9 tips för att bekämpa depression naturligt

Träning hjälper kroppen att producera endorfiner, vilka hjälper dig att må bättre efteråt.

Depression är ett känslomässigt tillstånd som kan drabba en person både fysiskt och psykologiskt, beroende på hur allvarlig depressionen är. Vissa drabbas av stunder av nedstämdhet från problem med sin partner, förlust av en familjemedlem, ekonomiska problem, stress eller oro, bland annat.

Denna typ av mild depression är vanligtvis relativt enkel att behandla, och inträffar bara då och då på grund av en kris.

Det finns dock de som lider av kronisk depression, något som kan påverka hälsan och försämra livskvaliteten. I det fallet bör depressionen behandlas av en specialist för att inte leda till värre problem.

På grund av det moderna, stressiga livet verkar depression nu för tiden vara en världsomspännande epidemi. Lyckligtvis finns det en rad förslag och tips som kan hjälpa till att bekämpa mild depression naturligt, så att du inte behöver ta några piller eller läkemedel som kan leda till beroende.

Träning

Sit-ups

Regelbunden träning kan bli en av dina bästa naturliga kurer för att bekämpa och förebygga mild depression. Det finns många olika former av träning, och du kan välja den som passar bäst för dig: yoga, aerobics, viktlyftning, löpning, simning…

Du bör inte ägna dig åt intensiv träning precis i början. Det är bättre att börja lätt och sedan lite i taget öka intensiteten. Det är bäst att ägna sig åt minst en halvtimmes träning varje dag eller till och med lite mer.

Diet

Träning

Kosten spelar en viktig roll i att bekämpa och förebygga mild depression. Om saker och ting inte går bra i ditt liv ska du få i dig mer B-vitamin och kalcium, och sluta äta livsmedel rika på raffinerade kolhydrater och socker.

Örttillskott

Många örter har avslappnande och lugnande egenskaper som kan hjälpa till att bekämpa mild depression. Bland örterna vi rekommenderar hittar vi till exempel johannesört, som är en av de mest effektiva.

Andra växter som är kända för sin förmåga att bekämpa mild depression och ångest är:

  • Passionsblomma
  • Meliss
  • Lavendel
  • Citron
  • Valeriana
  • Fullkorn
  • Nässla

Få lite frisk luft

Kvinna-på-äng

Att vara i kontakt med naturen när du är nedstämd kan vara fantastiskt terapeutiskt och kan hjälpa dig att må bättre. Det är en bra idé att gå på en promenad, speciellt i naturområden, i minst 30 minuter. Du kan bland annat promenera med din hund, gå i en park, gå längs floden eller ta en cykeltur.

Få tillräckligt med vila

Försök att sova minst 7 timmar varje natt utan störningsmoment, så att din kropp kan återhämta sig. Bra vila förbättrar ditt humör, gör dig mer flexibel och kan avsevärt lindra mild depression.

Ägna dig åt aktiviteter som gör dig glad

Läsa-en-bok

Allt i livet bör inte vara arbete, förpliktelser och hushållssysslor. Det är väldigt viktigt att öronmärka tid för sig själv och ägna sig åt aktiviteter som gör dig glad. Åk på semester, gå och shoppa, spendera tid med din familj, gå ut med vänner eller gå till en nöjespark. Det kan göra mycket mot mild depression och stress.

Håll händerna sysselsatta

Att hålla händerna sysselsatta är något som kan bekämpa mild depression. Det bästa är att vara kreativ med händerna och göra något som betonar olika egenskaper. Du kan till exempel ägna dig åt hantverk, laga mat åt familjen, sy, baka, skriva, ta foton eller måla.

Skriv ner dina känslor

Om du föredrar att inte dela med dig av din ångest med andra och tycker det är svårt att uttrycka dina känslor är en bra terapi skriva eller måla. Att få ner sina tankar och känslor på papper kan vara ett sätt att ventilera och reflektera.

Ring en vän

Om du är en av de som har haft turen att hitta en god vän som alltid står redo att hjälpa dig ska du prova att ringa denne när du känner dig nedstämd. Det är sant att man inte alltid känner sig bekväm med att säga att man känner sig nere, men råden från en vän och vetskapen att någon stödjer dig kan hjälpa dig att övervinna din kris.