Hur man gör nyttigare soppor: basrecept

27 januari, 2019
Utöver att vara en tröstande maträtt är soppor även väldigt allsidiga och kan vara utmärkta när du är sjuk eftersom de hjälper till att nära och hydrera dig.

Du kommer hem efter en lång, kall dag… det första du vill göra är att ta ett varmt bad och det andra är att äta något som höjer din kroppstemperatur. Soppa! Utöver att vara en tröstande maträtt är soppor även näringsrika och påminner dig förmodligen om din barndom (oavsett om du gillade soppa eller inte). I dagens artikel berättar vi vilka fördelarna är med att äta soppa och förklarar hur du kan göra ännu nyttigare soppor. Gör dig alltså redo för vintern!

Varför hjälper soppa kroppen?

Oavsett om du är sjuk, behöver värma upp kroppen eller försöker samla familjen runt middagsbordet finns det många fördelar med att göra soppa! Här kommer några av fördelarna:

Det är tradition

Grönsakssoppa

Generation efter generation har sett till att soppor förblir en av de mest konsumerade rätterna i världen. Visste du att den första referensen till soppa kommer från så tidigt som stenåldern? Bevis finns från inristningar från franska grottor i Les Eyzies de Tayac tycks visa en grupp människor som lagar soppa.

Men du behöver inte gå så långt tillbaka i tiden. Utan tvivel kommer du ihåg stunder från din barndom när din mormor, faster eller mamma lagade soppa åt familjen.

Det är bra för alla

Spädbarn, barn, vuxna och äldre… alla mår bra av en skål grönsakssoppa! Det är en tröstande rätt och ett utmärkt sätt att bekämpa det kalla vädret. Det är därför soppa ofta är den första rätten på bordet vid middagen. Man kan till och med säga att en bra soppa för föräldrar, barn och syskon samman.

Det är näringsrikt

När det kommer till näring tillhandahåller soppor gott om vitaminer och protein. De görs ofta med grönsaker men kan även inkludera biff, kyckling, fisk, pasta och ris. Det är ett utmärkt sätt att förena alla stora livsmedelsgrupper i en rätt.

Det är hydrerande

fyllig grönsakssoppa

När du är sjuk med feber rekommenderar läkare att du äter soppa. Tack vare det höga innehållet av vätskor och mineraler hjälper de din kropp att hålla vätskebalansen.

Det är lågt på kalorier

Det gäller givetvis om du äter soppor gjorda på grönsaker och vatten. Tillsätt inga ingredienserna med mycket fett eller kolhydrater, såsom pasta. Soppor går bra ihop med alla lågkaloridieter eftersom de mättar hungern och hindrar dig från att äta mellan måltider.

Det är lättsmält

Eftersom så många ingredienser redan är skivade eller mixade är soppor lättsmälta. Det gör dem utmärkta för små barn och de äldre.

Det är medicinskt

Bönsoppa

En rik soppa kan till exempel förebygga förkylningar och influensa under vintern. Basen för detta påstående, kycklingsoppa, är ett fantastiskt exempel. Kycklingsoppa innehåller antibakteriella och antiinflammatoriska ingredienser, därför är soppan så kraftfull.

Det är billigt

Avslutningsvis är soppa lätt att laga och ingredienserna finns ofta redan i skafferiet. Ibland är allt du behöver göra att plocka fram något, hälla i lite vatten och kombinera. Mot bordet!

Ingredienser för att göra nyttigare soppor perfekt

Det finns tusentals recept på soppa och de flesta har en lång tradition eller uppfanns av någons mamma för flera decennier sedan. Nedan ger vi dig “basreceptet” på att laga nyttigare soppor.

Ingredienser

  • Lök
  • Röd eller grön paprika
  • Morot
  • Selleri
  • Purjolök
  • Vitlök
  • Persilja

Du kan sedan lägga till vad du vill:

  • Tomat
  • Potatis
  • Zucchini
  • Fänkål
  • Mangold
  • Spenat
grönsakssoppa med bröd

Glöm inte kryddorna:

  • Salt
  • Timjan
  • Oregano
  • Lagerblad
  • Olivolja

Eller valfria tillägg:

  • Ris
  • Pasta
  • Kött
  • Kyckling
  • Fisk
  • Svamp

Det finns många olika sätt att laga soppa:

Julienne

Namnet på den här soppan kommer från sättet du skär grönsakerna. Det är därför en färgglad rätt som är full av vitaminer, fibrer och kalcium. Koka först grönsakerna med lite buljong tills allt är mört. Du kan även lägga till ris eller pasta.

Krämig soppa

En krämig soppa genomgår en enkel process innan du lägger alla ingredienser i kastrullen. Först bearbetas grönsakerna i en mixer. Du kan ha i lite mjölk, till exempel. Vissa häller även i semolinamjöl.

Sauterad

Svampsoppa

Det här görs ibland i kombination med juliennesoppa, eftersom du efter att ha skurit grönsakerna fräser dem i lite olivolja. Vatten eller buljong läggs därefter till tills allt är genomkokt.

En enda ingrediens

Dessa soppor kan vara krämiga, julienne eller hackade i större bitar, men alla baseras på en enda ingrediens. Det kan till exempel röra sig om pumpa, tomat eller potatis.

Kall soppa

nudelsoppa i skål

Det här är ett perfekt recept för sommaren och en bra lösning för soppälskare som inte vill vänta till vintern. Du kan göra dem med bearbetade rödbetor och gurka, och därefter koka dem som vanligt. Låt dem slutligen bara svalna och sedan är de redo att ätas.

Men buljongtärningar då?

Det finns många olika åsikter om huruvida buljong är bra eller inte när man ska laga soppa. De innehåller mycket natrium, det går inte att förneka, men det är också sant att de tillför en annorlunda smak till dina rätter (inte bara soppor).

Vissa väljer att utelämna buljongen och hitta andra sätt att ersätta smaken med bearbetade eller torkade grönsaker. Om du till exempel har högt blodtryck eller njurproblem kan du alltid fråga en läkare om denne rekommenderar buljong för dig

Mattes, R. (2005). Soup and satiety. Physiology and Behavior. https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2004.09.021

Mitchell, M., Brunton, N. P., & Wilkinson, M. G. (2011). Impact of salt reduction on the instrumental and sensory flavor profile of vegetable soup. Food Research International. https://doi.org/10.1016/j.foodres.2011.03.007

Spill, M. K., Birch, L. L., Roe, L. S., & Rolls, B. J. (2011). Serving large portions of vegetable soup at the start of a meal affected children’s energy and vegetable intake. Appetite. https://doi.org/10.1016/j.appet.2011.04.024