Klimakteriets värmevallningar: vad man kan göra

december 27, 2019
Den övervägande majoriteten av alla kvinnor får värmevallningar under klimakteriet. Detta orsakas främst av hormonförändringarna som kännetecknar detta skede. I de flesta fall kommer frekvensen och styrkan hos dem minska med åldern.

Klimakteriets värmevallningar är ett vanligt symptom under detta skede i livet. Det är obehagligt och kan i vissa fall pågå i flera år, vilket är extremt jobbigt för den drabbade.

Dessa värmevallningar sker ofta på natten och orsakar nattliga svettningar samtidigt som de påverkar personens sömn. Många kvinnor tvingas tampas med detta tillstånd i det dagliga livet.

Enligt diverse vetenskapliga studier tenderar vissa etniciteter att drabbas av värmevallningar under längre tid än andra.

Om de är lindriga behöver de oftast ingen behandling, men allvarliga fall kan kräva åtgärder.

Klimakteriets värmevallningar

Kvinna med värmevallningar

Värmevallningar under klimakteriet kännetecknas av en plötslig känsla av värme i olika delar av kroppen. De förvärras ofta under natten och stör sömnen.

Klimakteriets värmevallningar är den huvudsakliga anledningen till att man söker medicinsk hjälp under detta skede.

Vanligast är att de börjar som en känsla av värme som börjar i ansiktet och bröstet, för att sedan sprida sig genom kroppen.

De varar vanligtvis i 2-4 minuter och kan inträffa närsomhelst utan förvarning. Vissa kvinnor svettas även och kan få frossa såväl som skakningar vid slutet av episoderna.

Andra kvinnor upplever hjärtklappning och en stark känsla av ångestÄven om de vanligtvis sker 1-2 gånger om dagen är det även möjligt att man drabbas oftare.

Det är vanligt att dessa värmevallningar börjar inträffa under klimakteriet, och efter att detta skede är slut kan de fortsätta att dyka upp i 5-7 år, även om styrkan minskar med tiden.

Vissa kvinnor kan dock leva med dem i upp till tio år.

Upptäck: Tips för att hantera övergången till klimakteriet

Orsaker till klimakteriet värmevallningar

Vetenskapen känner inte till den exakta anledningen till att värmevallningar uppstår under klimakteriet, men man tror att de orsakas av abrupta fluktueringar i hormonerna.

Minskade östrogennivåer verkar få hjärnans vasomotoriska center att bete sig annorlunda, vilket påverkar kroppstemperaturen.

Experter har slagit fast att känslomässig stress påverkar styrkan och frekvensen hos värmevallningar. Vidare kan stora måltider, alkohol och tobak påverka dessa episoder.

Man uppskattar att 80% av alla kvinnor drabbas av klimakteriets värmevallningar, men endast en av fyra drabbas av svåra episoder. För andra är symptomen lindriga och kan motverkas med en vanlig fläkt.

Att hantera värmevallningar

Kvinna hos läkaren

För att hantera dessa episoder kan din läkare föreslå förändringar i livsstilen eller till och med läkemedel.

Medicinsk behandling för hanteringen av värmevallningar kretsar kring hormoner. I vissa fall skriver läkaren ut hormonterapier bestående av östrogen.

Denna typ av behandling medför dock vissa risker, vilket är anledningen till att varje fall måste hanteras individuellt. Experter rekommenderar inte att man får hormonersättningsterapi i mer än två år.

I andra fall kan läkarna skriva ut antikonvulsiva medel för att lindra symptomen. På senare tid har en procedur vid namn ”stellata ganglion-blockerare” använts i de allvarligaste fallen.

Denna procedur involverar att använda anestesi på flera nerver i nacken. Dess effektivitet är lovande men inte helt bevisad.

Denna artikel kanske intresserar dig: Tidigt klimakterium ökar risken för demens

Ytterligare information

Värmevallningar under klimakteriet behöver inte nödvändigtvis behandlas med läkemedel. I de flesta fall räcker det med huskurer.

Det är bäst att bibehålla en god kostplan och undvika kryddstark mat. Kvinnor bör även undvika kaffe, alkohol och alltför fet mat. Att tappa vikt är en bra åtgärd och läkare varnar för tobak.

Det är även bra att bära lätta, naturliga kläder och att hålla sitt hem välventilerat. Många experter rekommenderar att man utövar avslappningsövningar som yoga och tai chi.

Stress är en bidragande faktor, så se till att bibehålla lugn och balans i tillvaron.

  • Juliá, M. D., Ferrer, J., Allué, J., Bachiller, L. I., Beltrán, E., Cancelo, M. J., … & Mendoza, N. (2008). Posicionamiento de la Asociación Española para el Estudio de la Menopausia sobre el uso clínico de las isoflavonas en el climaterio. Progresos de obstetricia y ginecología, 51(3), 146-161.
  • Im EO. Ethnic differences in symptoms experienced during the menopausal transition. Health Care Women Int. 2009;30(4):339–355. doi:10.1080/07399330802695002
  • Morrow PK, Mattair DN, Hortobagyi GN. Hot flashes: a review of pathophysiology and treatment modalities. Oncologist. 2011;16(11):1658–1664. doi:10.1634/theoncologist.2011-0174
  • Freedman RR. Menopausal hot flashes: mechanisms, endocrinology, treatment. J Steroid Biochem Mol Biol. 2014;142:115–120. doi:10.1016/j.jsbmb.2013.08.010
  • Lugo T, Tetrokalashvili M. Hot Flashes. [Updated 2019 Apr 5]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2019 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK539827/