Fyra saker framgångsrika personer gör på morgonen

Fågel

De första timmarna på morgonen kan spela en viktig roll för hur resten av dagen fortlöper. Jennifer Cohen (kolumnist på Forbes och personlig tränare), de personliga assistenterna till många VD:ar, politiker och andra inflytelserika personer säger att de flesta framgångsrika människor följer samma mönster – de går upp tidigt och drar nytta av de tidiga timmarna på dagen.

På ena änden av skalan finns personer som Margaret Thatcher, som steg upp kl 05:00 varje dag eller Bob Iger, VD på Disney, som går upp kl 04:30. Men i motsats till vad du kanske tror betyder inte en så tidig start på dagen att personen börjar arbeta tidigt, utan helt enkelt att han eller hon ägnar tid åt att väcka sina sinnen till liv.

För att förstå det bättre, ta en titt på de fyra saker som den här kolumnisten framhåller hos de framgångsrika personer som hon är en assistent åt, och som hon tror,​​ åtminstone delvis, ligger bakom deras framgång:

1. Motionera

De rör på sina kroppar och aktiverar dem. De börjar sin dag med extra energi och positivitet tack vare hormonflödet som skapas vid träning. Man kan säga att de låter den där känslan av  välbefinnande du får efter ett träningspass bli deras utgångspunkt för dagen. Denna träning behöver inte vara särskilt intensiv. Till exempel är 20 minuters cykling eller promenad i rask takt följt av stretching tillräckligt.

2. Planera dagen och visualisera

De flesta framgångsrika personer vet redan vad de ska göra under dagen när de vaknar, men de ägnar några minuter åt att schemalägga och visualisera sina aktiviteter så att de kan förutse stressiga situationer och hantera dem på bästa sätt när de uppkommer. Dessutom hjälper det dig att avsätta tid till raster eller andra stunder då du vill vara ledig under dagen (något som är lika viktigt eller till och med viktigare att planera in än arbetstid som är helt strukturerad och planerad).

3. Ät en hälsosam frukost

Nyttig frukostOm du vill att din kropp ska må och prestera bra behöver den energi och det är viktigt att ge den tillräckligt. Om du inte gör det kommer du antagligen att känna dig trött redan under början av dagen eller spendera morgonen med att småäta eller äta onyttig mat. Ditt nervsystem kommer också att vara mycket mer benäget att drabbas av ångest och i slutet av dagen kommer du att vara dubbelt så trött.

4. Börja med den uppgift du helst vill få undanstökad

Den första uppgiften framgångsrika personer försöker planera in på sina agendor är den som de helst inte vill göra eller den som är svårast. Du har mest energi i början av dagen så därför är detta den bästa tiden att ringa telefonsamtalet du helst vill slippa, skriva den tråkiga rapporten eller organisera din arbetsplats. Precis som i fallet med motion; att göra detta i början av dagen och få det överstökat gör att du kan njuta mycket mer av din dag.

Precis som med alla rutiner; att gå upp tidigt och dra nytta av de första timmarna på dagen är svårt. Sömn är nödvändigt och din kropp behöver vara utvilad, i synnerhet om du har hektiska dagar med få längre vilopauser. Men om du börjar nu kommer du sakta men säkert börja uppleva fördelarna med att gå upp tidigt, känna att det blir allt mindre svårt varje gång och att du har mycket mer positiv energi under dagen.

Artiklarna publicerades ursprungligen i La Mente es Maravillosa.