7 anledningar till varför gråt är nyttigt

20 december, 2019
Det finns många orsaker till varför det är bra att gråta: det släpper ut sorg, det avlägsnar gifter i kroppen, och det sänker blodtrycket. Du bör aldrig igen skämmas för dina tårar.
 

Vi ser ofta på folk som gråter som svaga eller alltför emotionella. Men gråt är nyttigt och något man borde göra när man behöver det.

Gråt är en handling som låter dig visa dina känslor och återfå kontrollen över dem. Det kan faktiskt även hjälpa dig på andra sätt.

Här ska vi visa att gråt är nyttigt och att det finns många fördelar för hälsan som bevisar det. Håll den inte inne!

1. Gråt är nyttigt för att det får dig att må bättre

Du har redan insett att du efter att du gråtit känner dig mer fri och mer känslomässigt stabil. Detta beror på att när du gråter så aktiveras ditt parasympatiska nervsystem med stimulans av körtlarna som finns i dina ögon.

Denna stimulans skickar positiv lindring genom hela din kropp. Därför är det inte konstigt att du efter att ha gråtit ut länge och ordentligt känner dig lättad och mer avslappnad.

Läs även: Sorgens fem faser och hur man övervinner dem

2. Gråt avlägsnar skadliga hormoner från kroppen

Gråt är nyttigt

En annan anledning till varför gråt är nyttigt är att denna lilla handling avlägsnar det adrenokortikotropiska hormonet (ACTH).

Det här är hälsosamt på grund av att när ACTH ackumuleras i överskott så kan det orsaka Addisons sjukdom.

 

Denna sjukdom gör att man känner sig väldigt trött samt har problem med låga glukosnivåer och depression.

Men när man gråter hjälper det kroppen att naturligt eliminera ACTH, vilket gör att man omedelbart känner sig lugnare och får lättare att hantera blodsockertoppar.

Denna effekt kompletteras med prolaktin – ett hormon som finns i tårar. Prolaktin är viktigt för sexuell tillfredsställelse, förbättring av personliga relationer och känslan av att känna sig anknuten till andra.

3. Det ger dig förmågan att uppleva ett större antal känslor

Djur har också förmågan att gråta. Denna handling har dock för dem ett specifikt fysiskt syfte: att rengöra tårkanalerna.

Människor är mer komplexa. Även om tårarna hjälper till att rensa tårkanalerna, låter de dig också komma i kontakt med dina känslor.

Det kan verka simpelt, för du tänker förstås att gråt bara är bra för att komma över och sluta känna ledsamhet, men detta är bara första steget.

När du har kommit över din ledsamhet eller ilska kommer du i nästa steg att kunna komma i kontakt med lycka, tacksamhet och lugn.

Så när du håller inne gråten distanserar du dig själv från en rad olika känslor. Det är inte ovanligt att personer som har problem med att hantera andra känslor inte har gråtit på länge.

Missa inte att läsa: Använd tepåsar för att minska ringar under ögonen

4. Tårar fuktar ögonen – en av anledningarna till att gråt är nyttigt

Tårar fuktar ögonen
 

Är dina ögon ofta torra? Klimatet och den ständiga användningen av mobila enheter är vanliga orsaker till detta problem.

Om du regelbundet upplever torrhet i ögonen bör du besöka din ögonläkare. Vanligtvis får man då utskrivet återfuktande ögondroppar för ögonen.

I normala fall skulle vi inte behöva dessa artificiella tårar, eftersom de som kroppen producerar har samma effekt. I det här fallet pratar vi inte om tårar som är relaterade till känslor, utan om en enkel återfuktningsmekanism.

Det är vanligt att ögonen tåras som en försvarsmekanism mot vissa stimuli, som när:

  • Man äter irriterande mat, som lök eller kryddstarkt.
  • Ett litet dammkorn kommer in i ögat.
  • Det är väldigt blåsigt och det gör att ögonen torkar.

Hjälp dina ögon att behålla sin fuktighet genom att dricka tillräckligt med vätska under dagen. Gör du inte detta, kommer risken vara större att du får infektioner i ögonens slemhinnor.

5. Att vara sårbar hjälper dig att komma nära andra människor

Hur känner du dig när du ser ett någon gråta? Kanske känner du dig lite obekväm, men du känner antagligen även en viss empati.

De flesta av oss är vana vid att låta bli att gråta av rädsla för att besvära andra. Men gråt kan att föra dig närmare de människor som delar ögonblicket med dig.

Under och efter gråt är det oftast mycket lättare att prata om de problem man har, och släppa dem. Därefter blir det enklare att hitta den bästa lösningen.

6. Gråt hjälper dig att gå vidare

Gråt hjälper dig gå vidare
 

Ett av människans största behov är att känna sig trygg. Detta behov hjälper oss att växa professionellt och ekonomiskt, men ofta begränsar det oss också när det gäller att visa våra känslor.

Det är viktigt att du låter dig komma i kontakt med dina känslor. I vissa fall kan detta innebära att du måste gråta lite, som när du blivit sårad.

När dessa stunder kommer ska du ge dig själv all den tid du behöver för att gråta, för att kunna gå vidare och växa som person. Kom ihåg att ju tidigare du möter ditt förflutna, desto tidigare kommer du att växa av det.

7. Gråt är nyttigt eftersom det sänker blodtrycket

En annan anledning till varför gråt är nyttigt är för att det hjälper till att minska högt blodtryck. Det beror på att kroppen slappnar av och blodtrycket minskar eftersom blodet cirkulerar bättre efter att du har gråtit.

Du kanske också har märkt att efter att du har gråtit ordentligt, känner du dig lugnare och din kropp känns lättare.

Nu när du känner till alla fördelarna som kommer av att gråta, hoppas vi att du ser denna handling som något komplext och nödvändigt för din fysiska och emotionella hälsa. Kom ihåg att gråt frigör dig på många sätt.

 
  • Becht, M.C.; Vingerhoets, Ad, Crying and Mood Change, 2002, https://pure.uvt.nl/ws/portalfiles/portal/492469/crymoodchange.PDF
  • Bylsma, Lauren & Croon, Marcel & Vingerhoets, Ad & Rottenberg, Jonathan. (2011).
    “When and for whom does crying improve mood? A daily diary study of 1004 crying
    episodes”. Journal of Research in Personality. 45. 385-392. 10.1016/j.jrp.2011.04.007.
  • Kottler, J.A. & Montgomery, M.J.. (2001). “Theories of crying”, Adult Crying. A Biopsychological Approach. 1-17.
  • Shani Gelstein et al. “Human Tears Contain a Chemosignal”, Science  14 Jan 2011:
    Vol. 331, Issue 6014, pp. 226-230