött, inklusive viltkött. Man bör prioritera kött från unga djur, t.ex. kalv.
  • Sötpotatis.
  • Bröd bakat på bovete. Det är inte ett spannmål, utan ett glutenfritt frö.
  • Nötter, med undantag för jordnötter, eftersom det är en baljväxt.
  • Svamp, som bland annat champinjoner, kantareller, shitake.
  • Honung som sötningsmedel.
  • Kokosolja, olivolja och avokado som källor till fetter.
  • Vitlök, purjolök, oliver, lök, aromatiska örter och kryddor som smakförhöjare.
ugnsbakad sötpotatis
Sötpotatis är en del av paleokosten, särskilt om de kommer från ekologiska och småskaliga odlingar.

Mat som man ska undvika i en paleokost

Paleokosten undviker livsmedel som inte kommer från jakt eller insamling i naturen. Därför utesluter den bearbetade och ultrabearbetade livsmedel, som de som innehåller transfetter, olika sädesslag, läsk och hel- och halvfabrikat. Bland dessa hittar vi dessutom flera som FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO) har stämplat som skadliga för hälsan.

I en paleokostrapport förklarar författarna att andra naturliga livsmedel, som spannmål, baljväxter och mejeriprodukter, också är förbjudna. En av anledningarna är att de inte fanns tillgängliga under den paleolitiska perioden och kan orsaka inflammation eller matsmältningsproblem. Detta har diskuterats i en studie av T. Colins för Campbell Center for Nutrition.

Mat att undvika är således följande:

  • Potatis och baljväxter, som linser, sojabönor, jordnötter, kikärter, ärtor, limabönor och alla andra bönsorter.
  • Mejeriprodukter, som komjölk, ost, yoghurt, kefir och frysta desserter. Experter på ämnet förbjuder också mandelmjölk, sojamjölk och quinoamjölk.
  • Spannmålsprodukter, som quinoa, amarant, majs, hirs, råg, havre, ris, vete, kakor, pizza, pasta, bröd, gnocchi.
  • Frön som chia, solros, sesam eller pumpa.
  • Raffinerat socker, sötningsmedel och eventuella derivat.
  • Alkoholhaltiga drycker och söta drycker. Detta inkluderar vin, öl, läsk, sprit, cola.
  • Bärliknande frukter. Det vill säga de som har små frön som vi inte kan smälta, till exempel kiwi, paprika och jordgubbar.
  • Vegetabiliska oljor från frön och alla deras derivat.

Fördelar med en paleokost för barn

Barn kan dra nytta av en paleokost i större utsträckning än vuxna eftersom deras matvanor bara håller på att ta form. Denna kostplan ger en näringstäthet som stöder behovet av tillväxt och utveckling, anpassat till barns näringsbehov.

De kan få protein från magert kött, fisk och fågel, som innehåller essentiella aminosyror för att syntetisera vävnader under utvecklingen.

Som energikälla för sin tillväxt kan de få i sig en blandning av komplexa kolhydrater och enkla sockerarter genom frukt, pumpor, sötpotatis eller bovete. Extra jungfruolja, känd för sina omfattande hälsofördelar, liksom avokado, kan komplettera så att de får tillräckligt med kalorier.

En annan fördel med paleokost för barn är de höga halterna av omega-3-fettsyror. Dessa är fördelaktiga för utvecklingen av synen och hjärnan samt för cellkonstruktion, något som beskrivs i Chilean Journal of Nutrition. Fet fisk, som lax, makrill, tonfisk, sardiner och valnötter är bra källor till denna typ av fett.

Å andra sidan belyser Complutense University i Madrid i en publikation om frukt och grönsaker som hälsokällor det stora utbudet av vitaminer, mineraler, antioxidanter och fytokemikalier som man får i sig genom de grönsaker som ingår i paleokosten.

De hjälper till att främja metaboliska processer, ett optimalt immunsystem och en frisk kropp. En paleokost för barn innehåller stora mängder av grönsaker som en grundläggande del av kosten.

WHO stöder ett minskat intag av av raffinerad mat och socker från tidig ålder. Detta kan minska risken för övervikt, fetma, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar i vuxen ålder.

I denna kost undviker man också spannmål med gluten och antinäringsämnen från baljväxter, eftersom de kan vara skadliga för barnets omogna matsmältningssystem. Den spanska pediatriska föreningen rekommenderar dock att man introducerar gluten och baljväxter från 6 månaders ålder när man introducerar olika fasta livsmedel.

Möjliga konsekvenser och biverkningar av att låta barn följa en paleokost

brödskiva med överstruket gluten skrivet på
Införlivande av gluten är ett omstritt ämne bland anhängare av paleokosten och medicinska organisationer, vilka förespråkar introduktion av gluten från 6 månaders ålder.

Våra barn växer och behöver mycket energi. Paleokosten förbjuder många livsmedel som kan vara bra energikällor. Till exempel enkla sockerarter från frukt och kolhydrater från spannmål och baljväxter.

Uteslutningen av baljväxter från paleokosten eliminerar de hälsoegenskaper de erbjuder, enligt FAO. De är en riklig källa till lösliga och olösliga fibrer, antioxidanter, fytokemikalier och resistent stärkelse som bland annat kan hjälpa till att öka tillväxten av goda bakterier i tarmen.

Å andra sidan leder uteslutningen av mejeriprodukter att man väljer bort en av de bästa kalciumkällorna i barns kost. Kalcium är viktigt för att stärka ben och tänder under utvecklingen. Av denna anledning lägger förespråkare för paleokost för barn särskild vikt vid att säkerställa konsumtionen av fisk, bladgrönsaker, nötter och ägg.

Men eftersom ämnet är kontroversiellt finns det vissa som föreslår att man inkluderar en viss konsumtion av mejeriprodukter för att öka kalciumintaget, om barnet tolererar mjölk väl. Enligt dessa förespråkare kan morgon- och eftermiddagssolen hjälpa kroppen kan bearbeta de mejeriprodukter som barnet konsumerar.

En annan konsekvens av att utelämna mejeriprodukter är att dessa också är ett utmärkt sätt att få i sig probiotiska livsmedel som förbättrar tarmhälsan, till exempel via yoghurt och andra mjölkprodukter med bakteriekulturer. I detta fall erbjuder paleokosten en rad fermenterade växtprodukter, till exempel surkål och fruktdrycker.

När det gäller att äta rött kött associerar Chilean Journal of Public Health det med utvecklingen av vissa sjukdomar. Därför rekommenderar dessa experter att du väljer att inkludera en högre andel vitt kött i din kost.

Upptäck mer i den här artikelnStärk dina ben med växtbaserat kalcium

Finns det en paleokost som rekommenderas för barn?

Specialister anser att paleokosten är en säker och näringsrik kost för människor i alla åldrar. Barn, som vuxna, måste anpassa sina kostplaner efter deras individuella behov.

Barn kan följa en paleokost så länge de gör det i samråd med en barnläkare och en nutritionist. På detta sätt kommer inga näringsämnen att saknas och man kan göra alla nödvändiga individuella anpassningar.

Att äta en kost som är dominerad av magert protein, frukt, grönsaker, nötter, frön och omättade fetter är utan tvekan ett utmärkt alternativ för barn och hela familjen.

Detta kanske intresserar dig
En nybörjarguide för paleodieten
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
En nybörjarguide för paleodieten

Har du hört talas om paleodieten men känner dig osäker på vad den går ut på? Vi har gjort en nybörjarguide för paleodieten du kan följa.