Fördelarna med att äta frukt till frukost

äta frukt till frukost

Vad har du vanligtvis till frukost? En kopp kaffe? Du kanske är en av de lämnar huset utan någonting i magen? Det är mest troligt att du då inom kort känner dig trött och inte har någon energi.

Att inte äta mycket till frukost eller inte äta frukost alls är en dålig vana hos många som känner att de inte har tillräckligt med tid. Vi kan dock försäkra dig om att det bästa sättet att lämna huset är att ha ätit frukt. Det ger dig alla de vitaminer du behöver och låter dig även tillreda din frukost på bara några minuter.

De stora fördelarna med att äta frukt till frukost

Att äta frukt till frukost rekommenderas till alla, även äldre och barn. Många kan se det som ganska tråkigt med ett äpple, en banan eller en klase med druvor. Du skulle kanske hellre vilja äta något med choklad på morgonen!

Men om du äter dessa typer av sötsaker på morgonen kan du skada din hälsa. Varför? För att du inte får i dig näringsämnen, bara kalorier. Du blir inte mätt och då behöver du snart äta igen eftersom dina energinivåer snabbt sjunker.

  • Tänk tillbaka till när du har varit utan mat i 6 till 8 timmar och magen är tom. Du kan inte fylla magen med vad som helst, och allra minst med kalorier och fett som exempelvis tårtor. Det tar för lång tid för kroppen att smälta, du får inte i dig speciellt mycket näring och du blir även hungrig ganska snart igen.
  • Frukt är å andra sidan rikt på socker som kroppen kan bryta ner utan större problem och de är även väldigt fördelaktiga för hjärnan under de första timmarna på dagen. Tänk på att detta organ behöver 20% av den totala energi och att glukos är viktigt för många av de grundläggande funktionerna. Frukt är ett mirakellivsmedel för att du ska klara av dagen.
  • Frukt är även rikt på fibrer, vatten, vitaminer och mineraler som hjälper dig att bibehålla vätskebalansen och motverka förstoppning. Kom dock ihåg att du bör också bör äta något med protein och långsamma kolhydrater. På det sättet bibehåller du en hälsosam kosthållning, som även är balanserad och varierad.

Vilka är de bästa frukterna till frukost?

äta frukt till frukost

Att äta frukt till frukost är bland det bästa som du kan göra för att börja dagen… men vilka passar bäst?

Hälsosamma och originella sätt att äta frukt till frukost

äta frukt till frukost

  • En skål havre med 5 jordgubbar och en halv kiwi.
  • Naturlig papayayoghurt och ett halvt äpple med 3 nötter.
  • En naturlig grekisk yoghurt med persikoskivor, samt lite grapefruktjuice.
  • Sallad med spenat, ananasbitar och nötter. Ett glas apelsinjuice till det.
  • Naturlig päronjuice. En skål med vattenmelon och mandlar.
  • Ananasbitar med två matskedar havre. En kopp grönt te.
  • En skål med två matskedar grekisk yoghurt och ett plommon i bitar, plus naturlig apelsinjuice.
  • En banan i bitar med honung, samt naturlig apelsinjuice med en matsked öljäst.
  • En mandarin, en tortilla med spenat och granatäpplejuice.

För att avsluta vet vi att det inte alltid finns tid på morgonen att tillreda frukost. De flesta av dessa frukostar behöver dock inte ta så lång tid. Du behöver bara skära frukterna i bitar och använda en mixer.

Med lite vilja och ansträngning kommer det vara värt besväret. Att äta frukt på morgonen hjälper din matsmältning, du kommer känna dig mättare och du kommer bli på bättre humör. Om du också inkluderar lite protein, som exempelvis ägg eller skinka, får du i dig ett komplett set med näringsämnen. Varför inte testa?