5 rekommendationer för att förbättra din hållning och lindra ryggsmärta

Prova att avsätta några minuter varje dag åt att stretcha. Det hjälper dig att motverka ryggsmärtor.
Förbättra din hållning för att undvika ryggsmärta

Hur är din hållning? Visste du att du kan lindra ryggsmärta genom att förbättra hållningen? Ryggsmärtor beror på olika faktorer, varav vissa är jobbigare än andra.

De uppkommer för det mesta på grund av dålig hållning.

En dålig rygg och axelhållning bidrar till uppkomsten av olika smärtor i t.ex.:

Dålig hållning kan dessutom bero på fysiskt arbete om du inte gör det på rätt sätt, om du sover på obekväma ytor eller om du leder en stillasittande livsstil.

Stillasittande och kroppshållning

Dålig och bra hållning

Nu för tiden gör vi de flesta aktiviteter hemma. Det kan verka bekvämt, men det har lett människan till att bli väldigt stillasittande.

Lägg sedan till de datorer och mobila enheter som finns hemma eller på universitet, skolor och kontor, och vi blir ännu mer stillasittande. Med det uppstår en dålig hållning som inte är naturlig för kroppen.

Rekommendationer för att förbättra din hållning

Prioritera din komfort

Det spelar ingen roll om du måste studera eller jobba; oavsett vad du gör måste det vara med så bekvämt som möjligt.

Vi rekommenderar att du försöker ändra miljön där du spenderar mest tid:

  • Använd en bekväm stol.
  • Håll din rygg rakt mot stolsryggen.
  • Ställ in höjden på skärmen så att den är precis framför dina ögon för din ryggrad inte ska luta.

Använd din fantasi

Kvinna tänker på en bänk

Allt vi rekommenderar att du gör för bättre hållning kan låta lite strikt, men det behöver inte vara så. Du kan också ha kul, lära dig och hjälpa din kropp.

Ett alternativ för att få bra hållning är att använda din fantasi.

  • Tänk dig att du har ett snöre som är fäst på toppen av huvudet (det kan även vara vid toppen av nacken).
  • När din kropp börjar huka sig ska du tänka på snöret för att hjälpa dig sitta rakt.

Använd bekväma kläder

Lösa eller bekväma kläder främjar inte bara bra hållning, utan hjälper även till att motverka smärta i kroppen. Det inkluderar din rygg.

  • Rekommendationen gäller även dina skor. Det är bättre om de är lägre.

Om du följer dessa råd förbättrar du ditt blodflöde och din kropps allmänna syresättning.

Ta aktiva pauser

Kvinna sträcker på sig på kontoret

Många företag har börjat fokusera på att anlita hälsoexperter för att lära sina anställda om en stillasittande livsstil.

Men du kan även göra det själv. För att förbättra din hållning och motverka ryggsmärta behöver du bara ta aktiva pauser.

  • Stretcha eller jogga på plats, eller ta en promenad runt kontoret. 15 till 20 minuter räcker.

Kontrollera din andning

Andas in genom näsan och ut genom munnen. Du kan även förbättra din hållning genom att utöva discipliner som yoga eller pilates.

Genom att lära dig andas ordentligt ser du till att syret når varje hörn av din kropp. Det hjälper även mot ryggsmärtor.