Pilates under graviditeten: är det en bra idé?

november 21, 2019
Pilates under graviditeten rekommenderas ofta för mödrar. Få reda på varför och huruvida det är en god idé i denna artikel.

Pilates under graviditeten kan vara väldigt fördelaktigt, men bara om man har vissa saker i åtanke.

Träning under graviditeten gagnar både mamma och bebis. Generellt rekommenderar läkare att gravida kvinnor ägnar sig åt träning som inte påfrestar kroppen, som simning, promenader och yoga.

Men pilates borde väl också kunna inkluderas i denna rekommendation?

Pilates under graviditeten: vad är det?

Stretchande kvinna

Pilates är ett träningsprogram som tränar både kropp och sinne.

Joseph Hubertus Pilates var skaparen av denna form av fysisk träning. Den togs fram för att träna kropp och sinne på samma gång, och målet är att främja koncentration, kontroll och andning.

Du kan utföra pilates på marken eller med träningsredskap. Din kropp jobbar för att öka sin styrka, förbättra flexibiliteten och smidigheten. Känslomässigt hjälper det till att öka självkänslan.

Men ska man utöva pilates under graviditeten? Svaret beror på varje kvinnas fysiska tillstånd.

Varje person och graviditeten är unik, så din barnmorska bör slå fast huruvida du kan utöva pilates eller inte.

Att utöva pilates kan hjälpa till att stärka moderns kropp. Men tala alltid med din läkare innan du påbörjar en ny träningsrutin.

Hur man utövar pilates under graviditeten

Kvinna med boll

Diverse studier slår fast att kvinnor med lågriskgraviditeter kan gagnas av pilates.

Om du träffat läkaren och denne slagit fast att det är säker för dig att utöva pilates är det dags att bestämma hur ofta du ska göra det.

Rekommendationerna varierar från specialist till specialist. Här kommer några observationer om frågan från Journal of Yoga and Physical Therapy.

  • Du kan utöva pilates från graviditetens start till förlossningen. Du ska dock alltid göra det under medicinsk uppsikt.
  • Gör det 2-3 gånger i veckan.
  • Under den första trimestern bör din träning inte överskrida 20 minuter. Senare kan du utöka det till 45-60 minuter.
  • När du utför pilates är det viktigt att du fokuserar på att göra övningarna korrekt.

Upptäck: Ischias under graviditeten: orsaker och symptom

Fördelarna med pilates för gravida

Kvinna utlovar pilates under graviditeten

Pilates kan hjälpa dig att må bra fysiskt och känslomässigt under graviditeten.

Pilates under graviditeten kan vara väldigt fördelaktigt för både dig och din bebis, inte bara fysiskt, utan känslomässigt.

Bland fördelarna hittar vi:

  • Minskad rädsla för förlossningen: andningsteknikerna i pilates kan hjälpa kvinnor att bättre klara av sammandragningarna.
  • Förbättra din framtida vidgning tack vare att du jobbar med flexibiliteten.
  • Stärker bäckenbotten.
  • Förbättra din flexibilitet och koordination.
  • Du lär dig att andas och utöva självkontroll, vilket kommer vara till stor hjälp under förlossningen.
  • Förebygger åderbråck, hemorrojder och ryggvärk.
  • Förbättra din självkänsla.
  • Tonar din kropp.
  • Utöva avslappning.
  • Förbättrar din sömn och förebygger sömnlöshet.

Du kanske även vill läsa: Blödningar under graviditeten: varför uppstår de?

När är pilates inte rekommenderat under graviditet?

Mäter gravid kvinnas blodtryck

Hypertoni är en möjlig indikator på graviditetstoxikos och en av de huvudsakliga kontraindikatorerna för att utöva pilates.

Som vi sade tidigare bör din läkare vara den som beslutar huruvida du ska göra pilates. Generellt är denna träningsform inte rekommenderad i fall som:

  • Gravida kvinnor med högt blodtryck.
  • För tidig fostervattenavgång.
  • Vid försenad tillväxt i livmodern.
  • Hos kvinnor med graviditetstoxikos.
  • Om det är en högriskgraviditet.

Försök att delta i pilatespass som är framtagna för gravida kvinnor, för vissa av övningarna rekommenderas inte i detta tillstånd. Dessa inkluderar djupa stretchövningar och de som utförs uppochned.

Pilates under graviditeten kan medföra många fördelar för dig och din bebis. Du bör dock kolla med din läkare innan du börjar.

Kom ihåg att du inte bör göra några plötsliga förändringar i dina vanor under graviditeten utan att tala med din barnmorska. Din och barnets hälsa måste alltid komma först.

  • Dilek S G. Pregnancy Pilates and Benefits of Pregnancy Pilates during Childbirth. J Yoga & Physio. 2018; 5(1): 555652. DOI:10.19080/JYP.2018.05.555652.002
    King M, Green Y (2002) Pilates workbook for pregnancy. Octopus Publishing Group, Canada.
  • NCBI. (2009). Effects of natural childbirth preparation versus standard antenatal education on epidural rates, experience of childbirth and parental stress in mothers and fathers: a randomised controlled multicentre trial. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19538406
  • Balogh, A. (2005). Pilates and pregnancy. RCM Midwives : The Official Journal of the Royal College of Midwives, 8(5), 220—222. Retrieved from http://europepmc.org/abstract/MED/15960329