6 anledningar till viktnedgång: inte bara utseende

06 januari, 2019
Många vill gå ned i vikt på grund av estetiska skäl. Men här listar vi 6 andra, psykologiska, skäl till varför det kan vara bra att tappa några kilon OM du är överviktig.

Även om människor tenderar att vilja gå ner i vikt enbart av estetiska skäl finns det många fler viktiga skäl att göra det. Det är anledningen till att vi kommer att nämna sex anledningar till viktnedgång. Samtliga, syftar naturligtvis till att upprätthålla en hälsosam vikt och aldrig göra dig underviktig.

Anledningar till viktnedgång

1. Det är bra för din hälsa

En av de viktigaste anledningar till viktnedgång är att det är kan vara bra för din hälsa. Fetma eller övervikt kan ha mycket allvarliga effekter på kroppen och orsaka olika sjukdomar, som till exempel diabetes eller hjärt-och kärlproblem. Det kan till och med leda till döden i allvarliga fall. Det är därför det är bäst att försöka göra dig av med några kilon, OM du är överviktig. 

Naturligtvis bör du följa en seriös diet och skaffa dig ordentliga motionsrutiner. Vi rekommenderar att du pratar med en specialist som kan lägga upp en plan åt dig.

2. Det stärker din självkänsla

Katt som ser lejon i spegeln

Om du är överviktig kan viktnedgång ha mycket positiva effekter på ditt humör. Det betyder naturligtvis inte att ditt utseende avgör ditt liv. Men att närma dig en hälsosam vikt kommer sannolikt få dig att må bättre inifrån och ut.

3. För att bli aktiv

En annan anledning att gå ner i vikt är att det kan hjälpa dig att bli mer aktiv och ägna dig åt sysselsättningar som tidigare var svåra för dig. Detta beror främst på att du uppnår en bättre fysisk form, vilket gör att du kan ta del i många fler aktiviteter. Det kan vara något enkelt som att gå på en promenad eller något mer krävande som att idrotta. På det sättet känner du dig lättare och bli mindre trött.

4. För att uppnå mål

Glad kvinna med armarna öppna i vinden

Att gå ner i vikt är en ambition eller ett mål för många människor. Det är något som kan ses fram emot och arbetas mot. Därför kan du genom att nå dina viktminskningsmål känna prestation och positivitet. Särskilt eftersom en hälsosam viktnedgång kräver mycket disciplin och ansträngning.

5. För att minska stress

Att gå ner i vikt kan också bidra till att minska stress och få dig att känna dig mer avslappnad. Detta sker främst på grund av att när du tränar frigör du kroppens endorfiner och producerar ämnen som gör att du mår bättre. Det är därför vi rekommenderar att du motionerar och går ner i vikt så att kroppen kan känna dessa positiva hälsoeffekter.

6. För att kunna bära de kläder du vill ha

När du gå ner i vikt kan det vara lättare att hitta kläder som passar. För vissa har det ingen betydelse, medan det för andra verkligen är ett stort plus med deras bantning. Särskilt eftersom vissa butiker inte tillhandahåller större storlekar. Även om det har att göra med estetik är möjligheten att kunna välja vilka kläder du vill utan problem mycket fördelaktigt för ditt humör.

Men när allt kommer till kritan bör den främsta anledningen till viktnedgång vara att bli så hälsosam som möjligt. Vi rekommenderar att alltid söka rådgivning från en specialist som kan hjälpa dig att utforma en hälsosam tränings- och dietplan som passar din livsstil och ditt schema.

  • Rifkin, J. (2010). La civilización empática. Barcelona: Paidós.
  • Weeks, W.; Pedersen, P., & Brislin, R. (1979). A Manual of Structured Experiences for Cultural Learning. La Grange Park, IL: Intercultural Network.
  • Williams, K. W.; Margatho, L. O.; Lee, Ch. E.; Choi, M.; Lee, S.; Scott. M. M.; Carol F. Elias, C. F., and Elmquist, J. K.  (2011). “Segregation of Acute Leptin and Insulin Effects in Distinct Populations of Arcuate Proopiomelanocortin Neurons”, The Journal of Neuroscience organization, 31 (37): 13147–13156.
  • Salaun H., Thariat J., Vignot M., Merrouche Y., Vignot S., Obesity and cancer. Bull Cancer, 2017. 104 (1): 30-41.
  • Murray M., Dordevic AL., Bonham MP., Systematic review and meta analysis: the impact of multicomponent weight management interventions on self esteem in overweight and obese adolescents. J Pediatr Psychol, 2017. 42 (4): 379-394.
  • Stubbs B., Vancampfort D., Rosenbaum S., Firth J., Cosco T., Veronese N., Salum GA., et al., An examination of the anxiolytic effects of exercise for people with anxiety and stress related disorders: a meta analysis. Psychiatry Res, 2017. 249: 102-108.