7 övningar för att förvandla din kropp på 4 veckor

mars 21, 2018
Med de här övningarna kommer du bränna fett på specifika områden och tona kroppen. Om du är konsekvent kan du se resultat på bara några veckor.

Om du vill hålla dig i form och ta hand om kroppen så gott det går kan du göra det med följande enkla övningar i ditt eget hem. Du måste bara följa de mycket enkla stegen för att förvandla din kropp på endast fyra veckor.

Plankan

Hur man gör

Plankan är en isometrisk övning, vilket betyder att den utförs från en statisk position. Nyckeln till att göra den rätt är att hålla kroppen i en optimal position. För att göra det måste du hålla ryggen och benen raka, och se till att ländryggen inte svankar.

Vad gör den?

Plankan tränar buken

När man gör övningen på rätt sätt hjälper den till att träna musklerna i buken, ryggen, rumpan, benen och armarna. Det förbättrar din hållning såväl som dina muskler.

Stärk höfter och muskler

Hur man gör

Ställ dig på alla fyra på golvet. Sträck ut vänster ben och vänster arm för att bilda en rak linje. För sedan in dem tills vänster armbåge vidrör vänster knä. Upprepa på andra sidan.

Vad gör den?

Övningen hjälper dig att träna överkropp och höftmuskler. Den stärker även ryggmusklerna, rumpan och midjan.

Knäböj

Klassiska knäböj

Hur man gör

Knäböj är en klassiker som passar perfekt när du vill förvandla din kropp. För att göra dem rätt ska du sätta fötterna i axelbredd.

Medan du står börjar du långsamt sänka dig nedåt, som om du tänkte sätta dig på en stol. Se till att knäna är rakt ovanför fötterna och att ryggen är rak. Det kan hjälpa att hålla ut armarna framför dig för balansens skull. Gör knäböjen så långsamt som möjligt.

Vad gör de?

Knäböj hjälper dig att avsevärt stärka rumpan, höfterna och vaderna.

Armhävningar för att förvandla kroppen

Hur man gör

Alla har vi nog gjort en armhävning eller två, så det borde inte vara alltför svårt. Som du vet behöver du vara i plankpositionen med armarna raka för att göra en armhävning. Böj sedan på armarna för att sänka dig mot golvet så långt du kan.

Kom ihåg att nyckeln är att hålla rygg, höfter och ben raka, vilket håller dig i linje. Sträck sedan på armarna för att återgå till utgångspositionen.

Vad gör de?

Med armhävningar tränar du bröstmusklerna, armarna och buken, vilket är bra om du vill förvandla din kropp på kort tid.

Situps

Kvinna gör sit ups

Hur man gör

För att göra situps måste du ligga  på rygg, sätta händerna bakom huvudet och böja på benen vid knäna.

Lyft sedan överkroppen så att bröstet nästan kommer i kontakt med knäna. Gå långsamt tillbaka till utgångspositionen och fortsätt med samma rörelse. Situps görs vanligtvis i set.

Vad gör de?

Med situps kan du träna musklerna i överkroppen samtidigt som du bränner ansamlat fett.

Mag- och rumpmuskler

Träna mage och rumpa

Hur man gör

För att träna både mag- och rumpmusklerna ska du ställa dig på händer och fötter på golvet och hålla ryggen spänd.

Lyft sedan benet så högt du kan och börja höja och sänka kroppen utan att den andra hälen släpper golvet.

Vad gör det?

Du tränar höftmusklerna, buken och rumpan.

Midjan

Hur man gör

Att träna midjan är viktigt för att få en fin, vacker kropp. För det måste du lägga dig med ansiktet nedåt på golvet med armarna böjda eller placerade under huvudet.

Lyft sedan överkroppen så mycket du kan, stanna i positionen i någon sekund och återgå sedan till den inledande positionen. Upprepa denna procedur i några minuter.

Vad gör det?

Du tonar och stärker musklerna i ryggraden.

Glöm inte att du måste upprepa övningarna i två veckor för att de ska börja ge resultat. Ägna två minuter åt varje.

MER FÖR DIG