Goda vanor mot insomnia och för en bättre vila

juni 4, 2018
Det kan vara svårt i början, men att stänga av elektroniska apparater några timmar innan du lägger dig hjälper till att motverka insomnia och ger dig en bättre vila.

Att behandla insomnia kräver inte alltid piller. Ibland kan vi hjälpa oss själva att få en bättre vila genom att helt enkelt börja med bättre vanor. Men det är också viktigt att vi ser till att sluta med de dåliga vanorna. Läs om 7 goda vanor mot insomnia, som på ett naturligt sätt kan ge dig bättre vila och en god natts sömn.

7 goda vanor mot insomnia

1. Ta en varm dusch eller ett varmt bad

Ett enkelt och njutningsfullt sätt att bekämpa insomnia är en varm dusch eller ett varmt bad precis innan du ska gå och lägga dig.

  • Till skillnad från kallt vatten, vilket har en stimulerande effekt, har varmt vatten en avslappnande effekt på kroppen.
  • Efter ett varmt bad kan du gå till sängs med en skön känsla som förbereder dig för en bra vila.

Om du väljer att ta ett varmt bad, stanna i badkaret i upp till en halvtimme och tillsätt bikarbonat eller magnesiumsulfat i badvattnet. De maximerar badets effekter.

2. Undvik elektronik innan sängdags
Stäng av telefonen och sov bättre

I dag är vårt beroende av teknologi en av de största orsakerna till insomnia.

Tv, datorer och mobiltelefoner står inte bara i vägen för att våra sinnen ska kunna koppla av. De avger även elektromagnetiska vågor som har en negativ påverkan på nervsystemet.

  • Minska din dagliga användning av elektroniska apparater så mycket du kan.
  • Börja ta det som en vana att koppla ner dig från apparater minst två timmar innan du går och lägger dig.

3. Följ solen

Solen är en markering av biorytmen, eller, med andra ord, livets naturliga rytm. Att följa solens rytm gör att kroppen fungerar bättre.

  • Därför rekommenderar vi att vakna upp med morgonens första strålar och börja koppla av när himlen börjar mörkna.
  • Även om man inte behöver gå och lägga sig om det fortfarande är tidigt är det bra om man anpassar sina aktiviteter enligt mörkret och börjar koppla av när solen går ner.

På samma vis är en av flera bra vanor mot insomnia att gå ut i solenOm du har möjlighet att få 10 minuters solljus varje dag under hela året räcker det för att du ska märka en förbättring i kvaliteten på din vila.

Får du däremot för mycket sol kan detta skada både huden och dina energinivåer under dagen.

4. Ät en lagom middag

Att inte äta sena middagar är en av flera goda vanor mot insomnia

Biorytmen säger också till kroppen att den från klockan nio på kvällen ska börja använda sin energi till att återgenerera levern och gallblåsan.

Det är en bra sak att vara medveten om eftersom det är många som drabbas av insomnia för att de äter sena middagar.

Om du äter för mycket precis innan du går och lägger dig kommer kroppen igång med förbränningsprocessen när det är dags att sova. Det har en negativ påverkan på biorytmen.

En nyttigare vana är att äta lätt kvällsmat innan klockan åtta på kvällen för att se till att kroppen har tillräckligt med tid på sig att förbränna allt innan man går och lägger sig.

Följande bör undvikas:

  • Socker
  • Raffinerat mjöl
  • Onyttig mat, som stekt och friterad mat och skräpmat
  • Mjölkprodukter
  • Rött kött
  • Söta frukter

Frukt, även om det är en nyttig näringskälla, tillför kroppen mycket energi, så det är mycket bättre att äta i början på dagen istället.

5. Yoga

En av många goda vanor mot insomnia är yoga, mer specifikt positioner som kallas för inversioner:

  • Genom att lyfta upp benen och sänka ner huvudet till en nivå lägre än kroppen underlättas cirkulationen.
  • Det hjälper till att lätta på symptom som tunga ben och huvudvärk, vilket kan göra så att du har svårt att få en god vila.
  • Ligg till exempel ner på golvet med benen vertikalt rätt uppåt, eller mot en vägg. Det finns även andra inversioner som hjälper kroppen att slappna av. Skulderstående fungerar också bra här.

6 Insomnia och tarmarna

Insomnia kan vara kopplat till överbelastning i tarmarna

Vissa fall av insomnia är kopplade till en överbelastning och inflammation i tarmarna, vilket kan vara svårt att upptäcka.

För att behandla det måste du hjälpa tarmarna att återfå sin normala funktion. Till exempel kan du lägga på ett leromslag innan sänggåendet eller även låta det sitta på under natten.

7. Ett rum avsett för vila

Av en eller annan anledning är det svårt att slappna av och få vila i vissa rum. Några av problemen som kan behöva hanteras är följande:

  • För lite mörker. Det är extremt viktigt att det inte finns något ljus som sätter igång  melatoninproduktionen. Melatonin är hormonet som ansvarar för att reglera vår dag- och nattcykel.
  • För mycket ljud.
  • Oordning och smuts.
  • Elektroniska apparater och uttag för nära sängen. De skapar elektromagnetiska fält runt oss som också påverkar melatoninproduktionen.
  • Osköna temperaturer eller brist på ventilation.
MER FÖR DIG