9 trick för att stärka ditt hjärta

För att stärka ditt hjärta borde du försöka följa en hälsosam kost och kombinera det med regelbunden träning. Försök att promenera minst 30-60 minuter om dagen för att uppnå bra resultat.
stärka hjärtat

Ditt hjärta är den viktigaste muskeln. Livet är beroende av det, så det är normalt och friskt att undra över vilka trick det finns för att stärka ditt hjärta.

Och det är syftet med den här artikeln. Fortsätt läsa för att få några tips och rekommendationer för att hjälpa ditt hjärta att fungera ordentligt och fylla sin funktion så att du kan njuta av ett hälsosamt liv.

Att stärka ditt hjärta kräver flera ansträngningar

För att stärka ditt hjärta räcker det inte med att bara fokusera på en del av livet och försumma resten.

Med det menar vi att om du bara följer en bra kost men inte tränar kommer du fortfarande få problem förr eller senare.

Det bästa scenariot är att du anstränger dig på alla fronter. Kanske finner du det inledningsvis lite svårt, men sedan blir det en så naturlig del av ditt liv att du inte ens kommer märka av någon ansträngning.

Här kommer några trick för att stärka ditt hjärta:

1. Ät kalciumrika livsmedel

riven ost

Det är mycket bättre att få i sig kalcium direkt från mat än att ta farmaceutiska tillskott.

För att öka ditt intag kan du inkludera följande i din kost:

  • Grönsaker (spenat, grönkål, ruccola, broccoli)
  • Lättost
  • Soja och sojaderivat
  • Vita bönor
  • Mandlar
  • Fikon
  • Sesamfrön
  • Lax

2. Glöm inte antioxidanterna

Läs: 5 kraftfulla sätt aloe vera tar hand om hjärtat

Antioxidanter är precis lika nödvändiga för kroppen i allmänhet som de är för hjärtat.

Att ge dig själv tillräckligt med antioxidanter minskar risken för att drabbas av stroke.

Du kan få dem naturligt genom att öka konsumtionen av:

  • Bär
  • Grönt te
  • Frukt
  • Mörk choklad
  • Kronärtskocka
  • Linser
  • Äpplen

3. Prova medelhavsdieten

Det finns många olika dieter i världen, men att gå ner i vikt med medelhavsdieten är bland det bästa du kan göra för att stärka ditt hjärta.

Detta eftersom den baseras på livsmedel som är rekommenderade för att få i sig viktiga näringsämnen. Beståndsdelarna som karaktäriserar den inkluderar:

  • Säsongsenliga frukter och grönsaker
  • Källor till hälsosamma fetter, såsom olivolja
  • Nötter
  • Protein, såsom fisk och flera olika typer av kött (lamm, kyckling, kalkon, etc.)

Missa inte: Gå ner i vikt med medelhavsdieten

4. Örter och kryddor för matlagning

Att använda örter i matlagningen gör att vi kan byta ut bordssalt, vilket minskar risken för högt blodtryck.

Örterna som tillför mest antioxidanter till måltider är:

  • Oregano
  • Färsk dill
  • Timjan
  • Rosmarin
  • Mynta

Du kan även dra nytta av dessa örter och kryddor för att ge dina rätter nya och exotiska smaker.

Du kan byta ut rätterna du gillar men vet inte är särskilt bra för dig mot bättre versioner.

Du kan till exempel göra ugnsbakad potatis kryddad med dill för att undvika kommersiella pommes frites som är rika på mättade fetter och konserveringsmedel.

5. Öka konsumtionen av kalium

Att få i sig tillräckligt med kalium minskar risken för hjärtproblem. För att stärka ditt hjärta är det bäst att äta det direkt från naturliga källor:

korg med potatis

  • Bananer
  • Broccoli
  • Potatis
  • Tomater
  • Squash
  • Aprikoser

6. Träna tillräckligt

Ett aktivt liv hjälper dig att stärka hjärtat, håller dig mycket friskare och ger dig bättre kardiovaskulär styrka. Det innebär en avsevärd minskning av risken för hjärtattacker.

Bland de mest rekommenderade formerna av träning hittar vi promenader och löpning. Minst 30 minuter om dagen rekommenderas.

Om du är en av de som hatar att träna och inte orkar göra samma aktivitet i flera veckor kan du prova olika sporter.

Kom ihåg att varje sport hjälper till med olika områden av kroppen, så det är bäst att blanda dem för att förbättra resultaten. Prova:

  • Yoga
  • Simning
  • Tai chi
  • Friidrott
  • Stretchning
  • Promenader

7. Ät valnötter

Valnötter är rika på antioxidanter och erbjuder större fördelar för hjärtat än andra nötter, såsom mandlar, jordnötter och pistaschnötter.

  • Vi rekommenderar att äta en handfull (5-8 stycken) valnötter om dagen.

För att dra maximal nytta av deras fördelar ska du äta dem med andra produkter, såsom havre och frukt. Kom ihåg att du kan göra hemgjorda spannmålskakor och lägga till bitar av valnöt. Vi föreslår att du äter dem dagligen.

8. Jobba på att vara glad

En person som jämt är stressad och har för många förpliktelser tenderar att ha ett spänt hjärta vid bristningsgränsen.

Självklart kan man inte alltid vara glad och nöjd, men man kan heller inte alltid fokusera på det negativa.

kvinna med paraply

Ge dig själv tid att gå ut med vänner, göra roliga aktiviteter med familjen och ha bra sex med din partner. Det kommer göra dina relationer hälsosammare och hjälpa dig att stärka ditt hjärta.

9. Gör dig av med negativa saker från ditt liv

För att göra det är det viktigt att göra förändringar i din dagliga kost och börja äta ovan nämna livsmedel.