Den japanska kosten: Sund asiatisk mat för viktminskning

Har du hört talas om hur den japanska kosten kan hjälpa dig att gå ner i vikt ? Många studier har visat fördelarna med denna typ av kosthållning. Färska livsmedel, små rätter, grönsaksbaserade drycker, ris, fisk… De är enkla delikatesser som du kan lära dig att tillaga och de kan hjälpa dig att gå ner i vikt. Vill du lära dig lite mer om den japanska kosten?

Hemligheten bakom den japanska kosten

sushi1. En befolkning som lever längre med knappt någon övervikt

Det är sant! Statistiken bevisar att man lever längre i Japan. Hemligheten är inte bara kosten, med dess nyttiga delikatesser som teriyaki och sushi, men även deras levnadsvanor. Trots att de är mycket hårt arbetande vet de hur man vilar, njuter av naturen, kopplar av, och varje dag drar nytta av små men sunda vanor.

Det är inte heller så vanligt att se överviktiga människor i Japan. I själva verket är bara 3% av kvinnorna överviktiga. Hur är det möjligt? Är det på grund av rå lax kanske? Eller är det på grund av sesamfrön, som sägs ge mycket kraft och energi? I själva verket följer japanerna några enkla steg som vi kommer att förklara nedan.

2. Vad består den japanska kosten av?

  • Det första steget är mycket enkelt – japaner äter alltid färskvaror och små portioner. Vad betyder det? Maträtterna kännetecknas av kvalitet och inte kvantitet. Med andra ord, ingen raffinerad mat eller mat som tillagas i mikrovågsugn, raffinerat mjöl, fet mat… Endast färska och naturliga livsmedel.
  • En annan aspekt att tänka på är hur de äter, långsamt och med glädje. Njut av varje måltid utan brådska genom att njuta av varje rätt så mycket som möjligt. Maten ser alltid aptitlig ut, och man gör stora ansträngningar för att presentera maten så vackert och tilltalande som möjligt. Man äter inte bara med magen, utan också med sina ögon. Detta är viktigt.
  • Ett till viktigt faktum: Japaner konsumerar inte mejeriprodukter. De äter inte mycket bröd eller kött heller. De tycker mer om ris, grönsaker och fisk. Färsk rice

    • japansk-soppa

      • En mandarin
      • En kopp misobuljong: Oroa dig inte. Du kan hitta ingredienser som miso om du går till den utländska hyllan i din matbutik. Detta är den typiska soppan man äter på morgonen på grund av dess energi och det låga fettinnehållet. Den är gjord på tonfiskbuljong, tofu, sjögräs, miso (aromatisk pasta gjord på soja) och gräslök.
      • En kopp grönt te

      Lunch

      grönt-te

      • Ett urval av sashimi (detta är en tallrik med olika typer av rå fisk), tillsammans med soja och wasabi (var försiktig med wasabi – vid första anblicken kan man tro att det är avokado, men det är mycket starkt).
      • En skål med fullkornsris
      • En apelsin
      • En kopp grönt te

      Kom ihåg att även följa japanska livsstilsvanor: de mediterar ofta, tar gärna cykeln eller promenerar, lever i nuet, och njuter av de små sakerna i livet.