Hur du undviker att gå upp i vikt från stress

Stress är en verklighet för oss alla. När stressen blir kronisk är det normalt att din kropp kan börja genomgå förändringar: dina nivåer av kortisol och insulin ökar, och det ökar ofta aptiten, vilket gör att du inte äter av nödvändighet utan på grund av suget. I den här artikeln kommer vi att ge tips på hur du undviker att gå upp i vikt från stress.

Våra förfäder led också av ett ökat kaloriintag och fettlagring när de befann sig i stressiga situationer. Men deras situation var mycket annorlunda: de utvecklade en ”flykt”-reflex när de stod inför en farlig situation och behövde en energireserv. Nu för tiden kan vi inte fly från våra jobb eller ansvar, vilket är anledningen till att vi ofta tillgriper mat som en flykt, för att få en stund av njutning. Vi känner också hur vår kropp, trots att den inte behöver maten, aktiverar behovet av att äta vissa produkter.

Vi bör nämna att inte alla går upp i vikt när de är stressade. Vissa går ner i vikt. Men den vanligaste trenden är att gå upp något kilo, vilket kan vara början till ett hälsoproblem som du bör veta hur du stoppar.

Varför går vi upp i vikt av stress?

stress

Stress är en signal från din kropp som talar om vad som finns runt omkring dig, vad som inte står rätt till, och vad som är ett hot: den  pressar dig på något sätt för att åstadkomma någon form av svar.

Våra förfäder levde i ständig risk för sina liv och de var tvungna att veta hur de kunde upptäcka och  undvika faror, och därmed överleva. Idag förknippas inte denna känsla av fara eller stress med dessa fysiska stimuli. Det har främst att göra med psykologiska aspekter: familj, personliga problem  eller arbetsproblem. Därför orsakar stress mycket märkbara effekter i kroppen, och viktökning är en av dem.

Låt oss ta en titt på dessa effekter:

  • Binjurebarken stimuleras, vilket leder till produktion av hormonet kortisol. Detta hormon gör att fett och glukos frigörs från fettvävnaden i blodomloppet.
  • Insulin, det hormon som ansvarar för att föra glukos från blodet till cellerna för lagring, hämmar det för att fett och glukos från blodet ska vara tillgängligt som en energikälla i vävnaden som behöver den.
  • Basal aktivering i det sympatiska nervsystemet ökar, särskilt hos personer som har diabetes, och orsakar fetma hos människor som är stressade.
  • Du har mer lust att äta det som kallas ”comfort foods” med fett och socker. Dessa är livsmedel som fungerar som opiater för din hjärna och tenderar att motverka ångest och stress.
  • Stress, på arbetsplatsen i synnerhet, associeras med konsumtion av snabbmat. Det är oftast vanligt att äta denna typ av skräpmat medan du arbetar.

Hur du undviker att gå upp i vikt när du är stressad

Avokado

Den första metoden för att försöka bli av med din stress är att veta hur du identifierar orsakerna, och ta itu med problemet på rätt sätt. Upprätta en balans i ditt privatliv genom att veta hur du prioriterar. Detta hjälper dig att möta verkligheten lite i taget.

Det är det första steget du behöver ta, men vi ska nu också gå igenom vad du behöver veta för att förebygga att du går upp i vikt från stress.

Identifiera när du vill äta

Det handlar om att studera din hunger. Du bör äta dina viktigaste måltider enligt schema. Frukost är viktigt och middag bör alltid vara lite lättare. När du är stressad är det vanligt att din hjärna får dig att vilja äta eftersom den känner behovet av att stoppa nervositeten med mat, och den söker stimulans i form av glädje och avslappning.

Identifiera när detta händer dig. Innan arbetet? När du kommer hem? Att identifiera när det händer är ett sätt att kontrollera impulserna. Undvik förädlade livsmedel, socker och fett i synnerhet. Ersätt dem med de livsmedel som vi föreslår nedan.

Stressminskande livsmedel

Det kanske förvånar dig, men det finns mat som kan hjälpa dig att minska stress och kontrollera din vikt. Lägg till dem i din kost när du kan.

Avokado

Avokado har många essentiella näringsämnen som bidrar till att minska stresshormoner, reglera blodtrycket, och den ger ofta en tillfredsställande mättnadskänsla. Försök att äta en avokado varje dag, oavsett om det är när du blir hungrig på eftermiddagen eller i sallader.

Grönt te

Grönt te

Tack vare sina antioxidanter – polyfenoler, flavonoider och katekiner – ökar grönt te din fettförbränning. Och vad som är desto mer intressant är att det även stoppar produktionen av en inflammatorisk substans som orsakar hunger, vilket i sin tur påskyndar ämnesomsättningen.

Grönt te lugnar dessutom ner din kropp och själ och reglerar grundläggande funktioner. Du kan dricka teet upp till 3 gånger om dagen. Du behöver inte ens lägga till socker.

Tranbär

En annan fantastisk antioxidant. De är en bundsförvant till matsmältningssystemet, njurarna och urinblåsan, och de är dessutom otroligt bra på att reglera stress.

Valnötter

Valnötter är en viktig källa till omega-3. Denna fettsyra är mycket fördelaktig, eftersom den påverkar hjärnans funktion och reducerar kolesterol. Nötterna är perfekta att äta mellan måltider och reglerar din stress.

Brunt ris

Brunt ris är en fantastisk källa till B-vitaminer. Försök att inkludera det i din kost när du kan. Du stressar mindre när din kropp får en god dos av B-vitaminer.

Mörk choklad

mörk-choklad

När du är stressad är det mycket fördelaktigt att äta mörk choklad som har mellan 70% och 90% kakao: det lindrar trötthet, ger dig magnesium, och viktigast av allt minskar det stresshormoner. Ät lite i taget och sug på bitarna.