Bekämpa håravfall med kosten – 7 livsmedel du bör äta

juli 29, 2019
Tappar du mycket hår? Äter du dessa livsmedel? Lär dig vilka fördelar dessa 7 livsmedel har för hälsan och hårväxten, och lägg till dem som regelbundna inslag i kosten.

Det finns många faktorer som kan leda till överdrivet håravfall. I vissa fall kan man bekämpa håravfall med kosten. För vad många inte inser är att håravfall många gånger beror på näringsbrist.

Det är vanligt att man främst fokuserar på externa behandlingar när man drabbas, men vad man även bör tänka på är att håret även behöver vissa ingredienser inifrån för att bli starkt och inte falla av så lätt.

Därför behöver du lägga till vissa livsmedel i din kost för att hjälpa till att förbättra hårhälsan, som ett komplement till att använda vissa produkter mot håravfall

Så kan du bekämpa håravfall med kosten

Nedan berättar vi om de 7 bästa livsmedlen du bör se till att äta mer av om du upplever att du tappar mer hår än normalt. Vi berättar vilka näringsämnen de innehåller som är viktiga för hårtillväxten.

1. Spenat

Bekämpa håravfall med maten

Denna utsökta gröna grönsak är ett av de bästa livsmedlen för att stärka svagt hår om du börjar tappa det i stora mängder.

  • Det ger dig järn, betakaroten och vitamin C – viktiga näringsämnen för att öka hårväxten.
  • Dessutom innehåller det även små mängder aminosyror, vilka stärker hårsäckarna och hjälper till att hålla hårstråna starka och glänsande.

Läs även denna artikel: Örter och kryddor för ökad hårväxt

2. Linser

Linser är bra för håret

Linser är en av de mest kompletta av alla baljväxter. Detta är ett väldigt bra livsmedel att lägga till i kosten när du vill bekämpa håravfall med kosten, eftersom det innehåller många av de näringsämnen som kroppen behöver.

  • De innehåller biotin och proteiner, som är bra för håret. Detta motverkar inte bara håravfall, utan förhindrar även att hårstråna försvagas och går av.
  • Linser är också en väldigt bra källa till järn, vilket minskar håravfall vid fall av anemi.

3. Bekämpa håravfall med fet fisk

Ät fet fisk för håret

När du vill bekämpa håravfall med kosten bör du även äta mer fet fisk. Lax, tonfisk och andra typer av fet fisk innehåller omega-3-fettsyror och högvärdigt protein, vilket förbättrar hårhälsan.

  • Ät fet fisk minst två gånger i veckan för att motverka bristen av naturliga oljor i hårbotten och stimulera hårväxten.
  • En del fisk innehåller mer selen, vilket är en nyckelingrediens för att motverka håravfall.
  • Fet fisk innehåller också antioxidanter, vilket bekämpar fria radikaler samt motverkar att hårrötterna försvagas.

4. Havregryn

Havregryn stärker hårfibrerna

Havregryn är ett mycket viktigt livsmedel ur näringssynpunkt.

Detta beror inte bara på att dessa gryn förbättrar matsmältningen tack vare sitt höga fiberinnehåll, utan även för att man kan använda dem på många olika sätt inom skönhetsområdet, samt för deras höga innehåll av vitamin B och mineraler.

  • Dessa näringsämnen stärker hårfibrerna och motverkar håravfall.
  • Dessutom bidrar aminosyrorna i havregryn till att stärka hårsäckarna och öka hårväxten och göra håret starkt och friskt.

5. Bekämpa håravfall med pumpa

Pumpa innehåller antioxidanter

Pumpa är en väldigt populär ingrediens inom gastronomin. Det är ett mycket mångsidigt och billigt livsmedel som du kan lägga till i kosten på många olika sätt.

  • Det är bra för håret tack vare dess innehåll av vitamin E, ett näringsämne med antioxidativa egenskaper som minskar de skadliga effekterna av gifter och av solen. Ämnet absorberas i rötterna och snabbar på tillväxten av nytt hår.
  • Det är också ett relativt bra livsmedel tack vare det höga innehållet av vitamin C och fettsyror, något som hjälper till att reglera talgkörtlarna, vilket motverkar torrhet och håravfall.
  • Därtill innehåller det mineraler som kalium och zink, vilket stimulerar blodflödet och kollagensyntesen.

Du kanske också är intresseradav: 8 vanliga symptom på C-vitaminbrist

6. Ägg

Hjälp till att bekämpa håravfall med maten

Ägg är ett av de mest rekommenderade livsmedlen för håret och därför ett tillskott man inte får glömma bort när man vill bekämpa håravfall med kosten.

  • Det högvärdiga proteinet underlättar produktionen av starkare, friskare hårstrån.
  • Näringsämnena bidrar dessutom till att reparera skador i hårsäckarna samt motverka torrhet och överdrivet håravfall.
  • Dessutom innehåller de stora mängder olika B-vitaminer, vilka har en viktig betydelse för hårtillväxten.

7. Nötter

Nötter innehåller aminosyror

Valnötter, mandlar och andra typer av nötter innehåller aminosyror och viktiga mineraler som är riktigt gynnsamma för håret.

  • De ger dig zink, selen och magnesium, vilket stärker svaga hårsäckar och ökar hårtillväxten.
  • Dessutom bidrar fettsyrorna till att upprätthålla produktionen av fetter i hårbotten, vilket motverkar torrhet.
  • Deras innehåll av omega-3 och omega-6 är perfekt för att förebygga inflammation i hårsäckarna samt cirkulationsproblem.

Tappar du mycket hår? Du kanske inte äter tillräckligt av dessa livsmedel? Nu när du vet vilka fördelar de har, se till att du lägger till dem som regelbundna inslag i kosten.

Tänk också på att upprätthålla andra viktiga vanor i din hårvård för att på bästa sätt få kontroll över problemet.