Går man upp i vikt under klimakteriet?

26 september, 2020
En oro bland en del kvinnor som går in i klimakteriet är att de ska gå upp i vikt. Men stämmer det verkligen att man går upp i vikt? Kan man undvika det? Vi går in mer i detalj i denna artikel.

Många kvinnor funderar över om de kommer att ha lättare att gå upp i vikt under klimakteriet. Klimakteriet är när en kvinna slutar ha mens. Det händer vanligtvis efter 45 års ålder och har vanligtvis hormonella konsekvenser.

I detta skede slutar äggstockarna att producera östrogen och progesteron. Man säger att en kvinna har gått in i klimakteriet när hon inte har haft mens på ett år. Det kommer dock också med andra fysiska förändringar som kan få kvinnor att oroa sig.

Ett av problemen är att kvinnor kan gå upp i vikt. I denna artikel avslöjar vi sanningen, de involverade processerna och vad man kan göra för att förhindra det.

Hormonella förändringar under klimakteriet

För att svara på frågan om man går upp i vikt under klimakteriet är det viktigt att notera att en serie hormonella förändringar inträffar under denna period. Även om dessa kan vara relaterade till viktökning kopplar experter det mer till åldrandet.

Muskelmassan minskar när man åldras, särskilt om man inte tränar regelbundet. Denna förlust av aktiv vävnad leder till en signifikant minskning av kaloriförbränningen och följaktligen till en låg viktökning utan att man ändrar kostvanorna.

Hormonella förändringar kan vara relaterade till viktökning
Hormonella förändringar kan vara relaterade till viktökning under klimakteriet. Det behövs dock fler studier.

Denna studie av Climacteric föreslår att “hormonella förändringar kan kopplas till viktökning runt magområdet”. De föreslår också östrogenbehandling som en lösning.

De drar dock slutsatsen att det inte finns tillräckligt med studier för att bevisa hur effektiv denna typ av terapi är på kroppssammansättningen.

Du kanske också vill läsa: Upptäck fyra fördelar med att vara i klimakteriet

Hur man undviker att gå upp i vikt under klimakteriet

Hormonella förändringar och förlust av muskelmassa måste kompenseras för att man ska kunna undvika oönskad viktökning. För att förbättra din ämnesomsättning är det bästa att du gör upp en plan med högintensiv träning som förhindrar förlusten av aktiv vävnad.

Vetenskaplig forskning föreslår också att kvinnor som kommit upp i klimakteriet bör träna regelbundet för att undvika problem såsom osteoporos. Ur näringssynpunkt är det viktigt att vidta åtgärder som hjälper din kropp att få de näringsämnen den behöver men utan att skapa en obalans i energi.

1. Intermittent fasta

Detta är ett utmärkt sätt att eliminera en stor mängd dagliga kalorier med liten ansträngning. Det bästa du kan göra är att hoppa över frukosten eftersom hormonella cykler ofta gör att du har mindre aptit på morgonen.

Studier tyder också på att dessa kostförändringar är positiva eftersom de kan hjälpa till att förhindra komplexa sjukdomar såsom typ II-diabetes.

2. Ät mindre kolhydrater

Kolhydraternas huvudsakliga funktion är att producera energi. Kvinnor i klimakteriet, såvida de inte tränar mycket, behöver inte detta näringsämne lika mycket. Därför är det bra att minska kolhydratintaget och öka mängden proteiner något. Detta bör hjälpa till att förhindra förlusten av muskelmassan.

En man som äter
Under klimakteriet är det en bra idé att minska kolhydratkonsumtionen och öka proteinförbrukningen. Det senare hjälper till att upprätthålla muskelmassan.

Dock kan stränga keto-dieter vara svåra att följa. Dessutom kan deras brist på fiber vara ett problem för tarmens hälsa. Men om vi väljer en lämplig kost med lågt kolhydratinnehåll bör vi kunna undvika dessa problem.

Att äta fullkorn och obearbetade livsmedel hjälper oss att få den mängd fiber som behövs för att våra kroppar ska fungera. Enligt olika studier är att äta fiber också kopplat till förebyggandet av kardiovaskulära risker.

3. Välj färska och säsongsbetonade livsmedel

I detta känsliga skede av livet och ur en hormonell synvinkel måste man se till att man får tillräckligt med vitaminer, mineraler och antioxidanter. Det finns inget bättre än färsk mat för ett bra utbud av dessa.

Att undvika kommersiella produkter förbättrar tillförseln av mikronäringsämnen och minskar intaget av transfettsyror och kemiska tillsatser. Dessutom kommer mer frukt och grönsaker i din kost att ge dig mer antioxidanter som hjälper till att bekämpa åldrande och fria radikaler.

Vetenskaplig forskning rekommenderar att du äter mer blåbär och andra skogsfrukter om du vill införliva extra näringsämnen i din kost.

Du kanske också är intresserad av: Effektiva naturliga sätt att behandla klimakteriets symptom

Går man upp i vikt under klimakteriet?

Du kan påverka hur din kropp förändras under klimakteriet. Trots en rad med hormonella förändringar och åldrande som kan orsaka viktökning finns det metoder som kan hjälpa dig att balansera detta.

Genom att bibehålla en hälsosam kost rik på färskvaror och motionera regelbundet kan man förhindra oönskad viktökning efter 45 års ålder.

  •  The NAMS 2017 Hormone Therapy Position Statement Advisory Panel., The 2017 hormone therapy position statement of the north american menopause society. Menopause, 2017. 24 (7): 728-753.
  •  Proietto J., Obesity and weight management at menopause. Aust Fam Physician, 2017. 46 (6): 368-370.
  •  Skouby SO., Menopause weight gain: the influence of TSEC intervention. Menopause, 2016. 23 (4): 357-8.
  • Chopra S., Sharma KA., Ranjan P., Malhotra A., Vikram NK., Kumari A., Weight management module for perimenopausal women: a practical guide for gynecologists. J Mildlife Health, 2019. 10 (4): 165-172.