Bäst och sämst livsmedel för matsmältningen

Bra matsmältning är viktigt för din hälsa eftersom mat som bryts ner av kroppen absorberas in i cellerna, vilket tillhandahåller oss med energi och när våra kroppar. Om livsmedel inte bryts ned på ett bra sätt så stannar de i kroppen och kan där orsaka viktuppgång och obehag. Det är därför det är viktigt att veta vilka som är de bästa och sämsta livsmedlen för matsmältningen.

De bästa livsmedlen: frukt och grönsaker

Frukt och grönsaker

En diet med mycket frukt och grönsaker är rekommenderat.

Frukt och grönsaker är utmärkta för matsmältningen eftersom de flesta av dem har mycket fibrer. Dessa fibrer gör att tarmarna blir mer regelbundna.

Fullkorn

Banan

Försök att äta minst en banan om dagen.

Trots att alla frukter och grönsaker generellt är bra för matsmältningen så är bananer speciellt bra eftersom de är varsamma mot magen.

Vatten

Chilli

Kryddiga livsmedel är ofta inte särskilt bra för din matsmältning eftersom de orsakar sura uppstötningar hos vissa personer.

Koffein

Kaffe

Precis som kryddstark mat så kan koffein orsaka uppstötningar och reflux. Kaffe aktiverar starkt peristaltiken, vilket är rörelsen som förflyttar din mat längsmed matspjälkningskanalen. Det innehåller dock även koffein, vilket orsakar reflux. Sägas skall dock att det kan lindra förstoppning.

Läsk

Precis som kryddstark mat och drycker med koffein så kan vissa sura drycker leda till reflux.

Livsmedel med stora mängder mättat fett

Flottig mat kan orsaka halsbränna och diarré eftersom kroppen inte kan absorbera fettet.

Alkohol

Alkohol gör analöppningen avslappnad, vilket kan orsaka reflux. Det kan även orsaka inflammation i magen.

Mejeriprodukter

Laktos kan orsaka uppsvällning och obehag i samband med matsmältningen. Detta gäller främst personer som är laktosintoleranta.

Bilder från Grace Boyle.