5 anledningar att göra armhävningar varje dag

Om din kropp inte är van vid att göra armhävningar ska du inte tvinga den för mycket i början. Börja långsamt och öka gradvis din träning.

Träning är ett av de bästa sätten att bränna kalorier, tappa vikt och tona dina muskler tills du fått den figur du vill ha. Men inte alla övningar involverar kroppens alla muskelgrupper, och i de flesta träningsrutiner måste du kombinera en kardiovaskulär rutin med styrketräning för att träna olika regioner.

Armhävningar är som tur är en ”allt i ett”-övning som gagnar flera delar av kroppen utan att du måste lägga till nya övningar till din rutin eller jobba hårdare.

Det är fortfarande en bra idé att komplettera armhävningar med andra övningar, men att bara göra dem har fortfarande en stor påverkan på din form.

Stärker din överkropp

Genom att progressivt öka antalet armhävningar du gör varje dag bygger du styrka i överkroppen utan att lägga till kilovis med muskler.

Denna enkla övning tränar ditt bröst och dina axlar, vilket hjälper dig att få en stark och deffad överkropp.

Tränar dina magmuskler

Smal-midja

Trots att armhävningar tekniskt sett är träning för överkroppen tränas även andra muskelgrupper om de görs på rätt sätt. När du håller buken rak under träning hjälper det till att stabilisera din ryggrad. Det stärker och tonar i sin tur magen utan att specifikt rikta in sig på magmusklerna.

Ökar dina energinivåer

Trots att träning kan verka som det värsta sättet att lindra trötthet eller svaghet kan några armhävningar faktiskt ge dig en energiskjuts. De förbättrar din cirkulation, genererar kroppsvärme och får din hjärna att arbeta mer effektivt.

Det bästa är att du kan göra armhävningar praktiskt taget överallt, och kan ses som en snabb återladdning utan att du behöver förlita dig på energidrycker eller piller.

Ökar bendensiteten

Starka-axlar

När din kropp blir äldre försämras din bendensitet, vilket ökar risken för frakturer. Viktträning är en viktig komponent av att bibehålla starka ben, och du kan även få denna fördel från armhävningar.

Armhävningar tränar flera muskelgrupper utöver handleder och armbågar, vilket stärker dina ben och minskar risken för skador.

Ökar den grundläggande ämnesomsättningen

Vid en armhävning tvingas din kropp använda flera muskelgrupper samtidigt. Det får ditt hjärta att jobba hårdare för att pumpa blod och din andning snabbas upp. Det leder till att din ämnesomsättning ökar, vilket är centralt för viktnedgång och bättre hälsa.

På bara ett ögonblick får du både konditions- och styrketräning.

Hur gör man armhävningar?

Armhävningar

Nu när du fått några övertygande anledningar till att börja göra armhävningar varje dag vill du otvivelaktigt anamma denna rutin.

Om du vill bygga muskelmassa, bränna fett och förbättra din generella form bör du uppmärksamma följande tips för att säkerställa att du gör rätt.

  • Lägg dig med ansiktet nedåt på golvet eller på en yogamatta. Håll ihop fötterna så att du känner kroppsvikten i bröstet.
  • Placera handflatorna på golvet bredvid dig i ungefärlig axelbredd.
  • Sträck på tårna så att de nuddar golvet.
  • Tryck upp dig själv med armarna och stöd din vikt på händer och tår. Ditt huvud bör vara i rak linje med dina tår.
  • Sträck ut armarna och håll denna helt utsträcka position. Böj sedan på armbågarna och återgå till startpositionen.

Du kan göra så många armhävningar du kan, men pressa dig inte för mycket om du inte är van. Så snart du känner att du behöver en paus bör du vila och sedan köra igen när du är redo.

Du kan göra flera uppsättningar och öka det totala antalet i takt med att kroppen justerar sig.

Det är en bra idé att göra två extra armhävningar per dag, men det är även viktigt att din kropp får vila.

Till slut kommer du kunna göra dem alla i en uppsättning utan att sluta. Ett enkelt mål till att börja med är att göra tolv armhävningar under tre dagar och börja öka efter det.