7 enkla sätt att dricka vatten oftare

juni 15, 2018
Om du tycker att det är tråkigt att dricka vatten kan du smaksätta det med fruktbitar eller aromatiska örter, och göra det godare att dricka. Du kan byta ut det mot vanligt vatten lite i taget.

Hur många gånger har du inte sagt att du ska börja dricka vatten oftare, men ändå misslyckats?

Det är en av de bästa huskurerna för många hälsoproblem, och det motverkar dessutom många sjukdomar. Vi ska berätta om 7 enkla sätt att dricka mer vatten varje dag utan större ansträngning.

Drick mer vatten för att förbättra din hälsa

Om du har bestämt dig för att dricka mer vatten ska du veta att det kommer påverka din hälsa på ett väldigt positivt sätt:

Ta med dig en flaska var du än går för att dricka vatten oftare

Kvinna med vattenflaska på gym

Vårt första råd är att ta med dig en vattenflaska var du än går. Den bör rymma minst en liter vatten, och du bör fylla den två gånger per dag.

Ha alltid med dig den så att du kan dricka utan att förlora någon tid.

Citron och is

Om du har svårt för att dricka vatten för att du är van vid juice, kaffe och läsk kan du gå igenom en ”avgiftningsprocess” och vänja din kropp vid att dricka vatten istället. När du har blivit van kommer du att tycka bättre om det.

Ett bra sätt att börja är att dricka vatten med citron och is. Du kan även lägga till lite stevia för att söta vattnet utan få i dig fler kalorier.

Ge det lite smak för att börja dricka vatten oftare

Vatten med bär

Ett annat alternativ för att vattnet ska bli godare är att smaksätta det.

För att göra det lägger du frukter, blommor eller aromatiska växter i vattnet i några timmar innan du dricker det.

Vattnet kommer inte bara att se godare ut, utan du får också en dryck med en fantastisk smak som kommer göra att du vill dricka den lite oftare. Det kan även övertyga personerna runt omkring dig att prova.

Sätt alarm och påminnelser för att dricka vatten oftare

Om du fortfarande har problem att dricka vatten efter alla tipsen ovan och du kommer ihåg att dricka det först i slutet av dagen kan en praktisk lösning vara att sätta alarm och påminnelser.

Det kan hjälpa dig att ta några klunkar då och då, istället för att dricka stora mängder på en gång.

Sätt en lapp på bordet, kylen eller i sovrummet, eller sätt ett larm på din mobiltelefon.

Efter att ha använt alarmen ett tag kommer du inte att behöva dem längre.

Träna ordentligt för att dricka vatten oftare

Gula hantlar och måttband

Ett sätt att dricka mer vatten är att svettas mer, vilket kommer göra dig törstig.

Det bästa sättet är genom att träna ordentligt två gånger per vecka.

Att träna bara en gång kommer också hjälpa dig att öka ditt vattenintag med en halvliter eller en liter utan större ansträngning, eftersom din kropp kommer att be om det.

Drick vatten vid lämpliga tillfällen

För att dra nytta av de medicinska fördelarna med vatten bör du alltid dricka det på tom mage.

  • Det bästa är att dricka vatten på tom mage så snart du går upp på morgonen, innan du har ätit något.
  • På morgonen bör du dricka två till tre glas vatten, lite i taget.
  • Du kan dricka resten av din dagliga kvot under resten av morgonen eller eftermiddagen.

Om du har svårt att sova ska du undvika att dricka vatten innan sängdags.

När hungern egentligen är törst

Vattenglas och spillt vatten

Visste du att vi ofta äter när vi inte är hungriga för att vi blandar ihop hunger med törst? Prova följande experiment:

När du är hungrig mellan måltiderna, drick en del vatten och vänta några minuter. Genom att göra det kommer du inte bara att få i dig mer vatten, utan kommer även bidra till att kontrollera din vikt genom att inte småäta.

Att dricka vatten en halvtimme innan en måltid kan också hjälpa dig att äta mindre.

MER FÖR DIG