Anledningar till att du är trött när du vaknar

15 augusti, 2020
Vaknar du ofta och känner dig trött, trots att du har sovit i många timmar? Det finns många skäl bakom denna trötthet. Läs vidare för att lära dig mer om dem och hur du kan få mer kvalitetssömn.

Om du ofta känner dig trött när du vaknar på morgonen, även efter att du har sovit många timmar, så undrar du antagligen om det är något som är fel. Det finns många saker som kan orsaka denna obehagliga situation. Det mest slående faktumet är att det ofta inte beror på sömnlöshet.

På ytan verkar det som om du spenderar tillräckligt många timmar i djup sömn. Ändå vaknar du fortfarande trött, vilket händer dig ofta och utan att du förstår varför. Ofta spelar det ingen roll vilken tid du stiger upp. I slutändan händer samma sak: du vaknar och känner dig trött, med ett trögt sinne och på mycket dåligt humör.

Varför vaknar du och känner dig trött? Varför försvinner inte känslan när du sover längre?  Upptäck svaren på dessa frågor, och andra, nedan.

Känner du dig trött när du vaknar?

Det första du bör veta är att kroppen sover i olika cykler. Även om människor är mycket anpassningsbara fungerar i slutändan både kroppen och själen bättre om du lever ett liv med stabila mönster. Detta påverkar verkligen tröttheten.

Om du till exempel vaknar klockan 6 varje morgon, och går och lägger dig före klockan 10 varje dag men gör annorlunda på helgerna, så kommer din kropp att bli förvirrad. I dessa fall kan du vakna på morgonen och fortfarande känna dig trött, oavsett hur många timmar du sovit. Normalt så har människor fem 90-minuters sömncykler per natt. Varje cykel är i sin tur indelad i fyra stadier. Poängen är att om du konstant ändrar tiden då du vaknar, kommer din kropp inte att ha tid att slutföra hela processen.

Vad resulterar det i? Du vaknar och känner dig trött.

Du bör också läsa: Tips för att sova bra efter en lång dag

Sömnproblem

Man sover och snarkar med öppen mun.

Ibland är sömnstörningar det mest uppenbara skälet till att man inte får tillräckligt med vila på natten. Om du ofta har svårt att somna, eller vaknar flera gånger under natten, kommer du förmodligen att fortfarande vara trött när du kliver upp ur sängen, och även under resten av dagen. En störning som påverkar sömnkvaliteten är sömnapné. Detta är ett tillstånd då man tar andningspauser medan man sover. Den direkta effekten av detta är att det känns som om man inte har sovit när man vaknar.

Konsumtion av vissa ämnen

Konsumtion av vissa ämnen, till exempel alkohol, är ett stort hinder för en god natts sömn. Det har en paradoxal effekt: även om det kan få dig att känna dig sömnig till en början, tillåter det dig inte att sova bra. Något liknande händer med vissa läkemedel, särskilt lugnande sådana.

Kaffe är en annan fiende för en god natts sömn. Att dricka en kopp kaffe på morgonen gör att du känner dig mer vaken. Men om du dricker det på eftermiddagen eller kvällen kommer du förmodligen inte att sova bra. Se därför till att undvika dricka kaffe minst fem timmar före sängdags.

Den här artikeln kanske också intresserar dig: Tips för att motverka sömnstörningar hos tonåringar

Psykologiska problem

Ibland är det ditt mänskliga sinne som ligger bakom anledningen till att du vaknar trött på morgonen. Innan man somnar är det lätt att grubbla på bekymmer eller beslut som man måste fatta. Men det är den värsta tiden att göra det på. Generellt så genererar det ”nattlig ångest” och påverkar din vila.

Stress förhindrar vanligtvis att du får en fridfull sömn. Detta obehag kan till och med få dig att vakna. Således vaknar du lätt och kan inte sova väl. I dessa fall är den bästa idén att lära sig olika avslappningstekniker.

Kvinna grubblar över sitt liv.

Andra skäl till att du känner dig trött när du vaknar

Om du inte har en god sömnhygien är det också mycket vanligt att du känner dig trött på morgonen. Mycket ljus, buller eller höga temperaturer hindrar till exempel en fridfull vila. Detta är också relaterat till dåliga dagliga vanor.

Flera studier har visat att man inte ska titta på en skärm innan man går och lägger sig för att det blå ljuset stör dygnsrytmen. Det är inte heller bra att äta stora måltider, särskilt om de innehåller mycket socker. Att inte träna under dagen påverkar också god sömn.

Samtidigt tenderar också problem med mikrobiotan i tarmen att återspegla sig i dålig sömn. Det är för att det påverkar produktionen av hormoner och neurotransmittorer som är nödvändiga för att koppla av och vila fridfullt. Om du inte har en frisk mikrobiota kommer det inte vara lätt för dig att sova ordentligt.

Alla dessa faktorer spelar en roll när det handlar om kvaliteten på din sömn, och kan vara orsaken till att du fortfarande är trött när du vaknar på morgonen.

  • Ferré, A. (2018). Síndrome de fatiga crónica y los trastornos del sueño: relaciones clínicas y dificultades diagnósticas. Neurología, 33(6), 385-394.
  • Marín Agudelo, H. A. (2008). Trastornos del sueño, salud y calidad de vida Una perspectiva desde la medicina comportamental del sueño. Suma Psicologica. https://doi.org/10.14349/sumapsi2008.24
  • Borquez, P. (2011). Calidad del sueño, somnolencia diurna y salud autopercibida en estudiantes universitarios. Eureka.