Att få barn på sommaren: tips i värmen

januari 3, 2020
Att få en bebis på sommaren är fördelaktigt på många sätt. Det är en bra tid att slappna av och njuta av bebisens ankomst med hela familjen. Du bör dock ta vissa förebyggande åtgärder under denna varma period.

Tanken på att få barn på sommaren är något många gravida mödrar tänker på. De kan till och med oroa sig för värme och återhämtning under denna del av året.

Men att få barn på sommaren har även många fördelar. I denna artikel ska vi dela med oss av några hjälpsamma tips, så att du ser att det inte är så svårt som du kanske befarar.

Fördelarna med att få barn på sommaren

De flesta åker på semester under sommaren. I princip alla väljer att ta ut ett par semesterveckor och barnen behöver inte gå i skolan. Familj och vänner kommer alltså ha mer tid åt dig och din bebis.

Vädret kan även låta er lämna hemmet för att gå på promenader och bara rensa huvudet. Se dock till att välja de svala timmarna under dagen.

Under denna årstid kommer människor i allmänhet även vara mindre stressade och njuta av lugnet.

Kvinna med nyfödd

Att få barn på sommaren har sina fördelar. Det är en bra tid att slappna av och njuta av bebisens ankomst med hela familjen.

Råd för gravida mödrar som ska förlösa på sommaren

Om du väntas förlösa på sommaren bör du följa dessa rekommendationer för att säkerställa ditt och barnets välmående:

1. Se upp med vad du äter om du ska få barn på sommaren

Ät små men mer frekventa måltider. Att följa en hälsosam kostplan är givetvis viktigt under årets alla dagar, men speciellt om du är gravid eller precis har fött.

Experter rekommenderar att man äter fem mindre måltider om dagen. Du kanske även märkt att du känner dig manad att äta mer frukt och grönsaker denna tid på året, så lyd din kropp.

De kommer hjälpa dig att bibehålla vätskebalansen och ge dig de vitaminer du behöver.

På sommaren löper du högre risk att bli uttorkad eller drabbas av värmeslag, så glöm heller inte att dricka ordentligt – minst åtta glas vatten om dagen.

Du bör även undvika att exponera dig för solen mellan 12 och 16, och se till att bära lätta kläder.

Du kanske även vill läsa: Hur man kan behandla blödning efter förlossning

2. Var inte rädd för att amma

Att amma en bebis är naturligt och hälsosamt, och du ska inte skämmas över att göra det på allmänna platser. Om du tycker att det känns jobbigt ska du bära en tröja som är lätt att lyfta samtidigt som den täcker dig.

Det är även normalt att du känner dig törstig och svettig när du ammar en bebis. Drick vatten medan din bebis äter och lägg en bit gasbinda under dess huvud för att absorbera fukten.

Ammande bebis

Om du inte ammar ska ni komma ihåg att alltid planera er tid utanför hemmet så att bebisen har tillgång till mjölkersättning när den behöver. Tänk på att den också måste bibehålla sin vätskebalans.

3. Var uppmärksam på hygienen

Efter förlossningen kan du märka av blodiga vaginala flytningar som kan vara i upp till 90 dagar. Dessa flytningar kallas för avslag och har en karaktäristisk lukt som kan vara oangenäm.

Om du genomgick periotoni måste du dessutom ta hand om såret, helst med en mild tvål och vatten. Det är viktigt att undvika fukt i området.

Om du får barn på sommaren kan de karaktäristiska värmevallningarna och svettningarna som kommer efter förlossningen bli mer märkbara.

De orsakas av hormonförändringar och amningen, men duschar kan lindra symptomen.

Du kan faktiskt duscha dagen efter att du fött barn, men du bör undvika bad eftersom livmoderhalsen tar tid på sig att återgå till sin normala position. Om du bara kan vattnet komma in och orsaka en infektion.

4. Skjut upp sommarresor

Att resa med en bebis behöver inte vara svårt, men experter rekommenderar att man väntar ett tag efter att man fött barn innan man reser.

Om ni beslutar er för att resa ändå ska du se till att det är till en plats med bra sjukvård.

5. Följa dessa grundläggande tips för att hantera värmen

Att få barn på sommaren innebär att man måste tampas med värmen, som kan vara ganska hög på vissa håll, även i Sverige. Men det finns vissa tips för att härda ut.

Det första är att stänga dörrar och fönster när det är som varmast ute eller när solen ligger på, och öppna dem när det blir svalare.

Om ni har luftkonditionering eller fläktar kan det definitivt vara värt att slå på dem, men undvik att bebisen ligger i drag eller får kalluft på sig.

Kyl ned rummet en timme innan läggdags och undvik sedan att använda apparaterna ifråga.

Som vi sade tidigare ska du även komma ihåg att ha bekväma och luftiga kläder samt endast promenera när det är svalt ute.

Läs även: Pilates under graviditeten: är det en bra idé?

Slutsats om att få barn på sommaren

Att få barn är fantastiskt, och att det sker på sommaren förminskar inte det alls. Stressa inte upp dig över det! Lär dig att hantera värmen med tipsen vi delat med oss av här.

  • Panthangi, V., West, P., Savoy-Moore, R. T., Geeta, M., & Reickert, E. (2009). Is Seasonal Variation Another Risk Factor for Postpartum Depression? The Journal of the American Board of Family Medicine. https://doi.org/10.3122/jabfm.2009.05.080066
  • Pregnancy, Childbirth, Postpartum and Newborn Care: A Guide for Essential Practice. 3rd edition. Geneva: World Health Organization; 2015. M, INFORMATION AND COUNSELLING SHEETS. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK326681/
  • Counselling for Maternal and Newborn Health Care: A Handbook for Building Skills. Geneva: World Health Organization; 2013. 11, POSTNATAL CARE OF THE MOTHER AND NEWBORN. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK304191/
  • Fletcher, S., Grotegut, C. A., & James, A. H. (2012). Lochia Patterns Among Normal Women: A Systematic Review. Journal of Women’s Health. https://doi.org/10.1089/jwh.2012.3668
  • Karsnitz, D. B. (2013). Puerperal infections of the genital tract: A clinical review. Journal of Midwifery and Women’s Health. https://doi.org/10.1111/jmwh.12119