Blir du ofta stressad? Lär dig japansk terapi för att slappna av!

japansk terapi

Stress har blivit ett problem för tusentals människor i hela världen som lider av för många arbetsuppgifter, hushållsuppgifter, personliga problem, sjukdomar, mm. Stressade personer kan ofta inte utföra sina dagliga sysslor och det leder till andra problem, både känslomässiga och fysiska. Då kan japansk terapi vara ett alternativ.

Det finns idag många sätt att motverka stress. Det är mycket viktigt att lära sig kontrollera stressen när den uppkommer, eftersom den i annat fall kan utvecklas till ett värre problem. Om det går så långt kan man behöva ta till mediciner och olika terapier.

För att stressen inte ska gå för långt kommer vi idag lära dig mer om japansk terapi för att du ska få balans i din kropp och ditt liv, och för att du ska kunna undvika smärta – både känslomässig och fysisk.

Vad innebär japansk terapi?

För att kunna utföra japansk terapi för att motverka stress och slappna av behöver du tänka dig att varje finger på handen representerar en känsla eller en attityd. Varje finger används för att med massage behandla olika känslor.

Innan du går vidare med japansk terapi behöver området du arbetar med vara ‘aktiverat’, och du behöver känna av dina rytmiska hjärtrörelser. Dessa är de känslor som varje finger representerar inom japansk terapi:

  • Tummen: Motverkar känslor som oro och nervositet.
  • Pekfingret: Kontrollerar rädsla.
  • Långfingret: Motverkar ilska och irritation.
  • Ringfingret: Är kopplat till sorg och depression. Hjälper dig ta beslut.
  • Lillfingret: Lugnar ångest och framhäver positiva känslor.

Japansk terapi är väldigt enkel och används ofta inom traditionell, orientalisk medicin. Det kan vara ett enkelt sätt att lindra stress i ditt eget hem. Genom att massera fingrarna kan du uppnå en större känsla av balans, både mental, fysisk och spirituell.

Andra naturliga lösningar för att motverka stress

japansk terapi

Utöver japansk terapi finns det även andra naturliga alternativ du kan använda för att bli av med negativa känslor:

  • Andas: Olika vetenskapliga undersökningar har visat att ordentlig andning minskar mängden av hormonet som kallas kortisol, och får dig istället att känna dig mer avslappnad och känner mindre ångest.
  • Aromterapi: Aromterapi är ett annat bra alternativ för att slappna av och göra dig av med negativa känslor som exempelvis stress. Aromer som lavendel, mejram, citron, apelsin eller kamomill har egenskaper som är väldigt fördelaktiga för att motverka stress och ångest.
  • Drick avkok: Att dricka olika typer av avkok kan vara en fantastisk metod för att motverka stress, depression och ångest. Avkok på lavendel, mejram, citron, apelsin, kamomill och passionsblomma är några av de mest effektiva för att motverka stress, depression, ilska, ångest och sömnlöshet, mm.
  • Skratta: Ett av de bästa sätten att motverka stress är helt enkelt att skratta. Olika studier har visat att skratt minskar mängden av de hormoner och substanser som orsakar stress, ångest och olika smärtor. Faktum är att en nyligen utgiven studier pekar på att skratt har en mild smärtstillande effekt, ungefär som aspirin. Perfekt för att motverka stress, smärta och rädsla.
  • Ögongymnastik: Stress påverkar synen och kan ge dagliga spänningar och smärtor i huvudet. För att motverka obehag i ögonen är det viktigt att träna synen och hjälpa ögonen att slappna av. Det du kan göra är att stirra på något i 30 sekunder – det kan vara ett träd eller vad som helst. Därefter blinkar du några gånger. Upprepa denna övning flera gånger om dagen.