Är en drink på maten bra för matsmältningen?

september 12, 2020
Många i allmänhet tror att en drink på maten är fördelaktigt för matsmältningen, men i den här artikeln ska vi berätta varför det inte är så klokt att dricka alkohol efter tunga måltider.

En digestif, eller en drink på maten, anses vara bra för att underlätta matsmältningen och förbättra denna process. Denna egenskap anser man beror på alkoholens upplevda kraft vid stimulering av gastrisk utsöndring.

Inga vetenskapliga bevis stöder dock detta. Det finns inga studier som visar på att alkohol är fördelaktigt för matsmältningsprocessen. Men detta är en seglivad myt som många gärna tar till. Några av de mest populära valen för en drink på maten är konjak, orujo (i Spanien), örtdestillat och kaffelikör.

En alkoholhaltig drink på maten rekommenderas aldrig

Det är många som uppskattar en alkoholhaltig drink efter en rejäl och rik måltid. Men trots traditionella övertygelser har alkoholhaltiga drycker ingen positiv effekt på hälsan.

Varken vin eller digestif har förmågan att förbättra de organiska processerna, och de har inte heller några antioxiderande egenskaper. Däremot är kontinuerlig konsumtion av alkoholhaltiga drycker en hälsorisk.

Alkohol belastar levern, som är det organ som är ansvarigt för att metabolisera alkohol. Det ökar också risken för cancer i munnen eller mag-tarmkanalen. Alkoholkonsumtion är också relaterat till utvecklingen av andra typer av cancer och komplexa sjukdomar.

Trots att det är en dryck med en lång kulturell historia, bör du vara medveten om att inga sorter av alkohol gynnar kroppen på något sätt. Världshälsoorganisationen listar alkohol som ett skadligt ämne. Därför bör vi behandla det som sådant.

Det är bäst att undvika att dricka alkohol, eller att bara göra det någon enstaka gång då och då på ett kontrollerat sätt. Att dricka alkoholhaltiga drycker varje dag, även i små doser, är en stor hälsorisk på medellång och lång sikt.

drink på maten: olika cocktails
Tron att en digestif efter maten förbättrar mag-och tarmkanalens funktion har inget vetenskapligt stöd.

Vi rekommenderar att du också läser den här artikeln: WHO:s konstateranden om kött och cancer

Livsmedel som är bra för matsmältningen

Däremot finns det vissa livsmedel som har förmågan att förbättra matsmältningen eller göra att den flyter på lättare. Ett exempel är ananas, som innehåller enzymet bromelain. Detta enzym hjälper till med nedbrytningen av proteiner samt förbättrar absorptionen av näringsämnen. Dessutom har ananas en diuretisk effekt som hjälper till att minska vätskeretention.

Livsmedel som är rika på fiber och vatten hjälper också till att förbättra matsmältningen. De ökar halten av bolus i avföringen och stimulerar tarmperistaltiken. Det är därför vanligtvis ett bra alternativ att avsluta måltider, särskilt tunga sådana, med lite frukt. De finns också vissa effektiva farmakologiska behandlingar som kan hjälpa till att lindra eller förhindra dessa situationer.

Det är viktigt att undvika tunga måltider

En av de gyllene reglerna för näring är att undvika att äta mer än du behöver. Att undvika stora, tunga måltider är därför ofta ett bättre alternativ än att ta en drink på maten för att minska effekten på din kropp.

Överdrivet fet mat saktar ner matsmältningsprocessen. Det är därför klokt att se till att inkludera grönsaker i dina måltider. Du kan servera dem till grillat eller ugnsbakat kött eller fisk. Slutligen kan du lägga till en portion komplexa kolhydrater om du känner att det också behövs.

Det är viktigt att undvika feta såser och bearbetade, stekta och panerade livsmedel. Dessa livsmedel saktar ner och försämrar matsmältningen och har ett dåligt näringsvärde.

Att äta färska livsmedel förbättrar din matsmältning och kost i allmänhet. Dessutom bör du dricka vatten med dina måltider. Kolsyrade drycker kan orsaka obehaglig uppblåsthet som kan hindra matsmältningsprocesserna.

drink på maten och ljus
Även om en drink på maten är ett populärt sätt att avsluta en måltid på är detta inte fördelaktigt för din hälsa.

Ta reda på mer i den här artikeln: 10 omedelbara effekter av alkohol på hälsan

Avsluta inte med en drink på maten

Det är inte en bra idé att dricka alkoholhaltiga drycker, oavsett om de är menade att hjälpa din matsmältning eller inte. Helst bör du undvika tunga måltider och alltför feta livsmedel, men det bästa alternativet efter att ha ätit denna typ av mat är faktiskt att undvika att dricka alkohol.

Regelbunden konsumtion av dylika drycker påverkar din hälsa och ökar risken för komplexa sjukdomar. De förbättrar inte din matsmältningskapacitet.

Det är ett mycket bättre alternativ att äta lite frukt efter maten. Ananas kan främja nedbrytningen av proteiner och assimilering av dem i tunntarmen.

  • Braillon A., Alcohol: cardiovascular disease and cancer. J Am Coll Cardiol, 2018. 71 (5): 582-583.
  • Maurel DB., Boisseau N., Benhamou CL., Jaffre C., Alcohol and bone: review o dose effects and mechanisms. Osteoporos Int, 2012. 23 (1): 1-6.