Diabetes och sömnproblem – en vanlig koppling

14 december, 2018
Sömnproblem och diabetes går hand i hand. Läs för att få veta mer.
 

Visste du att oscillationer i blodsockernivåerna kan ligga bakom sömnproblem och brist på vila? För det är dessvärre så att diabetes och sömnproblem går hand i hand.

Detta är utan tvekan ett problem som det inte pratas om särskilt mycket. Detta till trots är det något som drabbar en stor del av befolkningen som lider av diabetes. Sömnproblem är framförallt vanligt bland personer med typ 2-diabetes, och visar sig vanligtvis på flera olika sätt.

Det kan röra sig om allt från klassiska Willis-Ekboms sjukdom till sömnapné eller ökat behov att gå på toaletten nattetid. Alla dessa faktorer leder till dålig vila, daglig trötthet och till och med förvärring av själva sjukdomen. Det är därför nödvändigt att komma ihåg dessa typer av problem och symptom för att kunna ta upp den med din läkare. I verkligheten kan behandlingen av dessa nattliga åkommor vara enklare än du tror.

Nedan ska vi erbjuda dig all information du behöver.

Diabetes och sömnproblem: vilken typ av koppling är det?

Vad-är-kopplingen-mellan-diabetes-och-sömn

Som vi redan vet är diabetes en sjukdom där kroppen har svårigheter att producera tillräckligt med insulin på egen hand. Detta resulterar i blodsockertoppar som utan tvekan är väldigt farliga. Hos typ 1-diabetes är det bukspottkörteln som inte kan producera insulin. I typ 2-diabetes är det som händer dock att kroppen kan producera det, men inte gör det vid optimala nivåer.

 

Intressant nog tenderar det att finnas en starkare koppling mellan typ 2-diabetes och sömnproblem, huvudsakligen på grund av dess oscillationer av blodsockernivåerna.

Låt oss ta en titt på vilka problem som kan uppstå och vad som orsakar dem.

Överdriven urinering nattetid

Diabetes och sömnproblem är kopplade på en rad olika sätt, men det vanligaste är när en person känner behovet att stiga upp 2-3 gånger per natt för att gå på toaletten eller dricka vatten.

Höga blodsockernivåer får oss att bli kissnödiga. När vår kropp har höga blodsockernivåer extraherar den vanligtvis vatten från vävnaderna. Inom kort känner vi oss uttorkade och därför törstiga. När vi druckit 1-2 glas vatten på natten kommer vi sedan behöva gå på toaletten – det är en ond cirkel!

På samma sätt får vi inte glömma att låga blodsockernivåer är kopplade till sjukdomskänsla, yrsel och svettningar. Detta kan också påverka vår sömnkvalitet.

Sömnapné

Snarkningar-kan-signalera-problem

Sömnapné är vanligt hos personer med diabetes. Dess ursprung är dock vanligtvis i viktproblem, och det är vanligt för person med typ 2-diabetes att även lida av fetma.

Detta får bröstet att sättas under högre tryck, vilket begränsar flödet av luft vid den nattliga andningen. Att snarka kan vara förvånansvärt farligt, det måste vi vara på det klara med. Diabetes och sömnproblem är kopplade, och därför måste vi komma ihåg att alla som snarkar kan ha drabbats av allvarligare hälsoproblem.

 

Glöm inte att apné innebär ett övergående uppehåll i andningen. Därför kan vi lida av lägre koncentration av syre i blodet om vi snarkar ofta.

Willis-Ekboms sjukdom

Det är möjligt att det är svårt för vissa att associera Willis-Ekboms sjukdom (eller restless legs syndrom som det tidigare kallades) med diabetes. Verkligheten är dock att kopplingen är närmre än du tror.

Denna nattliga åkomma har vanligtvis flera möjliga orsakar, inklusive järnbrist, höga blodsockernivåer och njurproblem. Om du dessutom är rökare ökar risken för Willis-Ekboms sjukdom avsevärt.

Det är därför viktigt att gå på läkarundersökningar regelbundet. Ibland kan något så vanligt som lite anemi förvärra dina problem med diabetes genom att utveckla detta syndrom.

Hur man förbättrar sin vila om man lider av typ 2-diabetes

Sovande-kvinna

Notera hur du kan förbättra dina sömnvanor med dessa enkla riktlinjer.

Din kost

  • För att förbättra kvaliteten hos din vila och undvika att gå på toaletten nattetid är det en god idé att dricka mindre vätskor innan du går till sängs.
  • Undvik stimulerande drycker, såsom koffein, shakes eller avkok.

Lite träning på eftermiddagen

 
  • Att träna regelbundet förbättrar kvaliteten hos din sömn.

Undvik elektroniska enheter

  • Två timmar innan läggdags är det en bra idé att lägga ifrån sig mobiltelefoner, bärbara datorer, surfplattor…
  • Dessa enheter överaktiverar din hjärna och påverkar sömnkvaliteten.

Ja till scheman

Det är nödvändigt att alltid försöka följa samma schema i så stor utsträckning som möjligt: ät på samma tider, gå till sängs vid samma tider, etc. Dessa riktlinjer och rutiner låter oss bättre justera vår dygnsrytm, vilket kommer förbättra både hälsa och vila.

Periodiska hälsoundersökningar

Eftersom diabetes och sömnproblem har en nära koppling skadar det aldrig att komma ihåg vikten av att tala med en läkare när man har frågor, problem eller symptom.

Glöm heller inte de periodiska undersökningarna för att bevaka din diabetes. Du får heller inte glömma att hålla koll på din vikt, möjliga näringsbrister, hjärthälsan, etc.

Alla dessa faktorer är även kopplade till din vila, så försök att förbättra din sömnkvalitet. Ta hand om dig så att din diabetes inte påverkar din livskvalitet. Det är värt det!