Är det hälsosammare att äta gula eller gröna bananer?

När det kommer till att välja mellan gröna eller gula bananer är de mogna 8 gånger mer effektiva för att stärka immunförsvaret.
bananer

Bananer är en av de frukter som konsumeras mest i hela världen, då de har en utsökt smak och är mycket ekonomiska och hälsosamma. Många har dock slutat äta dem för att det finns myter som säger att de gör oss tjocka. Men det är inte sant. Måttlig konsumtion av bananer för med sig många fördelar för de som har en balanserad kost.

Vilka är fördelarna med bananer?

Bananer är rika på kolhydrater, som är en av de främsta energikällorna för kroppen. Dess höga sockerhalt kompenseras dock med en låg fettnivå och en hög fibernivå, som hjälper till att reglera absorptionen av sockret.

Denna frukt gör att vi känner oss mätta och den är en bra källa till kalium. Kalium minskar vätskeretention i kroppen och är även bra för att behandla sjukdomar som hypertoni och reumatism.

bananer

100 gram banan ger oss 90 kalorier, så den innehåller ganska många kalorier. Men om vi äter den i måttliga mängder kan vi dra nytta av dess fördelar och bibehålla en stabil vikt.

Utöver dess utsökta smak medföljer även viktiga C-vitaminer, som hjälper till att stärka immunförsvaret, och vitamin B-6, som är nyckeln till att skapa nya celler i kroppen.

Bananer förbättrar cirkulationen och motverkar muskelkramper, är bra på att motverka depression och minskar nivåerna av det dåliga kolesterolet, samt är bra för huden och håret och till och med matsmältningen. Det finns många anledningar att lägga till bananer i kosten. Men är det bäst att äta dem gröna eller mogna?

Välj gröna eller mogna bananer enligt dina behov

bananer

Det finns de som föredrar bananer som fortfarande är gröna och hårda, och det finns de som föredrar dem nästan övermogna. Allt beror på dina preferenser, men det är även bra att veta att bananernas näringsvärden ändras när de mognar.

Vi vet alla att bananerna är sötare ju mognare de är. Detta beror på att dess enzymer omvandlas till stärkelse, och när frukten mognar omvandlas denna stärkelse till mono- och disackarider, som sackaros, glukos och fruktos (enkla sockerarter). Det är precis när stärkelsen omvandlas till socker som bananen mognar och blir enklare för magen att smälta. Studier har dock visat att bananer som mognar mister en del av sina vitaminer och mineraler.

Å andra sidan visade en nyligen utgiven studie att bananer som mognar även producerar olika antioxidanter och att den har egenskaper som kan motverka cancer, vilket gör att den hjälper kroppen på olika sätt. Då bananen är helt gul och har mörka fläckar producerar den en substans som kallas TNF, som har förmågan att motverka elakartade celler. Studien drog slutsatsen att bananer, då de är mogna, är mycket effektiva för att motverka cancer.

Forskarna kom även fram till att mogna bananer är 8 gånger mer effektiva när det kommer till att stärka immunförsvaret, jämfört med de gröna.

För de flesta rekommenderas det därför att man äter mogna bananer, speciellt de som är gula och har märken på sina skal. De som lider av diabetes bör dock vara vaksamma på hur stora mängder de konsumerar.

När är det inte bra att äta bananer?

Experterna rekommenderar att du undviker att äta dem om du lider av leversvikt eller njursvikt. I dessa fall är det bäst att konsultera en läkare innan du väljer att ta en banan.

Att tänka på…

  • Tack vare dess utsökta smak kan du inkludera banan i olika recept. Det är dock bäst att äta den rå för att dra nytta av alla dess fördelar.
  • Du bör undvika att ha bananer i kylen eftersom det kan göra att de mister sin smak och många av sina egenskaper.
  • När du har skalat dem är det bäst att äta dem direkt.