Är det säkert att låta barn äta choklad?

Visste du att inte all kommersiell choklad är av samma kvalitet? I den här artikeln berättar vi vilka typer som är säkra för barn och vilka du bör undvika för att inte skada deras hälsa.
Är det säkert att låta barn äta choklad?

Senaste uppdateringen: 28 november, 2021

De flesta barn älskar choklad. Men många dietister varnar för att inte alla typer på marknaden är bra för deras hälsa. Vissa innehåller stora mängder tillsatt socker. Här tittar vi närmare på om det verkligen är säkert att låta barn äta choklad.

Innan vi börjar är det viktigt att betona att barn behöver äta en varierad och balanserad kost. Det är viktigt att se till att de får i sig en mängd olika livsmedel för att minska risken för näringsbrist. Därför har många livsmedel en plats i kosten som en del av en hälsosam kostplan, men inte alla i samma mängd.

Vanliga ingredienser i choklad

För att analysera om det är säkert att låta barn äta choklad, låt oss först börja med att titta på huvudingredienserna som ingår i denna produkt.

Kakao

Kakao är en produkt av vegetabiliskt ursprung med en bitter smak och som har en hög koncentration av fytonäringsämnen med antioxidantiska egenskaper. Enligt en studie publicerad i The Cochrane Database of Systematic Reviews hjälper flavonoider till att reglera blodtrycket.

Som sådan är kakao en produkt av god kvalitet som är bra för vår hälsa. Så kakaon som finns i choklad bidrar positivt till vår kost.

choklad och kakaobönor
Kakao innehåller flavonoider som är fördelaktiga för vår hälsa. Många studier har bekräftat deras effekt på blodtrycket.

Mjölk

Mjölk, både flytande och i pulverform, ger mikronäringsämnen av hög kvalitet, till exempel kalcium. Detta mineral förbättrar benhälsan och minskar risken för frakturer på medellång sikt. Detta kan ses i forskning som publicerats i den medicinska tidskriften Nutrients.

För optimal absorption av mineralet är det dock viktigt att se till att kroppen har tillräckliga nivåer av D-vitamin. Annars finns det risk för ett kalciumunderskott.

Mjölk är också en källa till kvalitetsproteiner och fetter. Av dessa skäl anses det vara ett hälsosamt livsmedel.

Socker

Huvudproblemet med choklad är just att det innehåller socker. Kommersiella produkter innehåller ofta stora mängder av denna ingrediens, vilket minskar deras kvalitet ur näringssynpunkt.

Faktum är att regelbundet intag av tillsatt socker hos barn är förknippat med en ökad risk att utveckla tillstånd som fetma och diabetes, enligt en studie publicerad i Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition.

Hälsofördelar med att låta barn äta choklad

Det är säkert och fördelaktigt för barn att äta choklad så länge du väljer en kvalitetsprodukt. Det betyder att den bör innehålla minst 75% kakao, vilket helt naturligt medför en lägre andel tillsatt socker.

Följande är några av fördelarna med att äta choklad:

Det hjälper till att kontrollera blodtrycket

Som redan nämnts hjälper flavonoider i kakao till att reglera blodtrycket, vilket leder till ett bättre fungerande kardiovaskulärt system. På sikt innebär detta en lägre risk att utveckla komplexa sjukdomar.

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: Fuktkräm för händerna med kakaosmör och vitamin E

Det bromsar åldrandet

Studier har funnit att en av nycklarna till att fördröja uppkomsten av för tidigt åldrande är att öka mängden antioxidanter i din kost. Choklad med en hög andel kakao är en idealisk produkt för att uppnå detta mål.

Att låta barn äta choklad ger dem energi

Låt oss inte glömma att choklad ger mycket energi. Detta är bra för barn eftersom de vanligtvis är mycket fysiskt aktiva. Stillasittande personer bör dock konsumera det med måtta.

Primära risker med att låta barn äta choklad

Riskerna med att äta choklad för barn beror på produktens kvalitet. Kommersiell choklad med en låg andel kakao och en stor mängd socker kan ha följande negativa effekter:

  • Ökad risk för fetma: Regelbundet intag av fruktos och glukos är förknippat med en högre förekomst av fetma hos barn. Detta är ett allvarligt hälsoproblem som lämnar efterverkningar och kan leda till utveckling av andra sjukdomar.
  • Högre förekomst av diabetes: Detta tillstånd är nära kopplat till fetma. Den största riskfaktorn är att äta stora mängder enkla sockerarter i kombination med en stillasittande livsstil.
barn testar blodsocker
Överdriven sockerkonsumtion hos barn ökar risken för diabetes senare i livet.

Vilken typ av choklad är bäst om du vill låta barn äta choklad?

Att välja rätt typ av choklad är avgörande när det gäller en hälsosam kost. Som en allmän regel är det bättre att välja choklad med mer än 75% kakao, oavsett om den innehåller mjölk eller inte.

Det är också en god idé att undvika produkter med konstgjorda sötningsmedel. Dessa tillsatser påverkar tarmfloran negativt. För barn är tarmbakterier viktiga.

Det är säkert att låta barn äta choklad

Som du nu har sett är det säkert att låta barn äta choklad så länge den håller en hög kvalitet. Detta är nyckelfaktorn som du behöver ta hänsyn till. Kommersiella produkter med hög sockerhalt har däremot många negativa effekter.

Slutligen är det viktigt att betona behovet av god näringsutbildning i de tidiga stadierna av livet. Upplevelserna under denna tid lägger grunden för framtidens vanor.

Detta kanske intresserar dig
Vilken är den nyttigaste chokladen?
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Vilken är den nyttigaste chokladen?

Vi har alla hört att choklad kan vara nyttig. Men vilken är då den nyttigaste chokladen man kan äta? Ta reda på det i den här artikeln!



  • Ried K, Fakler P, Stocks NP. Effect of cocoa on blood pressure. Cochrane Database Syst Rev. 2017 Apr 25;4(4):CD008893. doi: 10.1002/14651858.CD008893.pub3. PMID: 28439881; PMCID: PMC6478304.
  • Vannucci L, Fossi C, Quattrini S, Guasti L, Pampaloni B, Gronchi G, Giusti F, Romagnoli C, Cianferotti L, Marcucci G, Brandi ML. Calcium Intake in Bone Health: A Focus on Calcium-Rich Mineral Waters. Nutrients. 2018 Dec 5;10(12):1930. doi: 10.3390/nu10121930. PMID: 30563174; PMCID: PMC6316542.
  • Fidler Mis N, Braegger C, Bronsky J, Campoy C, Domellöf M, Embleton ND, Hojsak I, Hulst J, Indrio F, Lapillonne A, Mihatsch W, Molgaard C, Vora R, Fewtrell M; ESPGHAN Committee on Nutrition:. Sugar in Infants, Children and Adolescents: A Position Paper of the European Society for Paediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition Committee on Nutrition. J Pediatr Gastroenterol Nutr. 2017 Dec;65(6):681-696. doi: 10.1097/MPG.0000000000001733. PMID: 28922262.
  • Galvan YP, Alperovich I, Zolotukhin P, Prazdnova E, Mazanko M, Belanova A, Chistyakov V. Fullerenes as Anti-Aging Antioxidants. Curr Aging Sci. 2017;10(1):56-67. doi: 10.2174/1874609809666160921120008. PMID: 27659261.