Hur du bekämpar celluliter

Celluliter är ansamlingen av adipös vävnad (fett) på vissa områden av kroppen i fettknutsformationer. Den sammanbindande vävnaden är mättad med vatten och oborttagliga gifter, och när mättnaden blir för tät leder det till klumpar och oegentligheter i huden. Bildandet av celluliter kan vara ett svar på handlingar från vissa hormoner.

Den mest välkända typen av celluliter kallas för ”apelsinskal” eftersom det är så huden då ser ut.

Är celluliter en sjukdom?

Generellt sett behandlas celluliter inte som en sjukdom, utan snarare som en förändring av cirkulationen i underhuden. Celluliter hittas vanligast hos kvinnor efter att de har genomgått puberteten. Trots att de inte utgör några hälsorisker anses det vara ett estetiskt problem som uppenbarligen stör drabbade personer och ändrar hur huden ser ut.

Vad får celluliter att bildas?

Celluliter2

Det finns specifika faktorer som kan påverka bildningen av celluliter, som:

  • Att ha en obalanserad eller inkomplett diet.
  • Att inte träna eller att ha en stillasittande livsstil.
  • Cirkulationsproblem.
  • Att vara överviktig.
  • Familjehistorik.

Hur kan du bekämpa dem?

Trots att det finns många butiker som säljer krämer och produkter, samt platser som erbjuder kirurgi för att bekämpa celluliter, är detta allt du behöver veta:

Det viktigaste sättet att behandla celluliter är att påbörja kampen när de först visar sig. Din huvudsakliga prioritet i denna ”kamp” är att överge din stillasittande livsstil och börja träna mer regelbundet. Du bör även etablera en bättre diet som är balanserad och inkludera Blå-vindruvor

Vi råder dig starkt att inkludera följande livsmedel in din diet:

  • Baljväxter: Speciellt sojabönor eftersom de hjälper till att kontrollera hormonobalanser.
  • Fullkornsvete: Detta hjälper till att eliminera gifter.
  • Vätskedrivande livsmedel: Som vindruvor, melon, persika och sparris.
  • Gullviva: En olja som hjälper till att reglera hormonförändringar.

När du börjar träna bör du dessutom se till att göra det minst tre gånger per vecka och implementera följande eller liknande rutiner:

  • 15 till 30 minuter konditionsträning.
  • Träna baksidan av benen en dag.
  • Träna inner- och yttersidorna av benen en annan dag.
  • Träna framsidan av benmusklerna och vader nästa dag.
  • Du kan även träna armar och mage tre gånger per vecka i enlighet med din Fett

    Du bör specifikt undvika följande livsmedel:

    • Alkoholhaltiga drycker eftersom de gagnar ansamlingen av gifter.
    • Mättat fett från smör, mjölk eller kallskuret.
    • Socker eftersom det inte har några vitaminer eller mineraler i de flesta fall, utan endast fett som skickas genom kroppen.
    • Salt eftersom det bidrar till ansamling av vätska.

    Vad är viktigast i denna process?

    Det är väldigt viktigt att vara konsekvent med din träningsrutin och även att samtidigt vara medveten om din diet. Om du inte är det kommer du inte se några förbättringar.

    Vi rekommenderar…

    Att om du vill bli av med dina celluliter strikt följa dessa instruktioner och tips för att undvika kirurgi eller märkliga krämer. Lösningen på ditt problem kan vara enklare än du kanske tror.