Fantastiska övningar för att stärka synen

juni 13, 2017
Vill du stärka synen och förhindra framtida skador? Gör ögonövningar ofta för att förebygga eventuella skador från överexponering för datorskärmar.

Problem med ögonhälsa och syn har ökat markant de senaste decennierna. Även om de flesta ignorerar det är det ett problem som är relaterat till överanvändning av elektroniska enheter. Men som tur är, finns det övningar som kan användas för att stärka synen.

Kan man stärka synen?

Många problem med ögonen härrör från genetiska eller miljörelaterade problem. Men fler och fler människor utvecklar ögonproblem på grund av kontinuerlig exponering för skenet från datorskärmar. Det mest oroande är att många trots varningarna fortsätter att använda dessa enheter utan att vidta förebyggande åtgärder. Dessutom ignorerar många av oss även råd som kan minimera deras negativa effekter.

Konsekvenserna är inte omedelbara, men efter ett tag kan ögonrelaterade symtom och problem börja dyka upp. Dessa påverkar också din förmåga att se tydligt. Därför är det viktigt att ta bättre hand om din ögonhälsa. Om du gör följande övningar varje dag låter du ögonen slappna av och stärker på så sätt synen.

1. Avslappningsövning

kvinna som håller för ena ögat med handen
Den här enkla avslappningsövningen är perfekt för att slappna av dina ögon, speciellt efter en lång arbetsdag framför datorn. Övningen bidrar till att lindra visuell stress. Samtidigt främjar det din synskärpa och minskar ljuskänsligheten.

Gör så här:

  • Avlägsna dig från din datorskärm, helst till ett lugnt utrymme. Se till att dina händer är rena. Gnugga handflatorna tills de känns varma.
  • Därefter sluter du dina ögon och täcker dem med dina varma handflator. Applicera inte tryck.
  • När du täcker dina ögon, se till att din näsa hålls fri så att du kan andas normalt. Däremot måste fingrarna hållas ihop så att inget ljus kommer in.
  • Föreställ dig ett djupt mörker. Fokusera på att koppla av din syn medan du andas långsamt.
  • Gör övningen i 2 till 3 minuter. Öppna sedan dina ögon igen.

2. Öppna och stäng dina ögon

Att öppna och stänga dina ögon på ett överdrivet sätt är en intressant aktivitet. Det slappnar av dina ögon och minskar effekterna av datorskärmsljus. Det är så enkelt som det verkar; det slappnar av ögonen, ökar tårproduktionen och gör ögonen mindre röda.

Gör så här:

  • Stäng dina ögon hårt i 5 sekunder. Öppna dem sedan så mycket som möjligt i 3 till 5 sekunder.
  • Gör 10 till 12 repetitioner i rad.

3. Fingertoppsmassage

kvinna som masserar ögonlocken
En enkel massage med fingertopparna kan öka hydreringen av ögonen. Det förebygger torrhet från kontinuerlig användning av elektroniska apparater.

Gör så här:

  • Gå först till ett lugnt utrymme med svagt ljus och stäng dina ögon. Ge därefter ögonlocken en mild massage med fingertopparna.
  • Applicera försiktigt tryck på ögonlocken. Gör slutligen cirkulära rörelser i 8 till 10 sekunder.
  • Gör 8 repetitioner och vila sedan.

4. Cirkulära rörelser

Cirkulära ögonrörelser hjälper dig att stärka synen. Det kan bidra till att förebygga förändringar av hornhinnan och gula fläcken. Genom att göra det minskar du stressen från sömnighet. Samtidigt ökar du ögonens fuktning och cirkulation.

Gör så här:

  • Rör dina ögon i en cirkelrörelse som går medurs.
  • Gör 21 rotationer. Vila i 30 sekunder. Därefter gör du samma antal rotationer moturs.

5. Fokuseringsövning

Fokus på tumme framför ögonen
Aktiviteter som baseras på fokusering är mycket bra för att stärka synen. De är också bra för att bekämpa suddig syn. I det här fallet ska vi använda en penna. Du kan dock använda många andra saker.

Gör så här:

  • Ta först en penna i ena handen, håll ut den på armlängds avstånd framför dig.
  • Flytta därefter din hand långsamt för att föra pennan tillbaka mot näsan. Sluta inte titta på pennan.
  • Flytta den sedan åt sidorna och vidare framåt. Fokusera hela tiden blicken på pennan.
  • Gör 10 till 20 repetitioner.

6. Imaginärt skrivande

Imaginärt skrivande är en annan bra övning för att stärka synen. Det bidrar till att minska förtida ögondegenerering.

Gör så här:

  • Stå framför en vägg, helst en vit. Låtsas skriva med dina ögon utan att flytta huvudet.
  • Ju större du kan göra bokstäverna, desto starkare blir din syn.
  • Vila i 20 sekunder. Gör 5 repetitioner.

Du kan stärka synen både naturligt och effektivt. Dessutom tar det bara fem minuter om dagen! Gör dessa aktiviteter en gång om dagen för att se hur bra de är för att slappna av ögonen när de börjar kännas trötta.

Bates, W. H. (1978). The Cure of Imperfect Sight by Treatment Without Glasses. Eye Training. https://doi.org/10.1093/bjaceaccp/mkr018

Malik, A. N. J., Cassels-Brown, A., Wormald, R., & Gray, J. A. M. (2013). Better value eye care for the 21st century: The population approach. British Journal of Ophthalmology. https://doi.org/10.1136/bjophthalmol-2012-302067

Wang, J. G., & Sung, E. (2002). Study on eye gaze estimation. IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics, Part B: Cybernetics. https://doi.org/10.1109/TSMCB.2002.999809