5 negativa konsekvenser av att sova dåligt

februari 28, 2019
Att inte få tillräckligt med sömn kan påverka din hälsa och till och med dina interaktioner med andra eftersom du blir mer irritabel och får svårare att fokusera.

Har du hört talas om de oroväckande konsekvenserna av att sova dåligt? Tro det eller ej, men att sova bra är en av de mest fördelaktiga vanorna du kan ha för att hålla dig frisk. Att sova är så viktigt för utvecklingen av människan att det är rekommenderat att sova minst åtta timmar per natt (när du jobbar på dagen). Din sömnkvalitet hänger dock inte bara på mängden, utan även hur bra den är.

I den här artikeln ska vi därför ta en titt på konsekvenserna av att sova dåligt.

Negativa konsekvenser av att sova dåligt

Baserat på premisserna ovan ska vi visa dig de värsta konsekvenserna av dålig sömn.

1. Dåliga kostvanor

man med dåliga kostvanor

Det kan verka lite osammanhängande, men att inte få tillräckligt bra vila kommer påverka din kost. De som inte sover tillräckligt brukar nämligen äta för mycket. Därmed är fetma ett av tillstånden som man associerar med sömnproblem. Den ökade kroppsvikten beror på den intensiva önskan att äta onyttig mat som vanligtvis är rik på kalorier och kolhydrater.

2. Koncentrationssvårigheter

De som inte sover bra löper även högre risk att tappa fokus och förlora koordinationsförmågan. Det är därför bäst att undvika komplicerade uppgifter om du inte har sovit tillräckligt eller inte tillräckligt bra. Du bör heller inte sätta din fysiska integritet i riskzonen.

3. Känslomässiga obalanser

kvinna med emotionella obalanser

Man kan märka av snabba förändringar i sättet trötta personer reagerar efter att ha sovit dåligt; till exempel brukar det göra dem dåligt humörDet beror på att regionerna som har hand om att kontrollera hjärnan endast aktiveras till 60% när man inte sovit ordentligt.

4. Fysisk försämring

Det här är en av de mest oroväckande konsekvenserna, framförallt för de som fokuserar på sitt fysiska utseende. En av sömnens funktioner är reparation. Under de nattliga timmarna har din kropp hand om att få huden att se bättre ut. Den ger även näring och fukt åt vävnaderna. Denna process hindras dock när man inte sover tillräckligt, varpå en gradvis försämring av huden påbörjas.

5. Att inte sova tillräckligt ökar risken för hjärtsjukdom

doktor med ett hjärta i handen

Att sova dåligt påverkar ditt kardiovaskulära system. Först och främst täpper en dålig kost till kranskärlen vilket i sin tur leder till kollateral skada. Vidare försvagas ditt hjärta av de dåliga sömnvanorna, och då löper du högre risk att drabbas av en hjärtinfarkt.

Hur kan man sova bra?

För att undvika de negativa konsekvenserna vi listat finns det några saker vi vill betona:

  • Kvalitet: Sömn kan vara väldigt fördelaktigt för hälsan, men bara när det görs bra. Det är rekommenderat att hitta en bekväm plats med lite ljus.
  • Tid: Du får inte glömma att du även om du har kvalitet och bekvämlighet inte kommer kunna dra nytta av sömnen om det inte även finns kvantitet.

Experter rekommenderar att man sover minst sex timmar per natt och max nio.

Ferrara, M., & De Gennaro, L. (2001). How much sleep do we need? Sleep Medicine Reviews. https://doi.org/10.1053/smrv.2000.0138

Nussbaumer-Ochsner, Y., & Bloch, K. E. (2013). Sleep. In High Altitude: Human Adaptation to Hypoxia. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-8772-2_17

Pilcher, J. J., Ginter, D. R., & Sadowsky, B. (1997). Sleep quality versus sleep quantity: Relationships between sleep and measures of health, well-being and sleepiness in college students. Journal of Psychosomatic Research. https://doi.org/10.1016/S0022-3999(97)00004-4

Saper, C. B., Fuller, P. M., Pedersen, N. P., Lu, J., & Scammell, T. E. (2010). Sleep State Switching. Neuron. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2010.11.032